The social educator and the promotion of education in non-school spaces: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14605Keywords:
Social educator, Education in non-school spaces, Meaningful Learning, Partnerships, ChallengesAbstract
The role of the social educator in promoting education in non-school spaces is multifaceted and fundamental for the holistic development of the individuals and communities they serve. Therefore, the objective of this study is to discuss the role of the social educator in promoting education in non-school spaces. Through a systematic literature review, studies discussing the importance of education in non-formal and informal spaces, the role of the social educator in knowledge construction, the connection with the reality of the learners, partnerships and collaborations with the third sector, as well as the challenges for this type of education, were analyzed. The results indicate that the work of the social educator is crucial for the promotion of quality, inclusive, and transformative education. Through innovative pedagogical practices, the social educator stimulates the autonomy and protagonism of the learners, promoting meaningful and contextualized learning. The proximity to the learners' reality enables a more relevant education aligned with the needs and interests of the students. Moreover, building partnerships and collaborating with the third sector enhances the work of the social educator, expanding resources and strengthening educational actions. However, challenges such as lack of resources, social inequalities, and bureaucratic obstacles need to be addressed. To overcome these challenges, effective public policies, valuing education professionals, and strengthening partnerships among different actors are necessary. This study contributes to the appreciation of the social educator and highlights the importance of education in non-school spaces as a complementary alternative to formal education. Investing in the training and appreciation of these professionals, as well as in the creation of public policies that promote education in non-school spaces, is essential to foster a more just, equal, and educated society.
References
ANTUNES, C. Educação não formal: práticas pedagógicas e alternativas educativas. Petrópolis: Vozes, 2018.
ANTUNES, C. Inteligências múltiplas e seus jogos. Petrópolis: Vozes, 2009. ANTUNES, C. O educador social e sua formação. Petrópolis: Vozes, 2006. ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: Imagens e Auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2010.
BRANCHER, V. R.; OLIVEIRA, V. M. F. de; MIORANDO, T. M.; DREHMER-MARQUES, K. C. práticas educativas e formação docente: ressignificando metodologias e saberes. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 116, p. 5–8, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.116.12996. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12996. Acesso em: 7 jun. 2024.
BRANDÃO, C. R. A educação popular como um direito social. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
BRANDÃO, C. R. O educador social: educando o cidadão. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 2001.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. Revista Brasileira de Educação, v. 23, n. 23, p. 89-99, jan./abr. 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4949312/mod_resource/content/5/CANDAU%2 C%20V.M.%20%282013%29.%20Muticulturalismo%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o. pdf Acesso em 05 de jun. 2024.
DEMO, P. A educação pode tudo? Petrópolis: Vozes, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 65ª ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
GADOTTI, M. Educação Popular na Escola Cidadã. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2018.
GADOTTI, M. Pedagogia da Práxis. São Paulo: Cortez, 2013.
GHIRALDELLI JR., Paulo. Educação no Brasil: História e Política. São Paulo: Cortez, 2009.
GOHN, M. da G. Educação Não Formal e Cultura Política: Impactos nos Processos de Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: Cortez, 2014.
GOHN, M. da G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?format=pdf&lang=pt Acesso em 05 de jun. 2024.
KITCHENHAM, B. Procedures for Performing Systematic Reviews. Keele, UK: Keele University, 2004.
MESQUITA, J. M.; FRAIHA- MARTINS, F. Por que ensino do jeito que ensino? Reflexões de uma professora para pensar a docência em química. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 116, p. 145–163, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.116.12428. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12428. Acesso em: 7 jun. 2023.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: As Abordagens do Processo. São Paulo: EPU, 2007. PACHECO, J. Escolas que inovam. Porto: ASA, 2002.
PEREIRA, L. A.; JOSÉ FILHO, M. A educação não formal: desafios de uma prática pedagógica. Serviço Social & Realidade, Franca, v. 19, n. 1, p. 241-268, 2010. Disponível em: Acesso em 05 de jun.2023.
SANTOS, B de S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2014.
SETTON, M. da G. J. Educação não formal: campo de atuação do educador social. In: MANTOAN, M. T. E.; VASCONCELOS, C.; SETTON, M. da G. J. (Orgs.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008. p. 75-91.
SILVA, A. L. G. da. Educação não formal: espaços e tempos de educação integral. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2015.
SOARES, G. L. Influência do terceiro setor na educação: as implicações das parcerias público-privadas na configuração da gestão educacional. ANAIS. VII Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Editora Realize (publicação digital), 2012. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV151_MD1_SA12 1_ID9556_19082021230849.pdf> Acesso em 05 de jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.