The development of visual literacy In the teaching practice of art in basic education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10905Keywords:
Teacher Training; Visual literacy; Grammar of Visual DesignAbstract
This article presents an excerpt of a dissertation on the development of visual literacy in the process of teacher training in Art. This research sought to verify how the theoretical and methodological approach of this type of literacy is made in undergraduate courses in Visual Arts. In addition, information about the academic and professional profile of art teachers were also raised in an extension course for this audience. In this course, the Grammar Visual Design was presented as a theoretical framework to support the pedagogical practices of image reading and visual literacy and, during it, a case study was carried out. The results show that visual literacy is not privileged in Visual Arts courses and, therefore, its approach is unsatisfactory in Basic Education. Thus, the offer of courses that develop the aforementioned theoretical support can assist in the mediation of teaching practices of visual literacy in this teaching segment.
References
ALMEIDA JÚNIOR, J. F. A moça com livro. Masp. Disponível em: https://masp.org.br/acervo/obra/moca-com-livro. Acesso em: 5 mar. 2020.
BAMFORD, A. The Visual Literacy White Paper. Adobe Systems. 2003. p. 1-8. Disponível em: https://www.aperture.org/wp-content/uploads/2013/05/visual-literacy-wp.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.
BALISCEI, J.; STEIN, V.; ALVARES, D. Conhecendo o Image watching e a abordagem triangular: reflexões sobre as imagens da arte no ensino fundamental. Revista Contexto & Educação, Ijuí, RS: Editora Unijuí, v. 33, n. 104, p. 305-416, 21 fev. 2018. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6782. Acesso em: 27 dez. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. 279 p.
BEZEMER, Jeff; JEWITT, Carey. Social Semiotics. In: ÖSTMAN, Jan-Ola; VERSCHUEREN, Jef; VERSLUYS, Eline (ed.). Handbook of Pragmatics. Installment. Amsterdam: John Benjamins, 2009. p. 1-9.
BRASIL. Congresso Nacional e Presidência da República. Lei 5.692/1971. Diário Oficial da União – Seção 1. Brasília, DF, 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm. Acesso em: 11 out. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
BRASIL. Lei 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 abr. 2019.
BRASIL. Parecer CNE/CES nº 280/2007. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Artes Visuais, Bacharelado e Licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/pces280_07.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
COURBET, Gustave. Ficheiro: Gustave Courbet – Le Désespéré.JPG. Wikipedia. 1843. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Gustave_Courbet__Le_D%C3%A9sesp%C3%A9r%C3%A9.JPG. Acesso em: 10 set. 2019.
COLÉGIO PEDRO II. Comitê de Ética em Pesquisa do Colégio Pedro II. CEP/CPII. Disponível em: http://www.cp2.g12.br/blog/cepcpii/. Acesso em: 6 jun. 2018.
COZZA, Francesco. Hagar e Ishmael no Deserto. Wikimedia Commons. 1665. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francesco_Cozza_001.jpg. Acesso em: 10 set. 2019.
DALÍ, Salvador. Figura na janela. Vírus da Arte & Cia. 1925. Disponível em: https://virusdaarte.net/dali-figura-na-janela. Acesso em: 10 set. 2019.
ELEY, Robin. 2009. Autorretrato. Arcadja. Auction Results. Disponível em: http://www.arcadja.com/auctions/pt/eley_robin/artist/404086/. Acesso em: 14 set. 2019.
FERNANDES, José David Campos. Processos linguísticos no cartaz de guerra: semiótica e gramática do design visual. 2009. Dissertação (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Programa de Pós-Graduação em Linguística, João Pessoa, 2009.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. Language as social semiotic: The social interpretation of a language and meaning. London: Edward Arnold, 1978. 256 p.
HODGE, Robert; KRESS, Gunther Rolf. Social Semiotics. Nova York: Cornell University Press, 1988. 285 p.
KAZMIERCZAK, Elzbieta. A semiotic perspective on aesthetic preferences, visual literacy, and information design. Information Design Journal, v. 10, n. 2, p. 176-187, 2000-2001.
KLEIMAN, Angela Del Carmo Bustos. As abordagens de pesquisa na lingüística aplicada. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 13-22, 1º sem. 2004. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12538/9844. Acesso em: 5 mar. 2019.
KRESS, Gunther Rolf. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge, 2010. 232 p.
KRESS, Gunther Rolf; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: The grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006. 304 p.
MANET, Édouard. Um bar em Folies-Bergère. Wikipedia. 1882. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Um_Bar_no_Folies-Berg%C3%A8re. Acesso em: 10 set. 2019.
MATISSE, Henri. Portrait of Madame Matisse. The Green Line. Google Arts and Culture. 1905. Disponível em: https://artsandculture.google.com/asset/portrait-of-madame-matisse-the-green-line/pQER-gMjYy2etA?hl=pt-BR. Acesso em: 10 set. 2019.
MEE, Margaret. Pitcairnia Flammea. Ilustração. In: Colecionadores de Ossos. 1958. Disponível em: http://scienceblogs.com.br/colecionadores/2017/04/ilustrando-ciencia-a-historia-da-ilustracao-cientifica/margaret-mee-1958/. Acesso em: 5 mar. 2020.
MENDES, Jaqueline Ribeiro de Souza; CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Produção de sentidos a partir da leitura de esquemas didáticos representativos da respiração humana. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 259-279, 2020. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.259-279
OLIVEIRA, Éder. Rosa-marrom. Éder Oliveira. 2015. Disponível em: http://www.ederoliveira.net/obras#28. Acesso em: 10 set. 2019.
PAIVA, Francis Arthuso. A leitura de infográficos da revista Superinteressante: procedimentos de leitura e compreensão. 2009. 204 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, MG, 2009.
PICASSO, Ruiz Pablo. Busto de mulher com chapéu e flores. In: 7GRAUS. 1942. Disponível em: https://www.culturagenial.com/as-obras-essenciais-para-compreender-pablo-picasso/. Acesso em: 10 jan. 2020.
PROCÓPIO, Renata Bittencourt; DE SOUZA, Patrícia Nora. Letramento visual no ensino-aprendizagem de vocabulário em língua estrangeira. The ESPecialist, v. 31, n. 1, p. 93-118, 2010. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/6241/4590. Acesso em: 16 fev. 2019.
RIO DE JANEIRO. Orientações curriculares para a Educação Infantil. Secretaria Municipal de Educação do Rio, 2010. 71 p. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/4246634/4104953/orientacoesCurricularesEdInfantil.pdf. Acesso em: 18 jan. 2020.
SANTAELLA, Maria Lúcia Braga. Como eu ensino: leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012. 183 p.
SANTOS, Conceição Cristina. A biblioteca como espaço estimulador do desenvolvimento do leitor: uma experiência da Biblioteca Comunitária Salão do Encontro. Revista do Instituto de Ciências Humanas, v. 11, n. 14, p. 1-22, 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/revistaich/article/download/12961/10202. Acesso em: 13 dez. 2019.
SILVA, Josie Agatha Parrilha; DICHEIKO, Letícia Lais; MARTINS NETO, Luzita Erichsen. A leitura de imagens de Panofsky como possibilidade de aproximação entre Arte e Ciência. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, n. extraordinário: 4887-4893, 2017. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/36._a_leitura_de_imagens_de_panosky_como_possibilidad.pdf. Acesso em: 16 fev. 2019.
STOKES, Suzanne. Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the Integration of technology in Education, v. 1, n. 1, p. 10-19, 2002. Disponível em: https://wcpss.pbworks.com/f/Visual+Literacy.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.
TOURINHO, Irene Maria Fernandez Silva. Transformações no ensino da arte: algumas questões para uma reflexão conjunta. In: BARBOSA, Ana. M. Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 28-36.
UERJ. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Ementário Artes Visuais – Licenciatura. DEP – Departamento de Orientação e Supervisão Pedagógica. 2019-2020. Disponível em: http://www.ementario.uerj.br/cursos/artes_visuais_licenciatura.html#pratica_edu. Acesso em: 20 dez. 2019a.
UERJ. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Graduação. ArtUERJ. Rio de Janeiro. 2010. Disponível em: http://www.art.uerj.br/paginas/ensino/_cursos.html. Acesso em: 20 dez. 2019b.
UFRJ. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Cursos e disciplinas. Escola de Belas Artes – EBA/UFRJ. Disponível em: https://eba.ufrj.br/cursos-disciplinas/. Acesso em: 20 dez. 2019a.
UFRJ. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Distribuição curricular. Habilitação de Graduação em Licenciatura em Ed. Artística – Artes. Sistema Integrado de Gestão Acadêmica. Disponível em: https://siga.ufrj.br/sira/temas/zire/frameConsultas.jsp?mainPage=/repositorio-curriculo/9BAE576E-92A4-F713-002D-7A10954B6C8C.html. Acesso em: 20 dez. 2019b.
WOOK, Han Young. Face. Blue Eyes. Corridor Contemporary. 2013. Disponível em: https://corridorcontemporary.com/collection/han-young-wook/. Acesso em: 10 dez. 2019.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman Editora, 2005. 212 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.