Educational planning and management in thesis and dissertations: A decade of production in post-graduation programs in education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.15335

Keywords:

Planejamento e gestão educacional, Produção acadêmica, Política educacional

Abstract

This article aims to analyze the theme of educational planning and management in theses and dissertations of the Post-Graduation Programs in Education (PPGE) in Brazil, in the period from 2000 to 2010, providing an overview of academic productions on this topic in the first 2000s. To reach the objective, we started from the problematization of the process of construction and consolidation of educational policy as an academic field, demonstrating the importance of expanding postgraduate programs and regional asymmetries in the number of programs, in the evaluation criteria and in the number of works about the subject under study, despite the significant representativeness in the set of studies analyzed. The achieved results point out the institutions with the highest score in Capes' evaluation, and which have the highest academic production on the subject, are located in the Southeast and South regions, which concentrate 63% of the postgraduate programs, reiterating the inequality of knowledge production, a factor reinforced by Capes' evaluation criteria.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (org.). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2002.

AROSA, Armando de Castro Cerqueira. A pesquisa sobre política educacional: um estudo sobre o GT5 da ANPEd. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 10-29, 2016. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10447. Acesso em: 18 abr. 2020.

AZEVEDO, Janete Maria Lins de; AGUIAR, Márcia Ângela. A produção do conhecimento sobre a política educacional no Brasil: um olhar a partir da ANPEd. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 77, p. 49-70, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302001000400004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2020.

BELLO, Isabel Melero; JACOMINI, Márcia Aparecida; MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Produção acadêmica em política educacional no Brasil: análise de teses e dissertações (2000-2010). In: SILVA, Antônia Almeida; JACOMINI, Márcia Aparecida. (org.). Pesquisas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UFES Editora, 2016. p. 63-91.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Cursos Recomendados e Reconhecidos. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.jsf. Acesso em: 5 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010. Brasília, DF, 2004. Disponível em: https://www.capes.gov.br. Acesso em: 2 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2011-2020. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://www.capes.gov.br/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 5 maio 2020.

CONCEIÇÃO, Josefa Martins da; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. A produção científica sobre as mulheres na ciência brasileira. Revista Contexto & Educação, ano 35, n. 112, p. 280-299, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8231. Acesso em: 4 ago. 2021.

CRUZ, Rosana Evangelista da; JACOMINI, Márcia Aparecida. Produção acadêmica sobre financiamento da educação: 2000-2010. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 347-370. maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812017000200347&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 19 maio 2020.

CUNHA, Maria Couto (org.). Gestão educacional nos municípios: entraves e perspectivas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 13 maio 2020.

DOURADO, Luiz Fernandes. A escolha de dirigentes escolares: política e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 2000.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas Estado da Arte. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.

GATTI, Bernadete Angelina. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil, 1978 – 1981. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 44, p. 3-17, 1983. Disponível em:

http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1474/1469. Acesso em: 27 abr. 2020.

JACOMINI, Márcia Aparecida. Avaliação da aprendizagem em tempos de progressão continuada: o que mudou? Um estudo de teses e dissertações sobre o tema (2000-2010). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 807-828, jul./set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n84/a10v22n84.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

JACOMINI, Márcia Aparecida; CRUZ, Rosana Evangelista da; MENDES, Valdelaine da Rosa. Tendências metodológicas nas pesquisas em políticas educacionais (2000-2010): análise de procedimento de coleta de análises de dados. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 7-30, 2019. Disponível em: http://revistaadmmade.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/6706/47966340. Acesso em: 26 fev. 2020.

MAIA, Graziela Zambão Abdian. As publicações da Anpae e a trajetória do conhecimento em administração da educação no Brasil. 2004. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2004.

MARTINS, Ângela Maria; SILVA, Vandré Gomes da. Estado da Arte: gestão, autonomia da escola e órgãos colegiados (2000/2008). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, jan./abr. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n142/v41n142a12.pdf. Acesso em: 28 ago. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social – teoria, método e criatividade. 28. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. Disponível em: http://www.mobilizadores.org.br/wp-content/uploads/2015/03/MINAYO-M.-Cec%C3%ADlia-org.-Pesquisa-social-teoria-m%C3%A9todo-e-criatividade.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

PAULA, Adriana Chilante de; HARRES, João Batista Siqueira. Teoria e prática no “Educar pela Pesquisa”. Análise de dissertações em educação em ciências. Revista Contexto & Educação, ano 30, n. 96, p. 156-192, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/4390. Acesso em: 4 ago. 2021.

PARO, Vítor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view/2192/648: Acesso em: 27 jun. 2017.

SANDER, Benno. A pesquisa sobre política e gestão da educação no Brasil: uma leitura introdutória sobre sua construção. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 23, n. 3, p. 421-447, set./dez. 2007. Disponível em: file:///C:/Users/jaguiar/OneDrive%20-%20Biolab%20Sanus%20Farmaceutica%20Ltda/Downloads/19141-69217-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 28 ago. 2020.

SANTOS, Ana Lúcia Félix dos; AZEVEDO, Janete Maria Lins de. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 534-550, número especial, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/9gS5G9MGJfFn9C6fwMtx7vp/abstract/?lang=pt#.

SANTOS FILHO, José Carlos; SÁNCHEZ GAMBOA, Sílvio Ancisar. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SCAFF, Elisângela Alves da Silva. Organização, planejamento e gestão educacional: balanço da produção (2000-2010). In: SILVA, Antônia Almeida; JACOMINI, Márcia Aparecida (org.). Pesquisas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UFES Editora, 2016. p. 201-223.

SILVA, Antônia Almeida et al. (coord.). Produção acadêmica em políticas educacionais no Brasil – 2000-2010: dados dos programas conceito 5 ou mais. [banco de dados]. Pesquisa financiada pelo CNPq, Edital/Chamada, CNPq/CAPES nº 07/2011. Feira de Santana: Cede, 2014. Disponível em: http://www2.uefs.br/cede/docs/a-producao-academica-em-politicas-educacinais-2000-2010.pdf. Acesso em: 9 fev. 2017.

SILVA, Antônia Almeida; SCAFF, Elisângela Alves da Silva; JACOMINI, Márcia Aparecida. Políticas públicas e políticas educacionais: percursos históricos, interfaces e contradições das produções na década de 2000. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 67, p. 254-273. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8646121. Acesso em: 9 fev. 2020.

SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca Pereira. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. Disponível em:

http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3. Acesso em: 15 maio 2020.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Os caminhos da produção científica sobre gestão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 22, n. 1, p. 13-39, jan./jun. 2006. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/gestao_democratica/kit5/os_caminhos_da_producao_cientifica__gestao_escolar_brasil.pdf. Acesso em: 28 ago. 2020.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. A pesquisa em política e gestão da educação no Brasil (1998-2015): atualizando o estado do conhecimento. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302019000100500. Acesso em: 3 abr. 2020.

STREMEL, Silvana. A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. 2016. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

WITTMANN, Lauro Carlos; GRACINDO, Regina Vinhaes (coord.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. Brasília: ANPAE; Campinas: Autores Associados, 2001.

Published

2023-08-24

How to Cite

Duarte, M. de J. R., Cruz, R. E. da, & Gonçalves, M. C. (2023). Educational planning and management in thesis and dissertations: A decade of production in post-graduation programs in education in Brazil. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e15335. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.15335