Teaching knowledge within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13319

Keywords:

Distance education, teaching knowledge, knowledge base for teaching, Universidade Aberta do Brasil System

Abstract

The objective of this article is to investigate the constitution of the knowledge base for teaching of teachers who work or have worked in distance education within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB System). The research made use of methodological triangulation, which involves multiple methods, sources of collection and forms of analysis. In particular, data were collected through virtual questionnaires with 677 teachers. Subsequently, semi-structured interviews were carried out with 8 professionals. The analysis used quantitative and qualitative approaches. About the results, the research identifies that the knowledge of teachers come from different sources, namely: professional experience, peer relationships, research in the area, etc. In addition, the knowledge base for teaching comprises content, pedagogical and technological knowledge, as well as the amalgamation constituted by the intersection between them. Therefore, the technological pedagogical content knowledge is important to understand the teaching performance in distance education.

References

MILL, Daniel. Sobre o conceito de polidocência ou sobre a natureza do processo de trabalho pedagógico na educação a distância. In: MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis R. C.; OLIVEIRA, Marcia R. G. (org.). Polidocência na Educação a Distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 25-42.

MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis R. de C.; OLIVEIRA, Marcia R. G. Trabalho docente na educação contemporânea: saberes e prática pedagógica presencial e virtual. In: MILL, Daniel; MACIEL, Cristiano (org.). Educação a distância: elementos para pensar o ensino-aprendizagem contemporâneo. São Paulo: EdUFMT, 2013. p. 103-124.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. In: Teachers College Record, v. 108, n. 6, jun. 2006, p. 1.017-1.054. Disponível em: http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.

MIZUKAMI, Maria da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 1-11, jul./dez. 2004. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2004/02/a3.htm. Acesso em: 5 dez. 2021.

NOVELLO, Tanise Paula; LAURINO, Débora Pereira; VANIEL, Berenice Vahl. Professores e tutores a distância – o emergir na práxis pedagógica. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 27, n. 88, p. 244-262, 2013. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/401. Acesso em: 2 maio 2022.

SAGGIOMO, Leandro da Silva; PEREIRA, Elaine Corrêa. Educação a distância: interfaces motivacionais e reflexivas das ações de formação continuada. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 34, n. 108, p. 287-302, 2019. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7593. Acesso em: 2 maio 2022.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-21, fev. 1987.

SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293/297. Acesso em: 12 dez. 2021.

SILVA, Rosalina C. da. A falsa dicotomia qualitativo-quantitativo: paradigmas que informam nossas práticas de pesquisa. In: ROMANELLI, Geraldo; BIASOLI-ALVES, Zélia M. M. (org.). Diálogos metodológicos sobre prática de pesquisa. Ribeirão Preto: Legis Summa, 1998. p. 159-174.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302000000400013&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 3 dez. 2021.

VELOSO, B. G. Organização do trabalho docente na educação a distância: implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB). 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2018.

ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n103/12.pdf. Acesso em: 18 jan. 2022.

Published

2024-01-02

How to Cite

Veloso, B., & Mill, D. (2024). Teaching knowledge within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) system. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13319. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13319

Issue

Section

Interculturalidade e Educação