Critical environmental education: Collaborative possibilities in the teaching of science in the initial formation of pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11752Keywords:
Environmental Education., Science Teaching., Initial Formation of Pedagogy.Abstract
This study aimed to analyze how critical and collaborative actions can contribute to the formation of conscious and reflective teachers about existing environmental problems, and the importance of critical environmental education in the discussions of science education. Therefore, in a qualitative approach, the investigation took place in the Science Teaching discipline of the Pedagogy course at the Federal University of Paraíba, in a critical-collaborative way. As a result, we could observe that science teaching, due to its proximity to the themes of environmental issues, should emphasize the complex historical and social apparatus of the theme in the classroom, favoring investigative activities, also stimulating the students' criticality about the quoted theme.
References
BORGES, Gilberto Luiz de Azevedo. Ciência nos anos iniciais do ensino fundamental: fundamentos, história e realidade em sala de aula. D23. 1. ed. São Paulo: Unesp/UNIVESP, 2012. V. 10. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/47357.
FRANCO, Maria Amélia. Pesquisa-ação e prática docente: articulações possíveis. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (org.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. V. 1.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
GUIMARÃES, Mauro. Armadilha paradigmática na educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 131-152, jan.-abr. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; COSSÍO, Maurício F. Blanco. Um olhar sobre a educação ambiental nas escolas: considerações iniciais sobre os resultados do projeto “O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental”. In: TRAJBER, Soraia Silva de Mello (coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental; Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 24. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NASCIMENTO, Fabrício do. Ciência, conhecimento científico e ideais de cientificidade no ensino e na formação de professores de ciências. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v. 2, n. 6, p. 7-23, set.-dez. 2012.
NASCIMENTO, Fabrício do; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviane Melo de. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 39, p. 225-249, set. 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. Introdução. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (org.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. V. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.