Affectivity, interaction and teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10021Abstract
In the learning process, teacher and student develop relational exchanges, deeply influenced by affection. Affectivity is often understood in the educational context in a contradictory way. Sometimes it is believed to be only emotions (plastic expressions), or just feelings (psychologized representation); One does not realize that emotion and feeling are together the basis of affectivity. This text is part of a research on the place of affectivity in the practices of successful public school teachers in large-scale evaluations. Six teachers participated in the study, from three public schools in the Federal District that presented satisfactory rates in ENEM and SAEB.
Keywords: Affectivity. Interaction. Teaching practice.
References
AGUIAR, W. M. J. (org.). Sentidos e significados do professor na perspectiva sócio-histórica: relatos de pesquisa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013.
ALMEIDA, S. F. C. de. O lugar da afetividade e do desejo na relação ensinar-aprender. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, n. 1, p. 31-44, 1993.
ALMEIDA, A. R. S. O que é Afetividade? Reflexões para um conceito. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: http://www.educacaoonline.pro.br/o_que_e_afetividade.asp. Acesso em: 24 out. 2019.
AMARAL, S. A. Estágio categorial. In: MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. (org.). Henri Wallon: psicologia e educação. São Paulo: Loyola, 2000.
BEZERRA, G. F.; ARAUJO, D. A. C. Psicologia da educação: uma disciplina em crise no pós-construtivismo. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 143-151, 2012.
GONÇALVES, L.; ALARCÃO, I. Haverá lugar para os afectos na gestão curricular. Gestão curricular: percursos de investigação, Aveiro, n. 1, p. 159-172, 2004.
KUPFER, M. C. M. Afetividade e cognição: uma dicotomia em discussão. In: ARANTES, V. A. (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003. p. 35-52.
LEITE, S. A. da S.; TASSONI, E. C. M. A afetividade em sala de aula: as condições de ensino e mediação do professor. In: AZZI, R. G.; SADALLA, A. M. F. A. (org.). Psicologia e formação docente: desafios e conversas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
PEDROZA, R. L. S. O desenvolvimento da pessoa e o ensino-aprendizado. In: PULINO, L. H. C. Z.; BARBATO, S. (org.). Aprendizagem e a prática do professor. São Paulo: Editora Moderna; Brasília: Universidade de Brasília, 2005. p. 32-57.
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes Editora, [1941] 2007.
WALLON, H. As etapas da personalidade na criança. In: WALLON, H. Objectivos e métodos da psicologia. Lisboa: Editorial Estampa, [1956] 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.