Political conceptions of students in superior education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9693

Keywords:

Concept Formation, Policy, Education, Higher

Abstract

The formation of social, critical and autonomous conscience is one of the fundamental attributions of the University in its commitment to building a society founded on social justice and science. The present study aimed to identify the political conception of higher education students and relate it to their socioeconomic, cultural and academic characteristics, through a structured questionnaire. The study analyzed the responses of 290 students, most of them female, religious, former high school students, "non-quota", white, with little participation in political parties and the student movement. Overall, students demonstrated a progressive view, sensitive to issues of appreciation of the role of the state, justice and social equity. There are traces of intolerance and discrimination between religious and privatizing ideas and contrary to quotas between men, religious, non-quota students and students who attended high school in private schools. Despite the evidence from the study of university graduates with the prospect of positive changes in social relations, the current context experienced in the country, involved with the loss of rights and privatization of the state, should stimulate struggles in these groups for the maintenance of democracy and constitutional prerogatives.

References

ALBUQUERQUE, Janice Maria Smrekar. A construção de uma nova identidade psicossocial e ético-religiosa da universitária católica recifense. Paralellus, v. 6, n. 12, p. 175-186, 2015.

ANDRADE, Adriana Corrêa; DINIS, Douglas Antônio Rocha de; MAMEDE, Douglas Mariano José Amado; SILVA, Erik Barbosa da. Um olhar sobre a proposta de redução da maioridade penal e os possíveis reflexos no sistema prisional de Minas Gerais – uma análise da 3ª Região Integrada de Segurança Pública, no período 2012 a 2016. Perspectivas em Políticas Públicas, v. 10, n. 20, p. 241-267, 2017.

ANDRADE, Uéliton Santos; FERREIRA, Fábio Félix. Crise no sistema penitenciário brasileiro: capitalismo, desigualdade social e prisão. Revista Psicologia Diversidade e Saúde, v. 4, n. 1, p. 116-129, 2015.

ARAÚJO, Edileuza Ferreira de. A discriminação racial e os reflexos na aprendizagem na educação infantil. Revista Psicologia & Saberes, v. 8, n. 12, p. 138-153, 2019.

AZEVEDO, Lúcia Rangel. Um estudo sobre a consciência política de jovens universitários. ECCOM, v. 3, n. 6, p. 7-22, 2012.

BACKES, Vanessa Ferreira; THOMAZ, Jean Rodrigo; SILVA, Fabiane Ferreira. Mulheres docentes no ensino superior: problematizando questões de gênero na Universidade Federal do Pampa. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 9, n. 2, p. 166-181, 2016.

BAPTISTA, Gustavo Henrique de Almeida Victória; BAPTISTA, Rui Gustavo Victória. Sistema de cotas. Synthesis Revista Digital FAPAM, v. 6, n. 6, p. 142-149, 2015.

BARROSO, Luís Roberto. Diferentes, mas iguais: o reconhecimento jurídico das relações homoafetivas no Brasil. Revista Brasileira de Direito Constitucional, v. 17, p. 105-138, 2011.

CARDOSO, Juliana Aparecida Fialho; MILAGRES, Clarice Santana; TAVARES, Bruno; SILVA, Edson Arlindo. A contribuição da saúde para o fortalecimento das redes: o avanço na gestão pública. Revista Pensar Acadêmico, v. 14, n. 1, p. 61-72, 2016.

CARVALHO, Lauriston de Araújo; ESPÍNDULA, Daniel Henrique Pereira. Discussões em torno do referendo sobre o comércio de armas de fogo e munição na Folha de São Paulo. Opinião Pública, v. 22, n. 2, p. 446-465, 2016.

CASTRO, Fábio Avila; BUGARIN, Maurício Soares. A progressividade do imposto de renda da pessoa física no Brasil. Estudos Econômicos, v. 47, n. 2, p. 259-293, 2017.

CASTRO, Henrique Carlos de Oliveira; WALTER, Maria Inez Machado Telles; SANTANA, Cora Maria Bender de; STEPHANOU, Michelle Conceição. Percepções sobre o Programa Bolsa Família na sociedade brasileira. Opinião Pública, v. 15, n. 2, p. 333-355, 2009.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educação & Sociedade, v. 31, n.111, p. 481-500, 2010.

CORTELLA, Mário Sérgio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. 13. ed. São Paulo: Cortez; 2009. 160 p.

CRUZ, Isabel Cristina Fonseca; MONTEIRO, Maria do Carmo Sales. Contextualizando a saúde da população negra. Unidade 1, Brasília: Universidade Aberta do SUS, 2016. 64 p.

DIAS SOBRINHO, José. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1.223-1.245, 2010.

EIRAS, Alexandra Aparecida Leite Toffanetto Seabra; MOREIRA, Alice Sandra Gomes; MOREIRA, Mayara Oliveira Pires; CUNHA, Adélia Cristina; NASCIMENTO, Camila Ramos; FLAUZINO, Crislaine Cristina Nascimento; ALMEIDA, Jéssica Peixoto. Mulheres, homens e suas relações assimétricas. Multiverso, v. 1, n. 2, p. 266-278, 2016.

ERDMANN, Alacoque Lorenzini; RODRIGUES, Anna Carolina Ribeiro Lopes; KOERICH Magda Santos; BACKES, Dirce Stein; DRAGO, Livia Crespo; KLOCK PatrÌcia. O olhar dos estudantes sobre sua formação profissional para o Sistema Único de Saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v. 22, n. 3, p. 288-94, 2009.

FOLLADOR, Kellen Jacobsen. A mulher na visão do patriarcado brasileiro: uma herança ocidental. Revista fato&versões, v. 1, n. 2, p. 3-16, 2009.

GYIMAH-BREMPONG, K.; PADDISON, O.; MITIKU, W. Higher education and economic growth in Africa. Journal of Development Studies, v. 42, n. 3, p. 509-529, 2006.

JABLONSKI, Bernardo. A divisão de tarefas domésticas entre homens e mulheres no cotidiano do casamento. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 30, n. 2, p. 262-275, 2010.

KEINERT, Ruben; FONSECA, Francisco; BLIKSTEIN, Izidoro, STORINO, Fabio; SANO, Hironobu; BUENO, Luciano. Armas de fogo no Brasil: uma investigação sobre seus valores e significados. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 12, p. 15-30, 2007.

KELLER, Katarina R. I. Investment in primary, secondary, and higher education and the effects on economic growth. Contemporary Economic Policy, v. 24, n. 1, p. 18-34, 2006.

LINS, Rodrigo; FIGUEIREDO FILHO, Dalso; SILVA, Lucas. A redução da maioridade penal diminui a violência? Evidências de um estudo comparado. Opinião Pública, v. 22, n. 1, p. 118-139, 2006.

LOREA, Roberta Arriada. Acesso ao casamento no Brasil: uma questão de cidadania sexual. Estudos Feministas, v. 14, n. 2, p. 488-496, 2006.

MACHADO, Fernando Monteiro. Desestatização e privatização no Brasil. Revista Digital de Direito Administrativo, v. 2, n. 1, p. 99-119, 2015.

MANCEBO, Deise. Reforma universitária: reflexões sobre a privatização e a mercantilização do conhecimento. Educação & Sociedade, v. 25, n. 88, p. 845-866, 2004.

MARANHÃO, Ricardo. O petróleo é nosso. Revista de Geopolítica, v. 8, n. 2, p. 18-31, 2017.

MATTES, Robert; MOZAFFAR, Shaeen. Education, legislators and legislatures in Africa. Wynberg: Centre for Higher Education Transformation, 2011. 16 p.

MOTT, Luiz. Homo-afetividade e direitos humanos. Estudos Feministas, v. 14, n. 2, p. 509-521, 2006.

NUNES, Aline Vieira de Lima; CAMINO, Leoncio. Atitude político-ideológica e inserção social: fatores psicossociais do preconceito racial? Psicologia & Sociedade, v. 11, n. 1, p. 135-143, 2011.

OLIVEIRA, Paulo César; CARVALHO Patrícia de. A intencionalidade da consciência no processo educativo segundo Paulo Freire. Paidéia, v. 17, n. 37, p. 219-230, 2007.

PALASSI, Márcia Prezzotti; MARTINS, Geruza Ferreira; PAULA, Ana Paula Paes de. Consciência política e participação cidadã dos estudantes de administração de uma universidade pública federal no sudeste do Brasil. Revista Eletrônica de Administração, v. 22, n. 3, p. 435-461, 2016.

PAULA, Ana Paula Paes de. Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. Revista de Administração Empresarial, v. 45, n. 1, p. 36-49, 2012.

RIBEIRO, Cássio Garcia; NOVAES, Henrique. Da “Lei do Petróleo” ao Leilão de Libra: Petrobras de FHC a Dilma. Revista da Sociedade Brasileira de Economia Política, n. 39, p. 34-58, 2014.

RICOLDI, Arlene Martinez; ARTES, Amélia. Mulheres e as carreiras de prestigio no ensino superior brasileiro: o não lugar feminino. In: ITABORAÍ, Nathalie Reis; RICOLDI, Arlene (org.). Até onde caminhou a revolução de gênero no Brasil?. Belo Horizonte: ABEP, 2016. p. 81-93.

RISTOFF, Dilvo. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação, v. 19, n. 3, p. 723-747, 2014.

ROSEMBERG, Fúlvia; ARTES, Amélia. Ação afirmativa na pós-graduação brasileira. Educação &Tecnologia, v. 20, n. 1, p. 61-76, 2015.

SACRAMENTO, Igor; FERREIRA Vinícius. As identidades LGBT no Brasil: entre in/visibilidades e in/tolerâncias. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 13, n. 3, p. 444-449, 2019.

SALES, Isa Teixeira; SILVA, Juliana Melo; BRANDÃO, Ana Maria Martins; NASCIMENTO, Liliane Silva; BRANDÃO, Gustavo Antonio Martins. Percepções de estudantes de graduação em Odontologia sobre o Sistema de Saúde Brasileiro. Revista da ABENO, v. 16, n. 2, p. 69-76, 2016.

SANDOVAL, Salvador Antonio Mireles. The crisis of Brazilian labor movement and the emergence of alternative forms of working-class contention in the 1990s. Revista Psicologia Política, v. 1, n. 1, p. 173-195, 2001.

SANDOVAL, Salvador Antonio Mireles. A psicologia política da crise do movimento sindical brasileiro nos anos 1990: uma análise da consciência política num momento de desmobilização. In: DA SILVA, Alessandro Soares, CORREIA, Felipe (org.). No Interstício das disciplinaridades: a psicologia política. 1. ed. Curitiba: Editora Prismas, 2015. p. 175-218.

SILVA, Susane Pinheiro Costa; MENANDRO, Maria Cristina Smith. As representações sociais da saúde e de seus cuidados para homens e mulheres idosos. Saúde e Sociedade, v. 23, n. 2, p. 626-640, 2014.

SOUSA, Gabriela Chiareli. Movimento estudantil da Unicamp: uma análise da participação coletiva e da consciência política. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Unicamp, 2011. 61p.

SOUSA, Heloísa; BARDAGI, Marúcia Patta; NUNES, Carlos Henrique Sancineto da Silva. Autoeficácia na formação superior e vivências de universitários cotistas e não cotistas. Avaliação Psicológica, v. 12, n. 2, p. 253-261, 2013.

VIDIGAL, Robert Lee Borges. Medindo assuntos socialmente sensíveis: o uso do experimento de lista e políticas de ação afirmativa. Revista Eletrônica de Ciência Política, v. 6, n. 1, p. 250-264, 2015.

VIEIRA, Thereza Carolina Gonçalves; PIMENTA, Maria Alzira de Almeida. Mediação e formação cidadã na universidade. Revista Triângulo, v. 5, n. 2, p. 71-84, 2012.

Published

2023-09-26

How to Cite

da Silva, S. M., & Noro, L. R. A. (2023). Political conceptions of students in superior education. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e9693. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9693

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho