Gender relations and sexuality: An analysis of textbook discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9149

Keywords:

Elementary education. Sexual rights. Heteronormativity

Abstract

The textbook is often the only reference for the work of educators, assuming a central role in the definition of teaching strategies. In addition to interfering in the pedagogical organization of schools, they have a bearing on the culture of citizens, for influencing the values ​​of societies, the way facts present themselves and the process of knowledge transmission itself. Due to its frequent use in school institutions, it is necessary to find out how and in what way gender and sexuality issues are addressed in textbooks. In addition, we try to identify if the books in circulation are free from prejudice and stereotyping. For this, the methodology used was that of ATD (Discursive Textual Analysis). The textbooks examined were from the 8th year of Elementary School, from a school in the southwest of the State of Paraná. It is possible to argue that some of the books analyzed fail to address gender and sexuality cross-cutting issues and that they still contain misleading and outdated information, with a heteronormative view predominating.

References

ANNUNCIATO, P. PNLD tem maior mudança em 20 anos. Nova Escola, São Paulo, v. 305, n. 32, p. 6-7, set. 2017.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo: fatos e mitos. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

BITTENCOURT, C. M. F. Identidade Nacional e Ensino de História do Brasil. In: KARNAL, L. (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2003. p. 185-204.

BOULOS, A. J. História, sociedade e cidadania. 3 ed. São Paulo. FTD, 2015. 320 p.

BRASIL. Direitos sexuais, direitos reprodutivos e métodos anticoncepcionais. Brasília: Ministério da Saúde, 2009. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/direitos_sexuais_reprodutivos_metodos_anticoncepcionais.pdf. Acesso em: 23 out. 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Introdução. Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 30 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/dados-estatisticos. Acesso em: 25 ago. 2018.

BRASIL. Plataforma Lattes. Brasília, CNPq, 2020. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 19 abr. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Políticas para as Mulheres. 10° Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Brasília: SPM, 2014. 284 p. Disponível em: http://www.spm.gov.br/central-de-conteudos/publicacoes/publicacoes/2015/10-pcig.pdf. Acesso em: 8 set. 2017.

BRASIL. Atividade legislativa. Brasília: Senado Federal, 2016. Disponível em: https://www.senado.gov.br/atividade/const/con1988/con1988_08.09.2016/art_208_.asp. Acesso em: 30 set. 2017.

BUCHWEITZ, D. Piadas para você morrer de rir. In: VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

BUTLER, J. Por Letícia Bahia, da Revista AzMina. 6 de Novembro de 2017. Disponível em: https://www.bemmaisbrasilia.com/single-post/2017/11/06/%C3%89-muito-tarde-para-silenciar-questionamentos-sobre-g%C3%AAnero-diz-Judith-Butler?fb_comment_id=2179315548761090_2179420295417282. Acesso em: 28 maio 2018.

CEREJA, W.; COCHAR, T. Português linguagens. 9. ed. (reformulada). São Paulo: Saraiva, 2015.

CHASSOT, Á. I. A ciência é masculina?: é, sim senhora!. 8. ed. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2017.

FRISON, M. D. et. al. Livro didático como instrumento de apoio para a construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. 2009. Florianópolis, 2009. Disponível em: http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/425.pdf Acesso em: 7 out. 2017.

FURLANI, J. Direitos humanos, direitos sexuais e pedagogia queer: o que essas abordagens têm a dizer à Educação Sexual?. In: JUNQUEIRA, R. D. (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Unesco, 2009. p. 293-323. Edição Eletrônica. Disponível em: pronacampo.mec.gov.br/.../bib_volume32_diversidade_sexual_na_educacao_problematização_sobre_a_homofobia_nas_escolas-pdf. Acesso em: 23 out. 2017.

LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MARTÍNEZ, V. et al. Time to share: inglês. São Paulo: Saraiva, 2015.

MILLER, H. L. Com adaptação de SCHULMAN, M. Um fantasma camarada. In: VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MOMESSO. M. R. et al. Sexualidade, psicanálise e discurso na literatura. 1. ed. Porto Alegre: Cirkula, 2016.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

PAVÃO, A. C. O livro didático em questão. 2006. Disponível em: https://cdnbi.tvescola.org.br/resources/VMSResources/contents/document/publicationsSeries/1426100829786.pdf. Acesso em: 7 out. 2017.

PEREIRA, A. M.; SANTANA, M.; WALDHELM, M. Ciências da natureza. 2. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2015. Projeto Apoema.

SAMPAIO, F. S.; MEDEIROS, M. C. Geografia. 4. ed. São Paulo: SM, 2015. 240 p.

SANTOS, D. B. C.; ARAÚJO, D. C. Sexualidades e gêneros: questões introdutórias. In: SANTOS, D. B. C.; ARAÚJO, D. C. (org.). Sexualidade. Cadernos temáticos da diversidade. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação (SEED-PR); Superintendência de Educação; Departamento da Diversidade; Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual, 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/sexualidade.pdf. Acesso em: 17 out. 2017.

SANTOS, I. A. Educação para a diversidade: uma prática a ser construída na Educação Básica. Universidade Estadual do Norte do Paraná. Cornélio Procópio, PR. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2346-6.pdf. Acesso em: 29 ago. 2017.

SILVA, F. F.; MELLO, E. M. B. Corpos, gêneros, sexualidades e relações étnico-raciais na educação. Uruguaiana: Unipampa, 2011. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/sisbi/files/2013/07/corpos-2011.pdf. Acesso em: 1º set. 2017.

SILVA, R. P. A escola enquanto espaço de construção do conhecimento. Revista Espaço Acadêmico, n. 139, dez. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/Cris/Downloads/17810-78944-5-PB.pdf. Acesso em: 6 ago. 2017.

SOUZA, S. L.; COAN, C. M. Abordagem da sexualidade humana em livros didáticos de biologia. SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SEXUAL, 3., 2013, Maringá. Anais [...]. Maringá: SIES, 24 a 25 de abril de 2013. Disponível em: http://www.sies.uem.br/anais/pdf/educacao_sexual_escolar/4-17.pdf. Acesso em: 7 out. 2017.

SOUZA, J.; PATARO, P. R. M. Matemática: vontade de saber. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015. 320 p.

UTUARI, S. et al. Por toda parte. São Paulo: FTD, 2015.

VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

2023-06-07

How to Cite

Gimenes Garcia, R. A., & de Barros, C. T. B. (2023). Gender relations and sexuality: An analysis of textbook discourse. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e9149. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9149

Issue

Section

Gênero e Sexualidade