EDUCAÇÃO E PRÁTICAS PARA PROMOÇÃO DE SAÚDE MENTAL NA ADOLESCÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.191-212Abstract
Este texto constitui-se em um relato de uma pesquisa desenvolvida durante o Curso de pós-graduação Lato Sensu em Saúde Mental. Ela consiste em uma abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, onde buscou-se compreender as concepções dos profissionais da área da psicologia, no que se refere às práticas de saúde mental, já desenvolvidas, pelas equipes dos centros de saúde, de dois campus de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Parte-se aqui da concepção de saúde mental construída a partir da Reforma Psiquiátrica e, consequentemente, da necessidade de construção de uma rede comunitária de atenção à saúde, podendo a escola constituir-se como uma das integrantes desta. O motivo de ter-se optado por este caso reside no fato de referir-se a uma recente experiência de articulação entre saúde e educação – experiência diferenciada por introduzir centros de saúde, com equipes multiprofissionais, dentro das escolas. Sendo uma proposta inovadora, portanto, se faz importante compreender como os profissionais da saúde a tem percebido e, como entendem as possibilidades de contribuições da escola quanto ao desenvolvimento de ações com ênfase na saúde mental dos adolescentes. Entre os resultados encontrados, destaca-se que a concepção destes apontou afirmativamente para interessantes práticas já desenvolvidas nesse sentido.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.