AS MARCAS SOCIAIS DEIXADAS PELAS ESCOLAS EM NOSSOS PROFESSORES DE CIÊNCIAS: A QUESTÃO DA VIOLÊNCIA SIMBÓLICA.
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2016.99.116-148Abstract
As marcas sociais são deixadas na memória e evocadas nas situações cotidianas onde se apresentam na forma do habitus em diversas reações que são convocadas pelo campo profissional. Essas disposições duráveis são fruto de um conjunto de experiências vividas na trajetória histórica de cada sujeito e que é feita corpo, mente e gosto. Ao escolher tornar-se professor de ciências ou lecionar ciências, memórias positivas e negativas foram, de certo modo, trazidas em jogo para a escolha da profissão e a disposição futura do sentido de ensinar. O que pretende esse trabalho é recuperar os aspectos sociais que marcaram um conjunto de 136 professores de ciências da escola básica (fundamental e média) em sua trajetória histórica. Com tal debate, objetiva-se iniciar uma reflexão sobre as lembranças que podem estar influenciando as percepções de ensinar ciências e o sentido da escola por esses profissionais e que estão sendo negociadas implicitamente com alunos, no caso estudado, das escolas públicas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.