The poetical theopedagogy of the wanderer of dialogue and hope called Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16830Keywords:
Paulo Freire, Education, One hundred years, Memory, FreedomAbstract
This article intends to contribute with the memory of the life and work of Paulo Freire, as the Wanderer of Dialogue and Hope, celebrating its one-hundred-year anniversary. It intends to show how its Poetical Theopedagogy is lovingly libertarian and how its thoughts, its ideas and work, are actual and essential for the education and for all the society of our time. Making memory of the one hundred years of Paulo Freire is important, necessary, and always insufficient. The Recife-born master made himself an apprentice and learned with the simplicity and the wisdom of the farmers, among other workers for whom he taught through new methodologies the need of doing coherent options, of taking risks and of loving. Paulo Freire lives in its work that has the weight of an encyclopedia and the poetical beauty of a watercolor.
References
ALBORNOZ, Suzana. ÉTICA E UTOPIA - Ensaio sobre ERNEST BLOCH. Porto Alegre-RS: Editora Movimento, 2006.
ANDREOLA. Balduino A. & RIBEIRO, Mário Bueno. Andarilho da Esperança. São Paulo-SP: ASTE, 2005.
BERGER, Peter L. O Riso Redentor – A dimensão Cômica da Experiência Humana. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.
BÍBLIA. Tradução Ecumênica da Bíblia – TEB. São Paulo: Loyola, 1994.
BUBER Marin. EU e Tu – Introdução e tradução NEWTON, AQUILES VON ZUBEN. São Paulo: Centauro, 2012.
FRANCISCO. Papa Francisco. Exortação apostólica GAUDETE ET EXSULTATE – GE - (Alegrai-vos e Exultai) – Sobre o chamado à santidade no mundo atual.
FREIRE, Ana Maria Araújo. (org.) Pedagogia da Tolerância – Organização e notas – Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: UNESP, 2005.
FREIE, Ana Maria Araújo. (org.). UNESP. Fundação Editora da UNESP. A Pedagogia da Libertação em Paulo Freire. São Paulo: UNESP, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 30ª ed. 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 44ª ed. 2006.
Freire, Paulo. CONSCIENTIZAÇÃO – TEORIA E PRÁTICA DA LIBERTAÇÃO – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 3ª ed. 2006b
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Editado por Paz e Terra, licenciado gratuitamente para Anca/MST. Brasília-DF: 2004.
FURTER, Pierre. Educação e Reflexão. Petrópolis-RJ: Vozes, 16ª ed. 1987.
FURTER, Pierre. Dialética da Esperança. Rio de Janeiro-GB: Paz e Terra, 1974.
GLEISER, Marcelo. CRIAÇÃO IMPERFEITA – Cosmo, Vida e o Código Oculto da Natureza. Rio de Janeiro. Record, 4ª ed. 2010.
IPF. Instituto Paulo Freire. Paulo Freire – Educar para transformar. Projeto Memória 2005. Lei de incentivo à Cultura. Ministério da Cultura. Brasília-DF: MEC, 2005.
PINTO, Álvaro Vieira. As Sete Lições sobre Educação de Adultos. São Paulo: Cortez 10ª ed. 1997.
SANTIAGO, João Ferreira. Teologia Pastoral – A Arte do Seguimento e do Discipulado de Leigos e Leigas. São José dos Pinhais-PR: NVC – Talher Gráfica e Editora, 2020.
SANTIAGO João Ferreira. Vida e Poesia. Curitiba-PR: Editora Gráfica Popular, 2007.
SANTIAGO, João Ferreira. Militância e Poesia. Curitiba-PR: Editora Gráfica Popular, 2005.
STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte-MG: Autêntica, 2ª ed. 2010.
VILLAS BOAS, A. Recuperar a lógica poética da Revelação: uma contribuição do diálogo entre Teologia e Literatura. Interações, v. 9, n. 15, p. 61-86, 2016.
ZEFERINO, J.; FERNANDES, M. O sofrimento dá o que pensar: teologia pública em diálogo com a literatura marginal. Teoliterária, v. 10, n. 21, p. 470-497, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.