Using generative artificial intelligence to enhance vocabulary acquisition in modern foreign language learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16717

Keywords:

Generative Artificial Intelligence, ChatGPT, translation, modern foreign language, Freire's approach

Abstract

This article analyzes the role of translation and the mother tongue in learning a modern foreign language, focusing on vocabulary acquisition of the target language using technological resources, such as Generative Artificial Intelligence, exemplified by ChatGPT. The research proposes a pedagogical approach inspired by Paulo Freire, aiming at the cultural integration of the student in the modern foreign language and the promotion of innovative education, based on the ethical use of technologies. The investigation aims to observe how students in a public school in Distrito Federal deal with the meaning of words, both individually and in relation to sentence context, and whether they can learn and grasp the target language in a way similar to the natural acquisition of their mother tongue, using Generative Artificial Intelligence critically and without plagiarism. Translation activities, the use of online bilingual dictionaries, and ChatGPT are resources employed in this process. The study is situated within a public education context that values the exchange of experiences in the international scenario and seeks critical, emancipatory, and decolonizing education. The qualitative research, with bibliographical, documentary, and empirical approaches, was conducted through interviews and participant observation in a public school in Distrito Federal. The conclusions highlight the importance of translation in building the target language lexicon, the effectiveness of proper use of Generative Artificial Intelligence and bilingual dictionaries, and the appreciation of the mother tongue, promoting the students’ sociocultural and ethical development.

References

AHMAD, I.; SAID, H. Effect of Community Participation in Education on Quality of Education: Evidence from a Developing Context. Journal of Education and Vocational Research, v. 4, n. 10, p. 293-299, 2013. ISSN 2221-2590.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993.

ALVES, M. M. P. Traduzir para adquirir vocabulário em língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade de Brasília, Instituto de Letras, Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Programa de Mestrado em Linguística Aplicada. Brasília, p. 137. 2007.

BALTAR, Ronaldo; BALTAR, Claudia Siqueira. Professores serão substituídos pela inteligência artificial? Authorea Preprints, 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 4 out. 2024.

BRASIL. Agenda 2030 do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://gtagenda2030.org/ods/ods4/. 2015. Acesso em 26 out. 2024.

BRASIL. Lei Federal no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Estrangeira. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf.

BRASIL. Lei Federal no. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE. Brasília, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2014/lei/l13005.htm.

CAMADA, Marcos Yuzuru; DURÃES, Gilvan Martins. Ensino da Inteligência Artificial na Educação Básica: um novo horizonte para as pesquisas brasileiras. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). SBC, 2020. p. 1553-1562.

DA COSTA, Felipe Gonzalez Cardoso. O uso da plataforma ChatClass no aprimoramento da competência oral em língua inglesa por parte de estudantes brasileiros: um estudo exploratório. 2021. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho (Portugal).

DISTRITO FEDERAL. Lei Distrital no. 4.751, de 7 de fevereiro de 2012. Dispõe sobre o Sistema de Ensino e a Gestão Democrática do Sistema de Ensino Público do Distrito Federal. Brasília, jul. 2012. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wpcontent/uploads/2019/02/lei-n%C2%BA-4.751-de-07-de-fevereiro-de-2012.pdf.pdf

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica: Pressupostos Teóricos. Brasília: SEEDF, 2014a.

DISTRITO FEDERAL. Diretrizes de Avaliação Institucional: Aprendizagem, Institucional e em Larga Escala. Brasília: SEEDF, 2014b.

DISTRITO FEDERAL. Lei Distrital no. 5.499, de 14 de julho de 2015. Plano Distrital de Educação 2015-2024. Brasília, DODF no. 135, 15 jul. 2015. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/wpconteudo/uploads/2018/01/pde_site_versao_completa.pdf. 2015 - PLANO DISTRITAL DE EDUCAÇÃO DO DF

DISTRITO FEDERAL. Diretrizes Pedagógicas dos Centros Interescolares de Línguas (CILs). Brasília: SEEDF, 2019a.

DISTRITO FEDERAL. Regimento Escolar da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Brasília: SEEDF, 2019b.

DISTRITO FEDERAL. Caderno Orientador Convivência Escolar e Cultura de Paz. Brasília, SEEDF, 2020.

DISTRITO FEDERAL. Plano Estratégico Institucional 2023-2027. Brasília, SEEDF, 2023.

DISTRITO FEDERAL. Projetos Político-Pedagógicos das escolas da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2021/07/ppp_cilt_taguatinga-1.pdf. Acesso em: 20 out. 2024.

FREIRE, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 30ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

FREIRE, P. (1992). Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

FREIRE, P. (1997). Ação Cultural para a Liberdade e Outros Escritos. São Paulo: Editora Cortez.

GOMES, Antônio José Ferreira et al. Potencializando a aprendizagem ativa com tecnologia de IA. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 8, p. 3625-3631, 2024.

HOWATT, A.P.R. A history of english language teaching. Oxford: Oxford University Press. 1984 e 1991.

HUME, D. Investigações sobre o entendimento humano e sobre os princípios da moral. Tradução de José Oscar de Almeida Marques. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.

NUNES, Felipe Becker; DA COSTA, Luan Vieira. SPEAKAI: UMA FERRAMENTA DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL GENERATIVA PARA O APRENDIZADO DE IDIOMAS. In: VI Congresso Internacional de Ontopsicologia e Desenvolvimento Humano. 2024. p. 1069-1972.

PICÃO, Fábio Fornazieri et al. Inteligência artificial e educação: como a IA está mudando a maneira como aprendemos e ensinamos. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 5, p. 197-201, 2023.

RIDD, M. D. Out of exile: A new role for translation in the teaching/learning of foreign languages. In: sedycias, j. (org.) Tópicos em Linguística Aplicada 1 / Issues in Applied Linguistics 1. Brasília: Oficina editorial do Instituto de Letras da Universidade de Brasília/Editora Plano, 2000.

RIDD, M. D. Um casamento estranhamente ideal? A compatibilidade de gênios entre o comunicativismo e a tradução. Horizontes de Linguística Aplicada 2 (2003): 93 – 104.

RIVERS, WILGA M.; TEMPERLEY, MARY S. A practical guide to the teaching of english. New York: Oxford University Press, 1978.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Projetos Pedagógicos das Escolas. Brasília: SEEDF, 2023. Disponível em: https://cieducando.com.br/os-3-projetos-pedagogicos-essenciais-para-um-ensino-de-qualidade/. Acesso em: 26 out. 2024.

SOUZA, Fabiano Rodrigues et al. Simulação de diálogos e personagens no Chat-GPT4: análise comparativa do desempenho em idiomas inglês e português. In: Anais do IV Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologias. IV Cobicet: online. 2023. p. 1-8.

THE WORLD BANK GROUP. Revolución de la IA en la educación. https://documents1.worldbank.org/curated/en/099735306272422279/pdf/IDU1c4bdb3b81e51f1481118de31d54c57446821.pdf?_gl=1*z0f9lg*_gcl_au*NDQ1MzE1MzMxLjE3MjUzOTEwODQ. Acesso em: 01 de set de 2024.

UNESDOC. Cultura, comunicación y lenguajes. Caracas, 2006. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/notice?id=p::usmarc_def_0000216710/. Acesso em: 20 out. 2024.

UNESDOC. Políticas de educación inclusiva: estudios sobre políticas educativas en América Latina. Paris, São Paulo y Caracas, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379487/. Acesso em: 20 out. 2024.

UNESCO. Constituição da Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Brasília, 2002. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147273/. Acesso em: 20 out. 2024.

UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: Inclusão e educação para todos. Paris, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379487/. Acesso em: 20 set. 2024.

UNESCO. Recomendação sobre a Ética da Inteligência Artificial. 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_por. Acesso em: 27 out. 2024.

UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. 2023. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa | UNESCO. Acesso em 11 de set. de 2024.

UNESCO. Educação 2030: Declaração de Incheon e Marco de Ação para a implementação do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4. 2024. Acesso em: 20 out. 2024.

WIDDOWSON. H. G. Teaching English as communication. London: Oxford University Press. 1978.

WIDDOWSON. H. G. Explorations in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press. 1979.

WIDDOWSON, H. G. Knowledge of language and ability for use. Applied Linguistics, 10(2); 128 – 137, 1989.

WIDDOWSON, H. G. O ensino de línguas para a comunicação. (Trad. José Carlos Paes de Almeida Filho). Campinas: Pontes, 1991.

Published

2025-08-11

How to Cite

Alves, M. M. P., Caliman, G., Schütz, J. A., & Wathier, V. P. (2025). Using generative artificial intelligence to enhance vocabulary acquisition in modern foreign language learning. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16717. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16717

Issue

Section

Políticas Linguísticas e de Internacionalização à luz do legado de Paulo Freire