Potential of adventure body practices as content for school physical education in a remaining quilombo community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16249

Keywords:

Content, Physical Education, Adventure Body Practices, Remaining Quilombo Communities

Abstract

The adventure body practices are part of the Physical Education curriculum component and should be applied in classes from the later years of Elementary School to the third year of High School, according to the National Common Curricular Base document. In light of this, the main objective of the study is to analyze the possibility of using adventure body practices as content for school Physical Education. The research is of an applied nature, with an exploratory and descriptive objective, employing a qualitative approach. The study was conducted through a questionnaire with students from 6th to 9th grade of elementary school. Based on the information obtained from the questionnaire, it was observed that there is a lack of knowledge and use of adventure body practices in the school environment. The research also indicates as a result that adventure body practices can and should be taught as school content in Physical Education classes, as the school is located in an easily accessible environment for students, with an extensive area of forest and streams that allow the use of various activities in this category. Furthermore, there is a noticeable interest among students in gaining knowledge and experience in innovative activities.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BETRÁN, Javier. Rumo a um novo conceito de ócio ativo e turismo na Espanha: atividades físicas de aventura na natureza. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloísa. Turismo, lazer e natureza. Barueri, SP: Manole, 2003, p. 29-52.

BIDUTTE, Luciana de Castro. Motivação nas aulas de educação física em uma escola particular. Psicologia Escolar e Educacional, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 49-58, dez. 2001. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-85572001000200006.

BRASIL. Decreto nº 6.040, de 07 de fevereiro de 2007. Institui A Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília, DF, 07 fev. 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm. Acesso em: 03 fev. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANTORINI, José; OLIVEIRA JR, Constantino. As atividades físicas de aventura na natureza: Um Estudo na Perspectiva do Processo Civilizador e da Tecnologia como Fator de Afastamento e Aproximação da Natureza. Ponta Grossa, PR, Brasil. 24 a 26 de nov. 2005.

CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, [S.L.], v. 22, n. 69, p. 539-564, jun. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226927.

DARIDO, S. C. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

FRANÇA, Dilvano Leder de; ROCHA, Adair José Pereira da; OLIVEIRA, Valdomiro de; VAGETTI, Gislaine Cristina. As práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física escolar: uma revisão de escopo. Educação: Teoria e Prática, R, v. 33, n. 3, p. 1-18, 30 maio 2023.

FRANCO, L.C.P. Atividades Físicas de Aventura na Escola: uma proposta pedagógica nas três dimensões do conteúdo,2008.136 f. Dissertação (Mestrado) Departamento de Programa De Pós-graduação Em Ciências Da Motricidade Universidade Estadual Paulista, Rio Claro,2008.

FREITAS, Dionísio Bellé de; SILVA, Jasson de Miranda; GALVÃO, Edna Ferreira Coelho. A relação do lazer com a saúde nas comunidades quilombolas de Santarém: a relação do lazer com a saúde nas comunidades quilombolas de Santarém. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 30, n. 2, p. 89-105, jan. 2009.

FREITAS, Tamires Alvarado de. POSSIBILIDADES DAS ATIVIDADES FÍSICAS DE AVENTURA (AFAs) NO CONTEXTO ESCOLAR. 2012. 59 f. TCC (Graduação) - Curso de Educação Física, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012.

GERHARDT, Tatiana Angel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Métodos de Pesquisa, [s. l], p. 1-120, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

INÁCIO, H. L. D.; MORAES, T. M.; SILVEIRA, A. B. Educação Física e Educação Ambiental: Refletindo Sobre a Formação e Atuação Docente. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2013.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus. Proposta de classificação das práticas corporais de aventura para o ensino na educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Goiânia, v. 43, n. 2, p. 156-8, 20 maio 2021.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; CAUPER, Dayse Alisson Camara; SILVA, Luzia Antônia de Paula; MORAIS, Gleison Gomes de. Práticas corporais de aventura na escola: possibilidades e desafios - reflexões para além da base nacional comum curricular. Motrivivência, [S.L.], v. 28, n. 48, p. 168, 21 set. 2016.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; SOUSA, Caroline Castro; MACHADO, Lídia Ferreira. A presença das práticas corporais de aventura em escolas públicas da região metropolitana de Goiânia: um estudo exploratório. Motrivivência. Revista de Educação Física, Esporte e Lazer, Goiânia, v. 63, n. 32, p. 1-16, nov. 2020.

KASZUBOWSKI, Patrick. Os esportes de aventuras nas aulas de Educação Física. 2011. TCC (Licenciatura Em Educação Física) - Centro De Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis,2011.

LEMOS, L.F.C.; PRANKE, G.I.; TEIXEIRA, C.S. Metodologia Para Aprendizado Da Canoagem. Lecturas, Educacion Física y Desportes, Buenos Aires, v.12, n.114, 2008.

MAIA, Damares Santos. RELAÇÕES ENTRE EDUCAÇÕES NA COMUNIDADE QUILOMBOLA SÃO BERNARDINO, MOJÚ/PA. 2019. 55 f. TCC (Graduação) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Abaetetuba, Acará, 2019.

MARINHO, Alcyane. Da aceleração ao pânico de não fazer nada: corpos aventureiros como possibilidade de resistência. In: MARINHO, Alcyane; BRUHNS, Heloísa. Turismo, lazer e natureza. Barueri, SP: Manole, 2003, p. 29-52.

MARINHO, Alcyane; SCHWARTZ, Gisele Maria. Atividades de aventura como conteúdo da educação física: reflexões sobre seu valor educativo. Efdeportes.Com, Buenos Aires, n. 1, p. 1-1, set. 2005.

NUNES, Maria Luíza Azevedo; TRONDOLI, Lívia de Paula; TAHARA, Alexander Klein. A inserção das Práticas Corporais de Aventura em aulas de Educação Física escolar. Aces Arquivos de Ciências do Esporte, Ilhéus, Bahia, Brasil, v. 11, n. 2, p. 01-10, jul. 2023.

PAIXÃO, J. A. Esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 50, p. 170-182, maio, 2017.

PEREIRA, Dimitri Wuo. Escalada. Primeira Edição. São Paulo, Odysseus, 2007.

PEREIRA, Laura Belém. EDUCAÇÃO E SABERES TRADICIONAIS QUILOMBOLAS: um estudo sobre as práticas educativas na escola municipal jaú tambor/novo airão ⠳ am. 2021. 184 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas (Ppge/Ufam), Manaus, 2021.

PIANA, M.C. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

PORTELA, Ivalda Kimberlly Santos; BOMJARDIM, Ariele Rocha; LIMA, Jéssica Pedroso; MOREIRA, Camila Rodrigues; CRUZ, Beatriz Santos da; PEREIRA, Carlos Luis. Existimos e Resistimos: a prática da educação física nas comunidades quilombolas. Research, Society And Development, Bahia, v. 10, n. 15, p. 1-10, 28 nov. 2021.

ROMÃO, Jeruse. História da Educação do Negro e outras histórias. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005.

ROSEIRA, Ítalo Breno Rocha; MACsxHADO, André Accioly Nogueira; OLIVEIRA, Antonio Ricardo Catunda de; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Educação & Linguagem, [s. l], n. 157, p. 2-9, maio 2020.

SANTOS, Gabrielle Souza; ANDRADE, José Giovanny Santos; SILVA, Leonardo Rabelo da; Batista, Maique dos Santos Bezerra; RIBEIRO, Davi Soares SANTOS. Práticas Corporais de Aventura. Even3 Publicações – Paripiranga - BA, UniAGES, 2021.

SILVA, Fabiane Moreira da. ESCOLAS PARA QUILOMBOLAS: identidade, territorialidade no colégio estadual quilombola Diogo Ramos e na escola municipal do Campo Augusto Pires de Paula. 2020. 113 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

TAHARA, A. K.; DARIDO, S.C Diagnóstico sobre a abordagem das práticas corporais de aventura em aulas de educação física escolar em Ilhéus/BA. Movimento, Porto Alegre, v.24, n.3, p.973- 986. jul./set., 2018.

TAHARA, A.K.; CARNICELLI FILHO, S. Atividades físicas de aventura na natureza (AFAN) e academia de ginástica: motivos de aderência e benefícios advindo da prática. Revista movimento, 15,n.3,p. 187-208,2009.

TAHARA, Alexander Klein; SOARES, Dandara de Carvalho; DARIDO, Suraya Cristina. Estado da arte: práticas corporais de aventura e educação física escolar. Arquivos de Ciências do Esporte, Ilhéus, v. 6, n. 3, p. 98-101, 26 abr. 2019.

VENANCIO, Juliana Muniz Possato; LABANCA, Rebecca Ortiz; RIBEIRO, Circéa Amália. Benefits of participation in a summer camp to self-care for children and adolescents with diabetes: the perception of mothers. Escola Anna Nery - Revista de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 21, n. 6, p. 1-9, 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20170004.

Published

2025-04-23

How to Cite

Gama, A. C. S., de Oliveira, R. L., & Zaffalon Júnior, J. R. (2025). Potential of adventure body practices as content for school physical education in a remaining quilombo community. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16249. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16249

Issue

Section

Interculturalidade e Educação