The transformations experienced by the subjects of EJA-EPT (PROEJA FIC)
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16066Keywords:
Youth and Adult Education, Professional and Technological Education, Public policiesAbstract
In 2009, YAE-PTE, which combines elementary education with Initial and Continuing Education (ICE), began to be encouraged and promoted. Despite the conflicting movements of support and silence that have characterized the historical development of YAE-PTE, the significant provision of this educational policy was observed in the technical cooperation agreement between the Federal Institute Farroupilha), campus Júlio de Castilhos), and the Municipal Education Network of Tupanciretã. In this context, the objective is to identify the transformations experienced by students who have accessed the YAE-PTE (PROEJA ICE) policy in the municipality of Tupanciretã. This research is characterized as exploratory and descriptive, and the data collection methods include questionnaires for students, interviews with administrators, field diaries, and dialogue groups. Content analysis was used for the analysis. The conclusion is that the transformations experienced by students are numerous, and in the researched reality, they include changes in the surrounding environment. Experiences and challenges are constant in this journey, and it is through these experiences and the pedagogical work developed that the policy, as well as the access, retention, and success of the students, are strengthened.
References
ALVES, Telma. Currículo Integrado na modalidade EJA: A pedagogia de projetos no PROEJA. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 112, p. 155–169, 2020. DOI: 10.21527/2179-1309.2020.112.155-169. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10359. Acesso em: 6 mar. 2025.
ARROYO, Miguel González. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito à uma vida justa. Petrópolis: RJ. Vozes, 2017.
BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70. 3ª reimp. da 1. ed. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto 5.478, de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das instituições federais de educação tecnológica, o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm. Acesso em: 11 ago.2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm. Acesso em: 11 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 jun. 2022.
CARGNIN, Rosimara. Política de EJA-EPT (PROEJA FIC): historicidade, sujeitos e transformações. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/30481/DIS_PPGEPT_2023_CARGNIN_ROSIMARA.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 05 jun 2024.
COSTA, Eduardo Antonio de Pontes. Os desafios de uma política de Educação de Jovens e Adultos. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e12172, 2023. DOI: 10.21527/2179-1309.2023.120.12172. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12172. Acesso em: 6 mar. 2025.
FERREIRA, Liliana Soares, FIORIN, Bruna Pereira Alves; AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do; MARASCHIN, Mariglei Severo. Grupos de interlocução como técnica de produção e sistematização na pesquisa em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 191-209, jan./ abr, 2014. Disponível em https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=189130424010. Acesso em: 23 maio 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GATTI, Bernadete. ANDRE, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, Wivian.; PFAFF, Nicolle. (orgs.) Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 2 ed. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 2013. p. 29-38.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MARASCHIN, Mariglei Severo. Dialética das Disputas: trabalho pedagógico a serviço da classe trabalhadora? Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2015.
MARASCHIN, Mariglei Severo. Trabalho Pedagógico na Educação Profissional: o Proeja entre disputas, políticas e experiências. 1. ed. Curitiba: Appris, 2019.
NETO, Otávio Cruz. O trabalho de campo como descoberta e criação. p. 51 a 66. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.) Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 21 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
WINTER, Shirley Bernardes. A Política de EJA EPT no CTISM: Um estudo sobre as transformações vivenciadas na e para além da Pandemia. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/23549/DIS_PPGEPT_2021_WINTER_SHIRLEY.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
