The education system and the struggle for liberation in Guinea-Bissau, the educational political praxis of the paigc and the dialogues of Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15899Keywords:
PAIGC, Guinea-Bissau, Literacy, Paulo FreireAbstract
The analyzes in this article focus on the educational processes in Guinea-Bissau during the armed revolution, studying the main characteristics, data and statistics of colonial education imposed by the Portuguese and Amílcar Cabral's criticisms of the assimilationist educational regime that reinforced the continuity of domination and submission. Identifying the national restructuring project proposed by PAIGC, the study addresses Paulo Freire's arrival in Guinea-Bissau, invited by the country's ministry of education and his political-educational praxis in the face of the complexities of the new nation. We propose a critical dialogue with the State machine, represented here by the leaders of PAIGC and its most significant decision: the adoption of the Portuguese language in the process of re-Africanization of mentalities, through the revolutionary education that would be developed in the country, as it has the Freire's dilemma: how to exercise a liberating pedagogy and the complete emancipation of minds, teaching literacy with the colonizer's language?
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8 ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.); FERNANDES, Florestan (Coord.). Pierre Bourdieu. Tradução de Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. de Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 1996.
BRITO SILVA, Giselda. A educação colonial do império português em áfrica (1850-1950). Cadernos do Tempo Presente, n. 21, set./out. p. 67-83, 2016.
CÁ, Lourenço. A educação durante a colonização portuguesa na Guiné-Bissau (1471-1973). ETD - Educação Temática Digital, 2000. Disponível em: encurtador.com.br/qBPT4. Acesso em :19 de fev, 2021.
CABRAL, Amílcar. A arma da teoria. Lisboa: Seara Nova. v. 1: Unidade e luta, 1976.
CABRAL, Amílcar. Libertação nacional e cultura. Rio de Janeiro: Editora Codecri, 1978.
CABRAL. Amílcar. PAIGC / Frente Revolucionária Africana para Independência Nacional das Colônias Portuguesas (F.R.A.I.N). Apelo à consciência dos guineenses e cabo-verdianos. 1959.
DAVIDSON, Brasil. Libertação da Guiné: aspectos de uma revolução africana. Op. cit. 21 Ibidem, 1975.
DIAS, Jorge. Relatório da campanha de 1960: Moçambique e Angola. Missão de Estudos das minorias étnicas do ultramar português. Lisboa. Centro de Estudos Políticos e Sociais. Junta de Investigações do Ultramar, 1961.
Documento do Comissariado de Estado Da Educação Nacional E Cultura da República Da Guiné-Bissau. Julho 1976.
FANON, Frantz. Condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora ULISSEIA, Lisboa, 2011.
FANON, Frantz. Peles negras, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.
FELIX, Santana; GOMANE, Manuel. Epistemicídio e norma epistêmica nas encruzilhadas da desobediência. Revista Ideação, n. 48, jul/dez, 2023. Disponível: https://doi.org/10.13102/ideac.v1i48.9242. Acesso em: 13 de jun. 2024.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. África ensinando a gente. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné-Bissau: registros de uma Experiência em Processo. 4a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Que fazer: Teoria e prática em educação popular. Rio de Janeiro. 1993.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICAS – Anuário Estatísticos do Ultramar: 1958, Lisboa: Bertrand (irmãos), 1959.
LEÃO, Macedo. Por saussure e bakhtin: concepções sobre língua/linguagem. UNESCO, 2019.
MATEUS, Dalila. A luta pela independência. A formação das elites fundadoras da FRELIMO, MPLA e PAIGC. Lisboa: 1999.
MBEMBE, Achille. África insubmissa: Cristianismo, Poder e Estado na Sociedade Pós-Colonial. Luanda: Edições Pedago, 2005.
OLIVEIRA, Rosiska Darcy de. Guiné-Bissau: reinventar a educação. Lisboa: Sá da Costa, 1977.
PAIGC. Educação, tarefa de toda a sociedade. Bissau: Comissariado de Estado da Educação
Nacional, 1978.
PERONI, Maria Vidal. Estado e terceiro setor: novas regelações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educ. Soc. Campinas, 2009.
ROMÃO, Eustáquio. GADOTTI Moacir. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2012.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Ocidente Não-Ocidentalista?: a filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pasca. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010. p. 432-492.
SANTOS, Boaventura. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. Porto: Afrontamento, 2016.
SAUSSURE, Ferdinad. de. Curso de linguítica geral. Trad. Antônio Chelini, José Paulo Paes e Isidoro Blikstein. 28 ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia no século XXI. In: BOTO, Carlota; et al. (Orgs.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: FEUSP, 2020.
SCOCUGLIA, Afonso Celso. A história das ideias de Paulo Freire e atual crise de paradigmas. 4. ed. João Pessoa, PB: Ed. Universitária UFPB, 2003.
TRAJANO FILHO, Wilson. O projeto nacional na Guiné-Bissau: uma avaliação Estudos Ibero-Americanos, v. 42, n. 3, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.