Health education activities of the speech, language and hearing sciences for education professionals and their interlocution with Primary Health Care
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15797Keywords:
Intersectoral Collaboration, Health Education, Speech, Language and Hearing Sciences, Health Information SystemsAbstract
The Expanded Family Health and Primary Care Center (NASF-AB) advocates the implementation of intersectoral articulations, with health education activities being one of the fundamental axes of the speech-language-hearing performance with education professionals. In this context, the present study aimed to describe the production of health education activities developed by speech-language-hearing therapists from NASF-AB for education professionals in the geographic regions of Brazil, from 2016 to 2022. This is an ecological study based on data from the Health Information System for Primary Care. Records of health education activities, both general and specific to education professionals, were considered, in addition to the number of participants reached. Descriptive analysis was used to interpret the data. The results indicated that, throughout the period analyzed, the Northeast and Southeast regions concentrated most of the activities carried out and participants. The proportion of actions aimed specifically at education professionals was more significant in the South region and restricted in the Central-West region. In general, the production of these activities showed growth until 2019, followed by a sharp reduction in 2020. The panorama presented suggests that educational practices aimed at education professionals are still incipient and present regional discrepancies in Brazil. To strengthen the partnership between speech-language-hearing therapists and education professionals, as well as to improve health education strategies, future research is essential.
References
AQUINO, R.; MEDINA, M. G.; VILASBÔAS, A. L. Q.; NUNES, C. A.; PRADO, N. M. B. L. Estratégia de Saúde da Família – evolução do modelo de organização da atenção primária à saúde no Brasil. In: PAIM, J. S.; ALMEIDA-FILHO, N. (org.). Saúde Coletiva: teoria e prática. 2. ed. Rio de Janeiro: Medbook, 2023. p. 317-340.
ARAÚJO, M. V. R.; ARCE, V. A. R.; LIMA, B. P. S.; TELLES, M. W. P. Contribuciones de la salud colectiva brasileña a la reorientación de la formación y la práctica de la fonoaudiologia. Revista Chilena de Fonoaudiología, Santiago, v. 21, n. 2, p. 1-9, 2022. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-4692.2022.68924
ARCE, V. A. R.; TEIXEIRA, C. F. Práticas de saúde e modelo de atenção no âmbito do Núcleo de Apoio à Saúde da Família em Salvador (BA). Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 41, n. 3, p. 228-240, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042017S317
ARCE, V. A. R.; TEIXEIRA, C. F. Atividades desenvolvidas por profissionais de Núcleos de Apoio à Saúde da Família: revisão da literatura. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 1443-1464, 2018. DOI: http://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00158
BARROS, R. D.; SILVA, L. A.; SOUZA, L. E. P. F. Avaliação do impacto da implantação do novo sistema de informações da atenção primária à saúde nos registros de atendimentos e visitas domiciliares no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 1, e00081323, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311XPT081323
BIGONI, A.; MALIK, A. M.; TASCA, R.; CARRERA, M. B. M.; SCHIESARI, L. M. C.; GAMBARDELLA, D. D.; MASSUDA, A. Brazil’s health system functionality amidst of the COVID-19 pandemic: an analysis of resilience. The Lancet Regional Health - Americas, Rio de Janeiro, v. 10, 100222, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lana.2022.100222
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE. Diário Oficial da União, Brasília, 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.412, de 10 de julho de 2013. Institui o Sistema de Informação em Saúde para a Atenção Básica (SISAB). Diário Oficial da União, Brasília, 2013.
BRASIL. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Núcleo de Apoio à Saúde da Família, v. 1: ferramentas para a gestão e para o trabalho cotidiano. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica, Brasília, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.113, de 31 de julho de 2015. Altera o § 3º do art. 3º da Portaria nº 1.412/GM/MS, de 10 de julho de 2013, que institui o Sistema de Informação em Saúde para a Atenção Básica (SISAB). Diário Oficial da União, Brasília, 2015.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, 2016.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União, Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.979, de 12 de novembro de 2019. Institui o Programa Previne Brasil, que estabelece novo modelo de financiamento de custeio da Atenção Primária à Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde, por meio da alteração da Portaria de Consolidação nº 6/GM/MS, de 28 de setembro de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Saúde da Família. Nota Técnica nº 3/2020-DESF/SAPS/MS: Núcleo Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (NASF-AB) e Programa Previne Brasil, Brasília, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/previne-brasil/materiais-de-apoio/legislacao-especifica/programa-previne-brasil/2020/nt_nasf-ab_previne_brasil.pdf/view. Acesso em: 24 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Saúde da Família. Nota Técnica Explicativa – Relatório de Saúde (atividade coletiva), Brasília, 2021. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/documentos/esus/sisab_nota_tecnica_relatorio_atividade_coletiva.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
CAMPOS, G. W. S.; FIGUEIREDO, M. D.; PEREIRA JÚNIOR, N.; CASTRO, C. P. A aplicação da metodologia Paideia no apoio institucional, no apoio matricial e na clínica ampliada. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, p. 983- 995, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0324
CIELO, A. C.; RAIOL, T.; SILVA, E. N.; BARRETO, J. O. M. Implementation of the e-SUS Primary Care Strategy: an analysis based on official data. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 56, n. 5, p. 1-13, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2022056003405
FALKENBERG, M. B.; MENDES, T. P. L.; MORAES, E. P.; SOUZA, E. M. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
FERNANDES, L. A.; SHIMIZU, H. E.; PRADO NETO, P. F.; CAVALCANTE, F. V. S. A.; SILVA, J. R. M.; PARENTE, R. C. M. Trajectory of the 15 years of implementation of the School Health Program in Brazil. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 3, p. 13-28, 2022. DOI: http://doi.org/10.1590/0103-11042022E301I
FIGUEIREDO, L.; LIMA, I. L. B.; SILVA, H. S. E. Representations of educational professionals for speech-language and hearing sciences practice in schools. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 186-193, 2018. DOI: http://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i1p186-193
FONSÊCA, R. O.; TELLES, M. W. P.; PEIXOTO, M. V. S.; FERREIRA, M. Â. F.; DUTRA, M. R. P.; SOUZA, G. F.; PAIVA, J. C. L. Fonoaudiologia e Atenção Primária à Saúde no Brasil: oferta de profissionais, ações no NASF-AB e impactos da pandemia de covid-19. Revista Hygeia, Uberlândia, v. 20, e2032, 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/Hygeia2069726
FONTANA, R. T. O processo de educação em saúde para além do hegemônico na prática docente. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 33, n. 106, p. 84-98, 2018. DOI: http://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.106.84-98
GOMES, S. M.; MIRANDA, G. M. D.; SOUSA, F. O. S.; NASCIMENTO, C. M. B.; LIMA, M. L. L. T.; SILVA, V. L.; VILELA, M. B. R. Physical/functional rehabilitation in Brazil: spatiotemporal analysis of the offer in the Public Healthcare System. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 373-383, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023282.09112022EN
MAFFISSONI, A. L.; SILVA, K. J.; VENDRUSCOLO, C.; TRINDADE, L. L.; METELSKI, F. K. Matrix role of the Primary Care Extended Centers: an integrative review of the literature. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 119, p. 1012-1023, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811918
MARTINS, W. S.; SILVA, J. M.; SOUSA, F. O. S. Speech, Language and Hearing Sciences in the Expanded Family Health Center and Basic Care: a case study on the characterization of the performance in teachers’ vocal health. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 34, n. 2, e54909, 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i2e54909
MATTOS, M. P.; GUTIÉRREZ, A. C.; CAMPOS, G. W. S. Construction of the historical-regulatory standard of the Expanded Family Health Center. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 27, n. 9, p. 3503-3516, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022279.01472022EN
MATTOS, M. P.; GUTIÉRREZ, A. C. New configurations of matrix support in times of the COVID-19 pandemic. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 28, n. 12, p. 3495-3506, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320232812.04862023EN
MATUDA, C. G.; PINTO, N. R. S.; MARTINS, C. L.; FRAZÃO, P. Colaboração interprofissional na Estratégia Saúde da Família: implicações para a produção do cuidado e a gestão do trabalho. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 8, p. 2511-2521, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015208.11652014
MELO, E. A.; MIRANDA, L.; SILVA, A. M.; LIMEIRA, R. M. N. Dez anos dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF): problematizando alguns desafios. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, p. 328-340, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S122
MENDES, Á.; MELO, M. A.; CARNUT, L. Análise crítica sobre a implantação do novo modelo de alocação dos recursos federais para atenção primária à saúde: operacionalismo e improvisos. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 38, n. 2, e00164621, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00164621
MIRANDA, F. B.; FERNANDES, F. E. C. V.; CARVALHO, M. C.; ALMEIDA, M. V. S.; MELO, R. A. Impacto da pandemia da COVID-19 nas ações de educação em saúde na atenção primária: uma revisão da literatura. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 10, e411111032240, 2022. DOI: http://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32240
NASCIMENTO, C. M. B.; ALBUQUERQUE, P. C.; SOUSA, F. O. S.; ALBUQUERQUE, L. C.; GURGEL, I. G. D. Contribuições do processo de trabalho em Núcleos de Apoio à Saúde da Família e o cuidado integral. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 1135-1156, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00154
RECH, R. S.; HUGO, F. N.; SCHMIDT, J. G.; GOULART, B. N. G.; HILGERT, J. B. Speech-language therapy offer and primary health care in Brazil: an analysis based on socioeconomic development. CoDAS, São Paulo, v. 31, n. 1, e20180083, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182018083
RODRIGUES, C. B. C.; MENEZES, K. M.; CANDITO, V. Formação continuada: percepções docentes sobre as contribuições de processos formativos contínuos. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 37, n. 118, p. 1-15, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12396
SANTOS, J. R. F.; SILVA, I. M.; CONCEIÇÃO, B. S.; CARNEIRO, E. B.; GOMES, E. R. S.; PONTES, K. S.; LOSS, A. B. M.; COMARELA, C. F. A.; ALBUQUERQUE, G. S.; MILLER, L. P.; ALMEIDA, A. N. P.; MAIA, A. A. Promoção de Fonoaudiologia Educacional no enfrentamento da pandemia COVID-19 na Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Vila Velha. Revista Guará, Vitória, v. 1, n. 15, 2023. DOI: https://doi.org/10.30712/guara.v1i15.38388
SCHNEIDER, S. A.; MAGALHÃES, C. R.; ALMEIDA, A. N. Perceptions of educators and health professionals about interdisciplinarity in the School Health Program context. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 26, e210191, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.210191
SILVA, R. P. N.; LARA, S.; COPETTI, J.; LANES, K. G.; SOARES, M. C. Concepções de professores sobre os processos de educação em saúde no contexto escolar. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 103, p. 146-164, 2017. DOI: http://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.146-164
TELLES, M. W. P.; CHAVES, L. J. L.; NASCIMENTO, M. C.; ABREU, M. H. D.; NORO, L. R. A. Student perspective on public health training in speech-language-hearing undergraduate programs at public universities in Northeastern Brazil. Revista CEFAC, Campinas, v. 23, n. 3, e12320, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0216/202123312320
TELLES, M. W. P.; LOPES, L. M. V. What are the possible impacts of Previne Brasil for Speech, Language and Hearing Sciences work and education in Primary Health Care? Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 1, e59345, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e59345
VIÉGAS, L. H. T.; MEIRA, T. C.; SANTOS, B. S.; MISE, Y. F.; ARCE, V. A. R.; FERRITE, S. Speech, Language and Hearing services in Primary Health Care in Brazil: an analysis of provision and an estimate of shortage, 2005-2015. Revista CEFAC, Campinas, v. 20, n. 3, p. 353-362, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-021620182031918
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).