Causal attributions for academic results and their differential impacts on the study habits of university students
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15479Keywords:
Study habits, Causal attributions, Academic performance, Higher educationAbstract
This research aims to analyze how causal attributions for academic results interfere with the study habits of higher education students. To this end, a descriptive, correlational, and quantitative study was conducted. One hundred and two undergraduate and postgraduate students participated in the study. Data were collected through two Likert-type scales and analyzed according to descriptive and inferential statistics procedures. The results indicate that the different causal attributions referring to academic results have a differential impact on the study habits and academic performance of higher education students, with the more adaptive causal attributions (internal, unstable, and controllable) linked to both good and poor academic performance are related to the best indicators of study habits and general academic performance. The implications of the findings for psychopedagogical support programs for the study-learning process in higher education were also discussed.
References
ALMEIDA, Leandro da Silva.; MIRANDA, Lúcia; GUISANDE, María Adelina. Atribuições causais para o sucesso e fracasso escolares. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25, n. 2, p. 169-176, abr./jun. 2008.
ANDIÓN, Indalecio Ramudo; LOZANO, Alfonso Barca; BLANCO, Juan Carlos Brenlla; ENRÍQUEZ, Eduardo Barca. Metas académicas, atribuciones causales y género: su determinación en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. extr., n. 1, p. 143-147, 2017.
ANDRADE-VALLES, Irma; FACIO-ARCINIEGA, Susana; QUIROZ-GUERRA, Alma; ALEMÁN-DE LA TORRE, Laura; FLORES-RAMÍREZ, María; ROSALES-GONZÁLEZ, Manuel. Actitud, hábitos de estudio y rendimiento académico: abordaje desde la teoría de la acción razonada. Enfermería Universitaria, v. 15, n. 4, p. 342-351, out./dez. 2018.
BARBOSA, Clara Irene Veiga; RODRIGUES, Francisco de Paula Marques. Autoavaliação Institucional: “cada um sabe onde lhe aperta o sapato”. Revista Contexto & Educação, v. 24, n. 81, p. 25-46, 2009. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2009.81.25-46.
BARROSO, Paula Cristina Freitas; OLIVEIRA, Íris Martins; NORONHA-SOUSA, Dulce; NORONHA, Ana; MATEUS, Cristina Cruz; VÁZQUEZ-JUSTO, Enrique; COSTA-LOBO, Cristina. Fatores de evasão no ensino superior: uma revisão de literatura. Psicologia Escolar e Educacional, v. 26, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392022228736.
BECK, Marcelo Luís Grassi; NETO, José Augusto da Silva Pontes; MAGALHÃES, Josiane; LOURENÇO, Renata. Os professores e a atribuição de causalidade ao sucesso e ao fracasso escolar. Revista da Faculdade de Educação, Cáceres, Ano 2, n. 2, p. 165-187, jan./jun. 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores de Qualidade da Educação Superior 2015. Brasília, DF.: MEC/INEP, 2017.
CREDÉ, Marcus; KUNCEL, Nathan. Study habits, skills, and attitudes: the third pillar supporting collegiate academic performance. Perspectives on Psychological Science, v. 3, n. 6, p. 425-453, 2008.
CUADRO, Ariel; LEIBOVICI, Galia; COSTA-BALL, Cesar Daniel. Diferencias en las atribuciones causales del rendimiento académico en alumnos de secundaria con dificultades de aprendizaje en función del tipo de dificultad y de su participación en otras actividades gratificantes. Ciencias Psicológicas, v. 17, n. 1, p. 1-15, 2023.
CUKRAS, Grace-Ann Gorga. The investigation of study strategies that maximize learning for underprepared students. College Teaching, v. 54, n. 1, p. 194-197, 2006.
DASSOW, Paula Zanetti; VIEIRA-SANTOS, Joene. Estratégias de aprendizagem utilizadas por estudantes universitários brasileiros: uma revisão da literatura. Research, Society and Development, v. 10, n. 17, p.1-14, 2021.
ELLIOT, Andrew, McGREGOR, Holly; GABLE, Shelly. Achievement goals, study strategies, and exam performance: a mediational analysis. Journal of Educational Psychology, v. 91, n. 3, p. 549-563, 1999.
FERNÁNDEZ, Amparo; ARNAIZ, Pilar; MEJÍA, Radhamés; BARCA, Alfonso. Atribuciones causales del alumnado universitario de República Dominicana con alto y bajo rendimiento académico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 2, n. 1, p. 19-29, 2015.
GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. Atribuição de causalidade no ensino superior: análise da produção científica. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 2, n. 1, p. 02-18, jun. 2011.
GRAHAM, Sandra. An attributional theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, v. 61, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101861.
GRAHAM; Sandra; TAYLOR, April. The power of asking why? Attribution retraining programs for the classroom teacher. Theory Into Practice, v. 61, n. 1, p. 5-22, 2022.
HATTIE, John; BIGGS, John; PURDIE, Nola. Effects of learning skills interventions on student learning: a meta-analysis. Review of Educational Research, v. 66, n. 2, p. 99-136, 1996.
HERNÁNDEZ-PINA, Fuensanta. Aprender a aprender: técnicas de studio. Barcelona, Espanha: Oceano, 2001.
JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; SISTO, Fermino Fernandes (org.). Questões do cotidiano universitário. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
KAULFUSS, Marco Aurélio; BORUCHOVITCH, Evely. Atribuições causais de professores para o sucesso e o fracasso em ensinar. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 321-328, maio/ago. 2016.
KUMAR, Vijay; BHALLA, Jyoti. Influence of causal attribution on self-regulated learning strategies among undergraduate students. International Journal of Recent Technology and Engineering, v. 7, p. 370-375, abr. 2019.
LEMOS, Thaysla Leite; SANTOS, Francisca Alana de Lima; OLIVEIRA, Tifanny Monteiro; LIMA, Wenderson Pinheiro de; FÉLIX, Thaynara Leite Lemos; OLIVEIRA, Thalita Leite; SOUZA, Julia Gonçalves; NETO, Ivo Cavalcante Pita. Hábitos de estudo de acadêmicos de fisioterapia em ensino remoto. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, p. 1-11, 2022.
MAGU, Bulama. Effect of group conselling on learning and remembering strategies of diploma students at the University of Maiduguri. Nigerian Journal of Guidance and Counselling, v. 9, n. 1, p. 137-143, 2004.
MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento; BARCA-LOZANO, Alfonso. Atribuições causais de estudantes universitários do Brasil (Amazônia, Amazonas e Rondônia). In: CONGRESO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÉS DE PSICOPEDAGOXÍA, 9., 2007, A Coruña, Espanha. Atas [...]. A Coruña: Universidade da Coruña, 2007, p. 1721-1732.
MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento; GARCIA, Fabiane Maia; LEÓN, Gloria Fariñas; JIMÉNEZ, Adrián Cuevas. Impacto dos hábitos de estudos sobre o rendimento acadêmico em estudantes do ensino superior. In: FONTAINES-RUÍZ, Tomás; MORILLO, Johann Pirela; MAZA-CORDOVA, Jorge; FRANCO, Yamely Almarza (ed.). Convergencias y divergencias en investigación [Recurso eletrônico]. Quito: Senescyt, RISEI e OEI, 2020, p. 447-452.
MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento; PELUSO, Mayla Luzia Algayer; GOMES, Flávia Pantoja. Avaliação dos hábitos de estudos de estudantes da educação básica (Ensino médio e EJA) de Apuí-Amazonas. Amazônica – Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, v. 5, n. 2, p. 126-133, jul./dez. 2010.
MASCARENHAS, Suely; ALMEIDA, Leandro S.; BARCA, Alfonso. Atribuições causais e rendimento escolar: impacto das habilitações escolares dos pais e do género dos alunos. Revista Portuguesa de Educação, v. 18, n. 1, p. 77-91, 2005.
MASCARENHAS, Suely; FERNANDES, Fabiana Soares. Avaliação dos hábitos de estudos na universidade: uma investigação com estudantes da UFAM. Amazônica – Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, Ano 2, v. 2, n. 3, p. 32-43, jul./dez. 2009.
MASCARENHAS, Suely; LIRA, Rosenir; FERNANDES, Fabiana Soares; HERNÁNDEZ-PINA, Fuensanta; BARCA-LOZANO, Alfonso. Propriedades psicométricas do questionário de auto-avaliação de hábitos de estudos aplicado a estudantes universitários do Amazonas. Amazônica – Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, ano 2, v. 2, n. 1, p. 7-21, jan./jun. 2009.
MINUTTI, Ana Lucia Pereira da Silva; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; FERRAZ, Adriana Satico. Atribuições de causalidade, estratégias autoprejudiciais e a autopercepção de desempenho de universitários. Avances en Psicología Latinoamericana, Bogotá, Colômbia, v. 39, n. 2, p. 1-16, 2021.
MIRANDA, Lúcia; ALMEIDA, Leandro. Questionário das Atribuições Causais para os Resultados Escolares (QARE). Braga: Universidade do Minho, 2008.
MIRANDA, Lúcia; ALMEIDA, Leandro; BORUCHOVITCH, Evely. Questionário das atribuições causais para os resultados escolares (QARE): evidências de validade e consistência interna. Psicologia, Educação e Cultura, v. 18, n. 1, p. 112-130, maio 2014.
MIRANDA, Lúcia; ALMEIDA, Leandro; BORUCHOVITCH, Evely; ALMEIDA, António; ABREU, Sofia. Atribuições causais e nível educativo familiar na compreensão do desempenho escolar em alunos portugueses. Psico-USF: Revista Quadrimestral da Área de Psicologia da Universidade São Francisco, v. 17, n. 1, p. 1-9, jan./abr. 2012.
OKPALA, Amon; OKPALA, Comfort; ELLIS, Richard. Academic efforts and study habits among students in a principles of macroeconomics course. Journal of Education for Business, v. 75, n. 4, p. 219-224, 2000.
PERELS, Franziska; DIGNATH, Charlotte; SCHMITZ, Bernhard. Is it possible to improve mathematical achievement by means of self-regulation strategies? Evaluation of an intervention in regular math classes. European Journal of Psychology of Education, v. 24, n. 1, p. 17-31, 2009.
PERRY, Raymond; HALL, Nathan. Attributional retraining in academic achievement settings. In: ANDERMAN, Eric M.; ANDERMAN, Lynley H. (ed.). Psychology of Classroom Learning: an encyclopedia. Detroit, MI: Macmillan Reference USA, 2009, p. 73-76.
PINTRICH, Paul. The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into Practice, v. 41, n. 4, p. 219-225, 2002.
POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; PRIMI, Ricardo. Integração ao ensino superior: explorando sua relação com características de personalidade e envolvimento acadêmico. In: MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora Universitária, 2004, p. 41-66.
PONTE, Michelle Alves Vasconcelos; FONSECA, Sandra Celina Fernandes; CARVALHAL, Maria Isabel Martins Mourão. A universidade como espaço promotor de culturas saudáveis. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 107, p. 288-298, 2019. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.288-298.
RAMOS, André Luiz Moraes; NOGUEIRA, Anelise de Barros Leite; FERRAZ, Denise Pereira de Alcântara; BREZOLIN, Lígia Maria Teixeira de Faria; PINTO, Luciana Maria; MUNIZ, Wilson de Freitas. Questionário de hábitos de estudo para estudantes universitários: validação e precisão. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 50, p. 363-371, set./dez. 2011.
SALVADOR, César Coll; ALEMANY, Isabel Gómez; MARTÍ, Eduard; MAJÓS, Teresa Mauri; MESTRES, Mariana Miras; GOÑI, Javier Onrubia; GALLART, Isabel Solé; GIMÉNEZ, Enric Valls. Psicologia do ensino [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SANTOS, Pricila Kohls dos. Abandono na educação superior: um estudo do tipo estado do conhecimento. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2014.
SANTOS, Pricila Kohls dos; GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Permanência na educação superior a distância. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 20, n. 1, 305-321, 2017.
SILVA, Emmanuelle Pantoja; RAMOS, Maély Ferreira Holanda; SANTOS, Fernando César dos; COUTO, Andrea Lobato. Meta-análise das pesquisas sobre autorregulação acadêmica. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, 2020.
SILVA, Gisele Cristina Resende Fernandes da; MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento; SILVA, Iolete Ribeiro da. Propriedades psicométricas do QARE (questionário das atribuições para o rendimento escolar) aplicado a estudantes brasileiros/Amazonas/Manaus. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, v. 19, n. 2, p. 87-102, 2011.
VARGAS, Jennire; MIRANDA, Lúcia; ALMEIDA, Leandro Silva. Questionário de atribuições causais para os resultados escolares: novos elementos a partir de um estudo com alunos do ensino superior português. Amazônica – Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, v. 21, n. 1, p. 8-24, jan./jun. 2018.
WEINER, Bernard. A theory of motivation for some classroom experiences. Journal of Educational Psychology, v. 71, n. 1, p. 3-25, 1979.
WEINER, Bernard. An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, v. 92, n. 4, p. 548–573, 1985.
WEINER, Bernard. The contributions of an attribution approach to emotion and motivation. Polish Psychological Bulletin, v. 49, n. 1, p. 3-10, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
