Insertion of augmented reality in mathematics teaching: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14831Keywords:
Augmented Reality, Teaching, Mathematics, Systematic Literature ReviewAbstract
This article presents a Systematic Literature Review (SLR) that aimed to know some of the research conducted and published in the form of article on the application and insertion of Augmented Reality (AR) in the context of teaching mathematics. Having as database the CAPES' Journal Portal, Google Scholar and the SCIELO platform, the SLR highlights fifteen researches carried out in the period from 2012 to 2022 that meet the pre-established criteria. The results reveal that most of the articles are related to the Spatial Geometry topic and that there is a great concern of the researchers with motivation, interest and student satisfaction.
References
ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira; CUNHA, Daniela Vieira. Formação inicial e continuada de professores de matemática no contexto da realidade aumentada. Abakós, v. 9, n. 2, p. 73-94, 2021.
AZUMA, Ronald T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v. 6, n. 4, p. 355-385, 1997.
BERUMEN LÓPEZ, Efrén; ACEVEDO SANDOVAL, Salvador; REVELES GAMBOA, Susana. Realidad aumentada como técnica didáctica en la enseñanza de temas de cálculo en la educación superior. Estudio de caso. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, v. 11, n. 22, 2021. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.890
BILLINGHURST, Mark. Augmented reality in education. New Horizons for Learning, v. 12, n. 5, p. 1-5, 2002.
BUITRAGO-PULIDO, Rubén Darío. Incidencia de la realidad aumentada sobre el estilo cognitivo: caso para el estudio de las matemáticas. Educación y Educadores, v. 18, n. 1, p. 27-41, 2015. DOI: 10.5294/edu.2015.18.1.2
CARDOSO, Teresa; COIMBRA, Teresa; MATEUS, Artur. Análise matemática e realidade aumentada: um estudo no ensino superior em Portugal. Debates em Educação, [S. l.], v. 10, n. 22, p. 271-283, 2018. DOI: 10.28998/2175-6600.2018v10n22p271-283
CARRACEDO, Javier de Pedro. Realidad aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad, 2012. p. 300-307.
CASTRO-FILHO, José Aires de; FREIRE, Raquel Santiago; CASTRO, Juscileide Braga de. Tecnologia e aprendizagem de conceitos matemáticos. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 10, n. 2, p. 93-98, 2017.
CERQUEIRA, José Manuel; CLETO, Bárbara; MOURA, João Martinho; SYLLA, Cristina; FERREIRA, Luís. Aplicações móveis para o ensino da Matemática com realidade aumentada. In: ENCONTRO SOBRE JOGOS E MOBILE LEARNING, 5., 2020. p. 177-187. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341313880_Aplicacoes_moveis_para_o_ensino_da_Matematica_com_realidade_aumentada. Acesso em: 21 maio 2023.
CUBILLO ARRIBAS, Joaquín; MARTÍN GUTIÉRREZ, Sergio; CASTRO GIL, Manuel; COLMENAR SANTOS, Antonio. Recursos digitales autónomos mediante realidad aumentada. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 17, n. 2, p. 241-274, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271321965_Recursos_digitales_autonomos_mediante_realidad_aumentada. Acesso em: 21 maio 2023.
DELMAS DA SILVA, Roberto Carlos; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Realidade aumentada como apoio à aprendizagem de poliedros. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 50-71, 2019. DOI: 10.23925/2358-4122.2019v6i2p50-71
DE OLIVEIRA SETTIMY, Thaís Fernanda; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Dificuldades envolvendo a visualização em geometria espacial. Vidya, v. 40, n. 1, p. 177-195, 2020.
GARCIA, Fernando Oliveira; CORREIA, Ronaldo Celso Messias. Protótipo de realidade aumentada em dispositivos móveis na abordagem de Sólidos Geométricos. Colloquium Exactarum. ISSN: 2178-8332, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 113-120, 2019. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ce/article/view/2970. Acesso em: 24 abr. 2023.
KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, v. 4, n. 10, p. 1-10, 2003.
LIAO, Tarliz; JUNKES DE CARVALHO, Jhonatas Mayke. Realidade aumentada e interdisciplinaridade: o uso do aplicativo LandscapAR no ensino de matemática e geografia. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 2, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i2.1049
LIAO, Tarliz; ALMEIDA, Sonia Regina Mincov; MOTTA, Marcelo Souza. Desenvolvimento de conceitos geométricos com alunos de um curso de pedagogia por meio de atividades envolvendo a realidade aumentada. Revemat: Revista Eletrônica de Matemática, v. 16, p. 1-18, 2021.
MILGRAM, Paul; TAKEMURA, Haruo; UTSUMI, Akira; KISHINO, Fumio. Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum. SPIE. Telemanipulator and Telepresence Technologies, v. 2.351, p. 282–292, 1995. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228537162_Augmented_reality_A_class_of_displays_on_the_reality-virtuality_continuum. Acesso em: 21 maio 2023.
NETO, Teresa Bixirão; POMBO, Lúcia. A formação inicial de professores para uma educação interdisciplinar – o exemplo do projeto EduPARK. Saber & Educar, [S. l.], n. 28, 2020. ISSN 1647-2144. DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol28.389
NOVAL, Marta D.; BRITO, Catarina B.; MAGALHÃES, Luís; PERES, Emanuel; SOUSA, Joaquim João; BARREIRA, João. GARBook: visualização de sólidos e de secções no cubo com recurso a realidade aumentada. Interação, v. 7, 2013.
OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução David Wesley Amado Duarte. Revisão técnica e introdução João Mattar. EaD em Foco, [S. l.], v. 9, n. 1, 2019. DOI: 10.18264/eadf.v9i1.748. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/748. Acesso em: 11 abr. 2023.
PUENTES, Roberto Valdés. Tecnologias de informação e comunicação no ensino de matemática. Uberlândia, MG: UFU, 2017. 67 p.
RESENDE, Bruno; MÜLLER, Thaísa Jacintho. Mobile-learning: aprendizagem matemática por meio de realidade aumentada. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 2, 2018. DOI: 10.35819/tear.v7.n2.a3187
RIBEIRO, Luis Otoni Mireles; GUTERRES, Lisandra Xavier; SILVEIRA, Denise Nascimento. O uso da realidade aumentada com dispositivos móveis na educação matemática como potência na geometria espacial. Plurais – Revista Multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 40-57, 2020. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.8922
RODRIGUES, Ana Rita; CARVALHO, Márcia; POMBO, Lúcia; NETO, Teresa. Projeto EduPARK e prática pedagógica supervisionada: desafios para alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico. Indagatio Didactica, v. 9, n. 4, p. 211-226, 2017.
ROEVER, Leonardo. Compreendendo os estudos de revisão sistemática. Rev. Soc. Bras. Clín. Méd., v. 15, n. 2, p. 127-130, 2017. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/11/875614/152_127-130.pdf. Acesso em: 11 abr. 2023.
SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SOARES, Fredson Rodrigues; SANTANA, José Rogério; SANTOS, Maria José Costa dos. A realidade aumentada na aprendizagem de Geometria Espacial e as contribuições da Sequência Fedathi. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 13, n. 4, p. 1-25, 2022. DOI: 10.26843/rencima.v13n4a11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
