Dynamics for teacher training in planning structured teaching for integrator project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14563

Keywords:

Teacher training, Integrator Project, Method 30-60-10, World Cafe

Abstract

Teacher training plays a fundamental role in training teachers for structured teaching planning in integrative projects. Structured teaching is a pedagogical approach that seeks to organize content clearly and sequentially, promoting meaningful student learning. In the context of the integrative project, teachers are responsible for developing a teaching plan that integrates different disciplines or areas of knowledge, providing a holistic and interdisciplinary vision to students. The general objective of this work is to establish the set of activities to be developed in the integrative project using the 30-60-10 method. The training proposed for the development of the structured teaching plan for the project used the World Café method. Teacher training in structured teaching planning for integrative projects must be continuous and updated, considering changes in the field of education and the demands of contemporary society.

References

BONATTO, A. et al. Interdisciplinaridade no Ambiente Escolar. IX AMPED SUL, 2012. Disponível: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2414/501. Acesso: 13 mai. 23.

BROWN, J.; ISAACS, D. O World Cafe: dando forma ao nosso futuro por meio de conversações significativas e estratégicas. São Paulo: Cultrix, 2007.

BUTLER, W. M., REID, K. J. Introducing Engineering Students to Industry. AIAA Scitech 2020 Forum. Orlando, FL, 2020.

CAMARGO, M. E. World café: método de diálogo e criação coletiva como ferramenta de educação ambiental. In: JACOBI, P. R. (Org.). Aprendizagem social diálogos e ferramentas participativas: aprender juntos para cuidar da água. São Paulo: GovAmb/USP, 2011. p. 33-36

CAMERON, I. T. et al. Education in Process Systems Engineering: Why it matters more than ever and how it can be structured. Computers & Chemical Engineering, v. 126, p. 102–112, 2019.

DA SILVA, A. L.; VIEIRA, A. M.; CLARO, J. A. C. dos S.. Gestão escolar e competências gerenciais: um estudo em instituição pública de ensino. Debates em Educação, v. 13, p. 512-533, 2021.

DA SILVA, J. N. Estratégias pedagógicas norteadas por metodologias ativas no ensino de ciências naturais. Editora Dialética, 2023.

DA SILVEIRA, W. P. O.; BEDIN, E. Aprender pela pesquisa centrada no aluno: um movimento para desenvolver os conteúdos atitudinais, procedimentais e conceituais. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, 2022.

DE SOUZA, E. V. et al. as redes sociais aliadas à extensão universitária e sua contribuição na qualificação educacional. Expressa extensão, v. 27, n. 1, p. 47-62, 2022.

FAVA, R. O currículo 30-60-10: A era do indivíduo Nexialista.. Viseu, 2021.

FERREIRA, F. G.; FELZKE, L. F. Currículo integrado na educação profissional: concepções de alunos e professores sobre projeto integrador. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 113, p. 413–432, 2021. DOI: 10.21527/2179-1309.2021.113.413-432.

FRANCISCHETTI, I. Active Learning Methodologies: An Experience for Faculty Training at Medical Education. Creative Education, v. 5, n. 21, p. 1882, 2014.

GATTAI, M. C. P.; CAMANHO, M. V. Perfil MBTI e a Tipologia dos Quatro Temperamentos: relações possíveis entre cargos de gestão e não gestão. Psicologia Revista, 30.1: 193-225, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas, GEN (Grupo Editorial Nacional), 6a edição, 2017.

GIZ - Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH. Employee Qualification as Key Success Factor in Digitalised Factories – A Sino-German Skill Development Guide. Bonn, 2020.

HAYD, et al. O quarteto fantástico: metodologias ativas de ensino. 1 ed. Boa Vista, RR: Ed. dos Autores, 2021.

HENRIQUE, A. L. S.; NASCIMENTO, J. M. do. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. Holos, Natal (on-line), v. 4, p. 63-76, 2015.

KELLER-FRANCO, E. Currículo por projetos: repercussões para a inovação na Educação Superior e no ensino de engenharia. Revista Espaço do Currículo, v. 1, n. 11, 2018.

KUIPERS, B. S., et al. The influence of Myers-Briggs type indicator profiles on team development processes: An empirical study in the manufacturing industry. Small Group Research, 40.4: 436-464, 2009.

LIB NEO, J. C. Temas de pedagogia: diálogos entre didática e pedagogia. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

LORENZI,; TESCAROLLO, I. L.; ANTÔNIO, M. A.. Formação continuada docente no Ensino Superior: uma perspectiva sistêmica e disruptiva. Revista de Educação ANEC, 49.162: 174-193, 2020.

LOURENÇO JR, J., VERALDO JR, L. G. CDIO approach: description of the experience in a Brazilian HEI. Proceedings of the 11th International CDIO Conference, Chengdu University of Information Technology, Chengdu, Sichuan, P.R. China, 2015.

MASUM, F. et al. Adapting the Surveying Curriculum to New Dimensions of the Profession. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, v. 145, n. 2, p. 04019003, abr. 2019.

MIGUEL, P.A.C., et al. Metodologia de Pesquisa em Engenharia de Produção e Gestão de Operações. Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda., 3ª edição, 2018.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias contemporâneas. Educação e Cidadania, Vol I, EPG, 2015.

MOROSINI, M. C., DALLA CORTE, M. G. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Revista Educação em Questão, v. 56, n. 47, p. 97-120, 2018.

PASQUALLI, R., SILVA, V. da, DA SILVA, A. L. Limites e potencialidades de materialização do currículo integrado: uma análise dos planos de ensino e diários de classe. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 109, p. 104–120, 2019. DOI: 10.21527/2179-1309.2019.109.104-120.

PEIXOTO, M. A. P., BRANDÃO, M. A. G., TAVARES, B. F. Construção de definições operacionais em metacognição. Psicologia Escolar e Educacional, v. 25, 2021.

PEREZ, O. C. O que é interdisciplinaridade? Definições mais comuns em artigos científicos brasileiros palavras-chave. Interseções, v. 20, n. 3, p. 454-472, 2018.

POLUTNIK, J., et al. Interdisciplinary projects—Cooperation of students of different study programs. In: EAEEIE Annual Conference (EAEEIE), Proceedings of the 24th. IEEE. p. 215-218, 2013.

PORTILHO, E. M. L., BROJATO, H. C. Metacognição e Ensino Superior: o estado do conhecimento de 2016 a 2020. Linhas Críticas, 27, 2021.

SILVA, A. L. da. Currículo Integrado. 1. ed. Florianópolis: Editora do IFSC, 97 p, 2014.

SILVA, S. C., COLLE, F. E. S., BONEMBERGER, S. Z., STRASSBURG, U. A Pedagogia Histórico-Crítica Contribui no Planejamento e Execução do Processo de Ensino e Aprendizagem e na Profissionalização Docente? Uma Pesquisa-Ação com Mestrandos de Contabilidade. Anais do USP International Conference in Accounting e do Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, n.21, 2021

SPELT, E. J. H.; BIEMANS, H. J. A.; TOBI, H.; LUNING, P. A.; MULDER, M. Teaching and Learning in Interdisciplinary Higher Education: A Systematic Review. Educ. Psychol. Rev., 21, nov. 2009.

VAN HATTUM-JANSSEN, N. Team-based curriculum development for project approaches in engineering education. In: K. Rešetová, ed. Proceedings of the Joint International IGIP-SEFI Annual Conference 2010. Diversity unifies – Diversity in Engineering Education. Paper presented at International IGIP-SEFI annual conference, held at the Faculty of Material Science and Technology of the Slovak University of Technology, Trnava, 27–20 September [online], 2010.

VANSTONE, S. A., Van OORSCHOT, P. C. An introduction to error correcting codes with applications. Vol. 71. Springer Science & Business Media, 2013.

VERALDO JR., L. G. et al. Infinity Academy 3D: sistemática de planejamento de ensino estruturado por competências no projeto integrador logístico. L Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE) e V Simpósio Internacional de Educação em Engenharia da ABENGE. Anais [...] Evento On-line: 2022.

Published

2024-03-08

How to Cite

Veraldo Júnior, L. G., & Marins, F. A. S. (2024). Dynamics for teacher training in planning structured teaching for integrator project. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14563. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14563

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho