school violence: Archiving trauma and facing challenges in the philosophy of education, psychoanalysis and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14091

Keywords:

Philosophy of education, psychoanalysis, education, archive, hermeneutic

Abstract

The text intends to understand, from the perspective of the relationship between philosophy of education, psychoanalysis and education, the feasibility of institutionalizing informed dialogical practices as a counterpoint and prevention of violence in education. For this, it deals with the difficulties of their records in archives and the imperative of (re)building dialogued and propositional mediations, with a view to their better understanding and coping in the coexistence of the student and educator relationship. The aim is to hermeneutically investigate the contributions of Freud, Adorno and Derrida on the relationship between violence, language and memory. Also, want to listen to teachers and managers of public schools in five (5) municipalities in Rio Grande do Sul, through the analysis of a teaching and research experience carried out through the undergraduate course on Religion Sciences – UAB/UFSM. We aim to deal in an edifying way with the vacant place of teaching in a dialogued and enlightened way, in order to (re)build theoretical mediations and intervention strategies as a way of confronting violence in/in education. In this sense, it raises subsidies subsidies in the dialogic reflection of the pedagogical practice of educators from the educational networks, in order to problematize the meaning of the theory and practice relationship in teacher education, in times of normalizing exception and the absence of files containing specific information from each school.  

 

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

AQUINO, Júlio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 47, p. 7-19, dez./98. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ccedes/a/McscGNZXgMDPNzVCsf5rZ8D/?lang=pt&format=pdf> Acesso em: 20 fev, 2023.

BERNSTEIN, Richard. Violencia: pensar sin barandillas. Barcelona: Ed. Gedisa, 2015.

BIRMAN, Joel. Freud & filosofía. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003.

BIRMAN, Joel. Arquivo e Mal de Arquivo: Uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza h umana, 10 (1): , jan.-jun., p. 105-128, 2008. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/nh/v10n1/v10n1a05.pdf> Acesso em: 20 fev, 2023.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.

BUENO, Samira; MARQUES, David; PACHECO, Dennis; NASCIMENTO, Talita. Análise da letalidade policial no Brasil. In.: Anuário Brasileiro da Segurança Pública 2019. Ano 13, p. 58-71, 2019. Disponível em: <http://www.forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2019/10/Anuario-2019-FINAL_21.10.19.pdf> Acesso em: 20 fev, 2023.

CAMPOS, Érico Bruno Viana; COELHO JR., Nelson Ernesto. Incidências da hermenêutica para a metodologia da pesquisa teórica em psicanálise. Estudos de Psicologia I. Campinas, SP, 27(2), , abr. / jun. p. 247-257, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200012 Acesso: 20/02/2023.

CANAVÊZ, Fernanda. Da resistência autoimunitária ao múltiplo da psicanálise. Revista Psicologia USP. V. 8, n. 3, p. 424-431, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420150202 Acesso em: 20 fev, 2023.

CERQUEIRA, D.; LIMA, R. S. de (et. al.). Atlas da violência 2017. Rio de Janeiro, IPEA e FSBSP, jun. 2017. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/portal/images/170609_atlas_da_violencia_2017.pdf> Acesso em: 20 fev, 2023.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, jan./abr., p. 7-18, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WM3zS7XkRpgwKWQpNZCZY8d/?format=pdf&lang=pt Acesso: 20 fev, 2023.

CHARLOT, Bernard. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 73 , jan./fev., p. 161-180, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.62350 Acesso: 20 fev. 2023.

CHARLOT, Bernard. Violência na escola: como os sociólogos franceses tem abordado essa questão. Interfaces. Sociologias, Porto Alegre, Ano 4, Nº 8, jun/dez, p. 432-443, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/fDDGcftS4kF3Y6jfxZt5M5K/?format=pdf&lang=pt Acesso: 20 fev, 2023.

CHRISPINO, Álvaro; DUSI, Miriam Lucia Herrera Masotti. Uma proposta de modelagem de política pública para a redução da violência escolar e promoção da Cultura da Paz. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro: v. 16, n. 61 , out./dez., p. 597-624, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ensaio/a/wgXgNmtrfL6hxnDPBywJPSt/?format=pdf&lang=pt> Acesso: 20 fev, 2023.

COSTA, Fabíola Cirimbelli Búrigo. Reflexões para um pesquisar na interface da educação e da arte: convergindo desejo, memória e arquivo pessoal. In.: 37ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2015, Florianópolis. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/reflexoes-para-um-pesquisar-na-interface-da-educacao-e-da-arte-convergindo-desejo> Acesso: 20 fev, 2023.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

FONTES, Ana Maria Moraes. Violência nas escolas: a crise da autoridade. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 15, n. 1 , mar /ago, p. 77-85, 2010.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2016. Disponível em: <http://www.forumseguranca.org. br/storage/10_anuario_site_18-11-2016-retificado.pdf>. Acesso em: 20 fev, 2023.

FREUD, Sigmund. Uma dificuldade no caminho da Psicanálise [1917]. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1980, v. XVII.

GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Acaso e repetição em psicanálise: uma introdução à teoria das pulsões. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

GOMES, Luiz Flávio. Brasil: campeão mundial de violência contra professores. 2015. Disponível em: https://professorlfg.jusbrasil.com.br/artigos/136798228/brasil-campeao-mundial-na-violencia-contra-professores. Acesso em: 04 jul. 2022.

MORAIS, Ronaldo Queiroz. Educação e barbárie: Por uma economia política das desigualdades no espaço escolar. Revista Contexto & Educação. Editora Unijuí, Ano 34, nº 107, j an./a br., p. 19-37, 2019 . Disponível em: file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/7046-Texto%20do%20artigo-38515-1-10-20190328.pdf Acesso: 20 fev. 2023.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; PEREIRA, Milene Rejane; RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Violência na escola: considerações a partir da formação docente. Perspectiva. Florianópolis, v. 31, n. 2, mai/ago. p. 573-590, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n2p573 Acesso: 20 fev. 2023.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; PEREIRA, Suzana Paula de Oliveira. Ensino em direitos humanos: Considerações no contexto da prática. Revista Contexto & Educação. Editora Unijuí, Ano 33, nº 106, set./dez. p. 158-177, 2018

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Sobre o anarquivamento - um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Poiesis (Niterói), v. 24, p. 35-58, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.22409/poiesis.1524.35-58 Acesso: 20 fev. 2023.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. e ZUIN, Vânia Gomes. A autoridade do professor no contexto da autoridade algorítmica digital. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0038 Acesso: 20 fev. 2023.

Published

2024-03-08

How to Cite

Trevisan, A. L., Silva, A. O. ., & Luft, B. S. (2024). school violence: Archiving trauma and facing challenges in the philosophy of education, psychoanalysis and education. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e14091. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14091

Issue

Section

Geral