Education of the body in motion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13928

Keywords:

Body, Movement, School Physical Education

Abstract

This article aims to present a synthesis of thinking about the education of the body from the perspective of a group of intellectuals who discuss this issue, especially through the human sciences, and explore the web of interdependencies configured in the teaching of school physical education. As a research problem, it was analyzed what they think, what are the theoretical references and arguments presented in relation to the “education of the body in movement”. The method of analysis was based on bibliographic research and on the approach of historical understanding of the social phenomenon, according to the configurational theory. It was found that the plurality of interpretations is a conceptual reaffirmation of the academy, of scientific argumentative disputes in establishing the body/child/young school in its fullness. It concludes in defense of acting and intervening inter and transdisciplinary, resignifying initial and continuing education and, concomitantly, pedagogical intervention with regard to the teaching of school physical education and education of the body in movement.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRACHT, Valter. A Educação no Ensino Fundamental. In: SEMINÁRIO NACIONAL: Currículo em movimento – Perspectivas atuais, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7170-3-6-educacao-fisica-ensino-fundamental-walter-bracht/file Acesso em: 15/10/2022.

BRACHT, V. Cultura Corporal, Cultura de Movimento ou Cultura Corporal de Movimento? In: SOUZA JÚNIOR, M. Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: Edupe, p. 97-106, 2005.

BOTTOMORE, Tom. Dicionário do Pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, dez., 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002 Acesso em: 03/05/2022.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

CORRÊA, Evandro Antonio; HUNGER, Dagmar. Educação Física e tecnologia: o processo de “tecnização” educacional. 1. ed. Curitiba: Appris, 2020.

DARIDO, Suraya Cristina; SANCHES NETO, Luiz. O contexto da educação física na escola. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

ELIAS, Norbert. A sociedade da corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2001.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, (1994a).

ELIAS, Norbert. Escritos e Ensaios: Estado, processo, opinião pública. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ELIAS, Norbert. Introdução a Sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 1980.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Vol. I: uma história de costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994b.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Vol. II: formação do Estado e Civilização. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed. 1993.

FREIRE, João. Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo, Scipione, 1989.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico. As heterotopias. São Paulo: Edições, 2013.

GARCIA, Wilton. Corpo e tecnologia na sala de aula: estudos contemporâneos. Comunicação & Educação, ano XV, n. 3, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v15i3p39-46 Acesso em: 20/07/2022.

GEBARA, Ademir. Figurações e educação: a escola, os jovens e os professores. In: SARAT, Magda; SANTOS, Reinaldo dos. (Org.). Sobre processos civilizadores: diálogos com Norbert Elias. Dourados: Ed. UFGD, 2012.

GERTRUDES, Rejanira A.; LUCENA, Ricardo F. Corpo e escola: um olhar eliasiano sobre cotidiano escolar. In: CINTEDI – Congresso Internacional de Educação e Inclusão: Práticas Pedagógicas, Direitos Humanos E Interculturalidades, Campina Grande, 2014, Disponível em:https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2014/Modalidade_1datahora_02_11_2014_23_02_01_idinscrito_507_5c48b909ab70db22aa256f996df73701.pdf Acesso em: 15/10/2022.

GIARDIN, Aline R.; ANZANELLO, Jactiane; SCHETTINGER, Maria R. C. A voz cala, o corpo grita: as dificuldades de alunos LGBT’s nas aulas de Educação Física. Revista Contexto & Educação, [S. l.], vol. 36, n. 114, p. 420–433, 2021. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.420-433 Acesso em: 20/11/2022.

GONÇALVES, Clézio; COELHO, Luciana Meneses. Corporeidade, movimento, plasticidade neuronal e maturidade ativa. Estudos interdisciplinares e envelhecimento. Porto Alegre, vol. 3, p. 123-147, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2316-2171.4675 Acesso em: 15/10/2022.

GONÇALVES, Maria A. S. Sentir, pensar, agir – corporeidade e educação. Campinas, SP: Papirus, 1994.

HARARI, Yuval N. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HUNGER, Dagmar; ROSSI, Fernanda; SOUZA NETO, Samuel de. A Teoria de Norbert Elias: Uma Análise do Ser Professor. Educação e Pesquisa, vol. 37, p. 697-710, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400002 Acesso em: 15/10/2022.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LIMA, Deivide Telles; HUNGER, Dagmar. Educação Física Escolar: crianças em movimento aprendendo criticamente o viver social. 1. ed. Curitiba: Appris, 2019.

LIMA, Deivide Telles; CORRÊA, Evandro Antonio; HUNGER, Dagmar. A Educação do corpo em movimento na Educação escolar. In: Congresso Internacional de Educação Física da UNESP, Rio Claro, 2019a. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/52703 Acesso em: 15/10/2022.

LIMA, Deivide Telles; CORRÊA, Evandro Antonio; HUNGER, Dagmar. A Educação do Corpo em Movimento. In: Congresso Brasileiro de Educação, UNESP, Bauru, 2019b. Disponível em: https://hospeda.fc.unesp.br/cbeunesp/anais/ Acesso em: 15/10/2022.

LUCENA, Ricardo de F. Os Corpos de Elias: a concepção de corpo e educação a partir de três trabalhos de Norbert Elias. Educação & Realidade, Porto Alegre, vol. 42, n. 4, p. 1319-1332,2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/7WY7dym8594YPymhvHC4R4L/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15/10/2022.

MACHADO, Afonso. M.; ZANETTI, Marcelo C.; MOIOLI, Altair. O corpo, o desenvolvimento humano e as tecnologias. Motriz, Rio Claro, vol. 17, n. 4, p. 728-737, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/motriz/a/8Z76SJhZLT8JjvkZDVHLvZK/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15/10/2022.

MARCHI JÚNIOR, Wanderley. A Educação Física e o campo científico: repensando as possibilidades de pesquisa sobre o esporte e o lazer. In: SOUZA, Doralice Lange; MEZZADRI, Fernando Marinho; CAVICHIOLLI, Fernando Renato (Org.). Esporte e lazer: subsídios para o desenvolvimento e a gestão de políticas públicas. Cidade Editora, 2006.

MELO, José Pereira De. Prefácio. In: NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Corporeidades... Inspirações merleau-pontianas. Natal: IFRN, 2016.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 9-29

MOREIRA, Wagner Wey. Contribuições do jogo e do esporte para a corporeidade de crianças e adolescentes. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, vol. 12, n. 1, p. 192-20, 2019. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/697 Acesso em: 15/10/2022.

MOREIRA, Wagner W. et al. Repensar o corpo para alcançar o homo spotivus. Revista Kinesis, Santa Maria, vol. 36, n. 2, p. 11–21, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/28566 Acesso em: 15/10/2022.

MOREIRA, Wagner Wey; SCAGLIA, Alcides J.; CAMPOS, Marcus V. S. de. Corporeidade e motricidade na pedagogia do esporte: conhecimento e atitude indispensáveis para o ensino fundamental. MOTRICIDADES: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, [S. l.], vol. 1, n. 1, p. 42–51, 2017. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.29181/2594-6463.2017.v1.n1.p42-51 Acesso em: 15/10/2022.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

NEUENFELDT, Derli J.; SCHUCK, Rogério J.; PAVAN, Isabel. Aulas virtualizadas no ensino superior: ainda precisamos do corpo para ensinar e aprender? Revista Contexto & Educação, [S. l.], vol. 37, n. 116, p. 111–129, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12595 Acesso em: 16/12/2022.

NISTA-PICCOLO, Vilma Leni.; MOREIRA, Wagner Wey. Corpo em movimento na Educação Infantil. 1 ed. São Paulo: Telos, 2012.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Corporeidade e educação física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2005a.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Qual o lugar do corpo na Educação? Notas sobre Conhecimento, Processos Cognitivos e Currículo. Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 91, p. 599-615, 2005b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/t5CV6czxDQfbXBJ9xNCmgjj/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15/10/2022.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Corpo, percepção e conhecimento em Merleau-Ponty. Revista Estudos de Psicologia, Natal, vol.13(2), 141-148, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2008000200006 Acesso em: 15/12/2022.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Corporeidades, Inspirações merleau-pontianas. Natal: IFRN, 2016.

SANTIN, Silvino. Educação Física Temas Pedagógicos. Ijuí: UNIJUÍ, 1993.

SANTIN, Silvino. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijui: Ed. Unijui, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Origem e Desenvolvimento da Pedagogia Histórico-Crítica. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL MARX E ENGELS, Campinas. Exposição na Mesa Redonda “Marxismo e Educação: Fundamentos Marxistas da Pedagogia Histórico-Crítica”. Campinas: IFCH, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da base Nacional Comum Curricular. Currículo, educação básica e sociedade: fundamentos, avaliação, políticas, continuidades e descontinuidades. Revista de Educação – Movimento. Universidade Federal Fluminense, ano 3, n. 4. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22409/mov.v0i4.296 Acesso em: 10/08/2022.

SAVIANI, Dermeval. Da Inspiração à Formulação da Pedagogia Histórico-Crítica (PHC). Os três momentos da PHC que toda teoria verdadeiramente crítica deve conter. Revista Interface – Comunicação, Saúde, Educação, vol. 21, n. 62, p. 711-724, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0001 Acesso em: 22/05/2022.

SERGIO, Manuel. Motricidade Humana – uma nova ciência do homem. Lisboa, Portugal: Edição MEC/DGD, 1986.

SÉRGIO, Manuel. Epistemologia da motricidade humana. Lisboa, Cruz-Quebrada: Edições Faculdade de Motricidade Humana - Universidade Técnica de Lisboa, 1996.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

SOBREIRA, Vickele; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey. Do corpo a corporeidade: uma possibilidade educativa. Cadernos de Pesquisa, São Luís, vol. 23, n. 3, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v23n3p68-77 Acesso em: 15/10/2022.

SOUZA, Maristela; RAMOS, Fabricio. Educação Escolar: a necessidade de tensão permanente entre escola e sociedade. In: KUNZ, Elenor. Didática da Educação Física 4. Educação Física e Esportes na Escola. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

STRAZZACAPPA, Márcia. A Educação e a fábrica de corpos: A dança na escola. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 53, abril, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100005 Acesso em: 15/10/2022.

UEBE, Patrícia; DAMIANO, Gilberto Aparecido. Interrelação: Corporeidade, Educação e Tecnologias. Revista ECOS Estudos Contemporâneos da Subjetividade. vol. 6, n.2., 2015. Disponível em: http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/1601 Acesso em: 15/10/2022.

ZOBOLI, Fabio; CORREIA, Elder Silva; SILVA, Renato Izidoro; LAMAR, Adolfo Ramos. O relógio, a locomotiva e o chip: corpo, tecnologia e semiótica. ARTEFACTUM – Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, vol. 8, n. 1, 2014. Disponível em: http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/268/265 Acesso em: 15/10/2022.

Published

2024-03-08

How to Cite

de Lima, D. T., Corrêa, E. A., & Hunger, D. (2024). Education of the body in motion. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13928. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13928

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde