Recycling professionals in the pandemic context - social inequality and popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13777

Keywords:

Capitalismo, COVID-19, Trabalho

Abstract

The aim of this article is to understand the situation of the recycling professionals, during the COVID-19 pandemic, in relation to social inequality and the potential of popular as a contributor to facing their problems. Through bibliographic research, news, official data, decrees, laws and bibliographies on the subject were evaluated. In the analysis, it was possible to verify that the ways of facing adversity were and are diverse during the pandemic. For recycling professionals, it can be observed that popular education, as an educational practice, for the constitution of an organization process for the purpose of resistance and struggle for the affirmation of the dignity of life and work.

References

ALBORNOZ, Suzana. O que é trabalho. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

ANDRIOLI, Antonio Inacio. Interfaces da educação popular com a educação ambiental. Revista Espaço Acadêmico, v. 9, n. 101, p. 79-86, 2009.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 1998.

BONETI, Lindomar Wessler. Ser ou estar pobre? A construção social da noção da desigualdade. Revista Contexto & Educação, v. 16, n. 62, p. 115-134, 2001.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. A cultura rebelde: escrito sobre educação popular ontem e agora. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

BRASIL. Decreto nº10.329 de 28 de abril de 2020. Altera o Decreto nº 10.282, de 20 de março de 2020, que regulamenta a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, para definir os serviços públicos e as atividades essenciais. Diário Oficial da União, 28 abr. 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10329.htm. Acesso em: 03 ago. 2021.

BUCCI, Eugênio; KEHL, Maria Rita. Videologias: ensaios sobre televisão. São Paulo: Boitempo, 2004.

CARMO, Renato Miguel do; TAVARES, Inês; CÂNDIDO, Ana Filipa. Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte, 2020.

CASTELLS, Manuel. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

COMPARATO, Fábio Konder. Capitalismo: civilização e poder. Estudos avançados, São Paulo, v.25, n. 72, p. 251-276, 2011. https://doi.org/10.1590/S0103-40142011000200020.

DE SOUZA MINAYO, Maria Cecília; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes Limitada, 2011.

DIAS, Sonia; ABUSSAFY, Ricardo; GONÇALVES, Juliana; MARTINS, João Pedro. Impactos da pandemia de COVID-19 sobre reciclagem inclusiva no Brasil. 2020. Disponível em: https://www.wiego.org/sites/default/files/publications/file/Impacts%20of%20the%20COVID-19%20Pandemic%20on%20Inclusive%20Recycling%20in%20Brazil%20Portuguese%20for%20web_1.pdf Acesso em: 13 jul. 2021.

DO NASCIMENTO, Iracema Santos; DOS SANTOS, Patrícia Cerqueira. A normalidade da desigualdade social e da exclusão educacional no Brasil. Caderno de administração, v. 28, p. 122-130, 2020.

FEYERABEND, Paul. Contra o método. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FRANTZ, Walter. Associativismo, cooperativismo e economia solidária. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2012.

FRANTZ, Walter. Movimento comunitário e cooperativismo: uma experiência de educação popular. In: STRECK, Danilo; ESTEBAN, Maria Teresa. Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. 274-292.

FRASER, Nancy; JAEGGI, Rahel. Capitalismo em debate: uma conversa na teoria crítica. São Paulo: Boitempo, 2020.

FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação. 3.ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica. Cartografias do Desejo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2ª edição ampliada, Petrópolis: Vozes, 2017.

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HARARI, Yuval Noah. Notas sobre a pandemia: e breves lições para o mundo pós-coronavírus. 1 Ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

HORKHEIMER, Max. Traditional and Critical Theory. In: Critical Theory: Selected Essays. trad. Matthew J. O’Connell. Nova York: Continuum, 1999.

IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Situação social das catadoras e dos catadores de material reciclável e reutilizável. Brasília: IPEA, 2013.

IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. A organização coletiva de catadores de material reciclável no Brasil: dilemas e potencialidades sob a ótica da economia solidária. Brasília: Ipea, 2017.

LANA, Raquel Martins; COELHO, Flávio Codeço; GOMES, Marcelo Ferreira da Costa; CRUZ, Oswaldo Gonçalves; BASTOS, Leonardo Soares; VILLELA, Daniel Antunes Maciel; CODEÇO, Cláudia Torres. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 3, 2020.

LATOUR, Bruno. ¿Estás listo para salir de la economía? 2020. Disponível em https://www.climaterra.org/post/est%C3%A1s-listo-para-salir-de-la-econom%C3%ADa Acesso em: 05 ma. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Editora Cortez, 1998.

MAFRA, Jason. Utopia e projeto possível. In: TORRES, Carlos Alberto e outros. Reinventando Paulo Freire no século 21. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008 p. 9-40.

MAROTTA, Erica Pellucci Barreto. Trabalhos associados e formação de trabalhadores/catadores: contradições entre capital e trabalho. Niterói: dissertação (mestrado), Universidade Federal Fluminense, 2013.

MARQUES, Mario Osório. Educação/Interlocução, Aprendizagem/Reconstrução de saberes. Ijuí, Editora Unijuí, 1996.

MARQUES, Mario Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: UNIJUÍ, 1998.

MARX, Karl. O capital. Crítica da economia política, Livro I: O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.

MASSARRAT, Mohssen. Braucht die Welt den Finanzsektor? Postkapitalistische Perspektiven. Hamburg: VSA Verlag, 2017.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Infecção humana pelo novo coronavírus (2019-nCoV). Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2020/fevereiro/07/BE-COE-Coronavirus-n020702.pdf. Acesso em: 6 jun. 2021.

MNCR. Quantos catadores existem em atividade no Brasil? MNCR, 2019. Disponível em: http://mncr.org.br/sobre-o-mncr/duvidas-frequentes/quantos-catadores-existem-em-atividade-no-brasil Acesso em: 6 jun. 2021.

MORIN, André. Pesquisa-ação integral e sistêmica: uma antropopedagogia renovada. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

PALUDO, Conceição. Educação Popular. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaeme José (orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p.157-159, 2008.

PELBART, Peter Pál. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2011.

PIKETTY, Thomas. O Capital no século XXI. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

SÁNCHEZ GAMBOA, Sílvio. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.

SANDRONI, Paulo. Dicionário de economia e administração. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996.

SCARIOT, Nadia. Catadores de Materiais Recicláveis: Novos Regimes de Verdade na Constituição do Protagonismo destes Atores Sociais. Revista Contexto & Educação, v. 30, n. 97, p. 28-43, 2015.

SCARIOT, Nadia; FRANTZ, Walter. A constituição de saberes e sujeitos coletivos em atividades de catação de materiais recicláveis. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 160-181, maio-ago. 2021.

SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2016.

SCOLFARO, Nayara Roman Mariano. Trabalho decente para catadores de material reciclável no Brasil - uma análise sobre o meio ambiente do trabalho do catador. Cuiabá: dissertação (mestrado), Universidade Federal de Mato Grosso, 2017.

SINGER, Paul. Introdução à economia solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

TORRES, Alfonso. La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: Editorial El Buho, 2007.

WANG, Chen; Horby, Peter W.; Hayden, Frederick G.; Gao, George F. A novel coronavirus outbreak of global health concern. The lancet, v. 395, n. 10223, p. 470-473, 2020.

Published

2023-11-14

How to Cite

da Rocha, F. M., & Frantz, W. . (2023). Recycling professionals in the pandemic context - social inequality and popular education. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e13777. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13777

Issue

Section

Interculturalidade e Educação