Reflections on gender, science and scientific careers from the perspective of teachers at the federal university of the pampa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13773

Keywords:

Women, Science, Scientists, Culture

Abstract

Science, being part of human construction, reproduces within itself certain sociocultural values, thus constituting itself in an androcentric and sexist way, which, for a long time, restricted and excluded women from its context. This research, of an exploratory qualitative nature, anchored in Cultural and Gender Studies, from a post-structuralism perspective, aimed, through the use of questionnaires, to investigate some elements of the scientific career of female professors at the Federal University, as well as their conceptions of what science is and how to be a scientist. We noticed, from the research, that science is still "inhospitable" to women, who still encounter barriers and difficulties to remain and rise in the scientific career, especially in areas considered masculine. It was also possible to notice that the teachers' conceptions of what science is and how to be a scientist are constituted around doing research and possessing certain characteristics, such as curiosity, restlessness, and the search for innovation.

References

ALMEIDA, Silvio. O que é racismo estrutural?. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; SILVA, Luciana Mourão Cerqueira e. Desenvolvimento o na carreira de bolsistas produtividade: uma análise de gênero. Arquivos brasileiros de psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 68-83, 2019. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809- 52672019000200006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 12 mar. 2021.

BENEDITO, Fabiana de Oliveira. Intrusas: uma reflexão sobre mulheres e meninas na ciência. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 71, n. 2, p. 06-09, abr. 2019. Disponível em:http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0009- 67252019000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 mar. 2021.

BIROLI, Flávia. Gênero e Desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BORSOI, Izabel Cristina Ferreira. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de Ensino Superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 81-100, jun. 2012. Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v15n1/v15n1a07.pdf. Acesso em: 26 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior 2017. Set, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a- o-censo-superior-u-ltimo/file>. Acesso: 05 mar. 2021a.

BRASIL. Ministério da educação - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior 2019. Out, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acessem em: 08 mar. 2021b.

CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2017). Geocapes. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 10 mar. 2021.

CASEIRA, Fabiani Figueiredo; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Meninas e jovens nas ciências exatas, engenharias e computação: raça-etnia, gênero e ciência em alguns artefatos. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 7, n. especial, p. 259-275, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/9526/619>. Acesso em: 29 mar. 2021.

CAVALLI, Mariana Bolake; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. A participação da mulher na ciência: um estudo da visão de estudantes por meio do teste DAST. ACTIO, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 86-2, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7513. Acesso em: 26 mar. 2021.

CHASSOT, Attico. A Ciência é masculina? É, sim senhora!. São Leopoldo: Editora Unisinos. 2017.

CONCEIÇÃO, Josefa Martins da; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. A produção científica sobre as mulheres na ciência brasileira. Contexto & Educação, Ijuí, v. 35, n. 112, p. 280-299, set./dez. 2016.Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8231. Acesso em: 18 abr. 2021.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). O que, é afinal, os Estudos Culturais?. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 134 – 166.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL-PÉREZ, Daniel; MONTORO, Isabel Fernández; ALÍS, Jaime Carrascosa; CACHAPUZ, António; PRAIA, João. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 28 mar. 2021.

GOLDSCHMIDT, Andrea Inês; SILVA, Nathália Vieira; MURÇA, Jenyffer Soares Estival; FREITAS, Brucce Sanderson Prado de. O Que é Ciência? Concepções de Licenciandos em Ciências Biológicas e Química. Contexto & Educação, Ijuí, v. 31, n. 99,p.173-200, maio./ago. 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/view/189. Acesso em: 24 mar. 2021.

HENNING, Paula Corrêa; CHASSOT, Attico Inácio. A ciência e sua constituição na modernidade: possibilidades para pensar o presente. PerCursos, Florianópolis, v. 12, n. 1,p.168-182, jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1870. Acesso em: 18 abr. 2021.

KOVALESKI, Nádia Veronique Jourda. et. al. As relações de gênero na História das Ciências: A participação feminina no Progresso Científico e Tecnológico. Revista Emancipação, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 9-26, 2013. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/5047. Acesso em: 30 out. 2019.

LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. Particiação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas. Revista Gênero, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 11-31, jun./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222/18311. Acesso em: 24 mar. 2021.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 25,n.2, p. 59-76, Jul./dez. 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/46833/29119. Acesso em: 23 set. 2019.

MARINHO, Julio Cesar Bresolin; SILVA, Fabiane Ferreira da; GUIDOTTI, Charles dos Santos. Concepções de ciência e conhecimento de professores participantes e um curso de especialização em educação em ciências. VIDYA, Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 53-69, jul./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/2464/2188. Acesso em: 18 abr. 2021.

MELLO, Marco Aurelio Ribeiro Mello; LORETTO, Diogo; OLIVEIRA, Leonardo de Carvalho. O que define um bom cientista?. Oecologia Australis, Rio de Janeiro, v. 17, n.3,p. 397-401, set. 2013. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/oa/article/view/8292. Acesso em: 20 mar. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MOREIRA, Marco Antonio; OSTERMANN, Fernanda. Sobre o ensino do método científico. Caderno Brasileira de Ensino de Física, Florianópolis, v.10, n.2, p.108-117, ago. 1993. Disponível em: https://antigo.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7275/14939. Acesso em: 26 mar. 2021.

OLINTO, Gilda. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 5 n. 1, p. 68-77, jul./dez. 2011. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1667. Acesso em: 13 mar. 2021.

OLIVEIRA, Anselmo Gomes de; SILVEIRA, Dâmaris. A importância da Ciência para a sociedade. Infarma - Ciências Farmacêuticas, São Paulo, v. 25, n. 4, p. 169, out./dez. 2013. Disponível em: http://revistas.cff.org.br/infarma/article/view/572. Acesso em: 24 mar. 2021.

OLIVEIRA, Luciana Rodrigues de; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Esse é o show da luna: investigando gênero, ensino de ciências. Domínios da imagem, Londrina, v.11, n.20, p. 95-118, jan./jun. 2017. Disponível em:http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/31880/0. Acesso em: 30 mar. 2021.

OLIVEIRA, Márcio de; MAIO, Eliane Rose. “Você tentou fechar as pernas? ” – a cultura machista impregnada nas práticas sociais. Polêm!ca, Rio de Janeiro, v. 16, n.3, p. 01-18, jul./set. 2016. Disponível em: <https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/25199>. Acesso em: 26 mar. 2021.

PARENT in Science. Editais que incluem a maternidade. Disponível em:

https://327b604e-5cf4-492b-910b-e35e2bc67511.filesusr.com/ugd/0b341b_40bcdd9b34b04ece83507ce6b8866fd8.pdf.

Acesso em: 03 abr. 2021.

REIS, Pedro; GALVÃO, Cecília. O diagnóstico de concepções sobre os cientistas através da análise e discussão de histórias de ficção científica redigidas pelos alunos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Espanha, v. 5, n. 2, p. 213- 234, 2006. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART1_Vol5_N2.pdf. Acesso em: 28 mar. 2021.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência?. São Paulo: EDUSC, 2001.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, p.71-99, jul./dez.1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 22 set. 2019.

SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.

AUTOR. XXXXXXXXXXXXXX. Ciência e Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 449-466, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151673132014000200449&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 26 nov. 2019.

AUTOR. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. In: FRICK, Loriane Trombini; PONCIANO, Paola Cavalheiro; BARTELMEBS, Roberta Chiesa. (Orgs.). Narrativas sobre feminilidades. Curitiba: Editora CRV,2020. p.47-64. Disponível em: https://editoracrv.com.br/produtos/detalhes/35201-narrativas-sobre-feminilidades. Acesso em: 25 mar. 2021.

SILVA, Elizabete Rodrigues da. A (in)visibilidade das mulheres no campo científico. HISTEDBR

CAMPINAS, n. 30, p. 133-148, jun. 2008. Disponível em: http://erevista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3026#:~:text=Conclui%2Dse%20que%20a%20presen%C3%A7a,anunciam%20e%20promovem%20pol%C3%ADticas%20edu cativas. Acesso em: 14 fev. 2021.

SILVA, Patrícia do Socorro de Campos da; SANTOS, Sonia Barbosa dos; RÔÇAS, Giselle. A visão sobre a ciência e cientistas: explorando concepções em um clube de ciências. Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 9, n. 3, p. 1-23, mai./ago. 2016. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/3669>. Acesso em: 24 mar. 2021.

SOUZA,Ângela Maria Freire de Lima e; FAGUNDES, Tereza Cristina Pereira Carvalho. Acesso à educação e à produção de saberes – direitos da mulher. Bahia Análise & Dados, Bahia, v. 14, n. 1, p. 173-183, jun. 2004. Disponível em: https://www.sei.ba.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=981&Itemi d=284. Acesso em: 14 fev. 2021.

AUTOR. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. Cadernos de gênero e diversidade, Salvador, v. 5, n. 3, jul./set., 2019 Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/22275. Aceso em: 14 fev. 2020.

SWAIN, Tania. Meu corpo é um útero? Reflexões sobre a procriação e a maternidade. In: STEVES, Cristina (Org.). Maternidade e Feminismo: Diálogos Interdisciplinares. Florianópolis: Editora Mulheres. 2007. p. 201-246.

Published

2024-02-20

How to Cite

Walczak, A. T., & da Silva, F. F. (2024). Reflections on gender, science and scientific careers from the perspective of teachers at the federal university of the pampa. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e13773. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13773

Issue

Section

Gênero e Sexualidade