Curriculum of emergencies: Curriculum readings in the context of school post-pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13748Keywords:
COVID-19 pandemic, Curriculum., School., Teaching and learning processes.Abstract
This research assumes that the curriculum can be understood as an instrument of school mediation in the face of social intentions, considering the post-pandemic period of COVID-19. From this, we aim to analyze curricular emergencies in the return to school after a pandemic period, through new possibilities of understanding. To this end, we focus on more specific reflections regarding curriculum development, considering the new configurations of the teaching and learning processes. From the analysis of a set of digital texts produced by teachers of Basic Education, we elaborate reflections on the categories Frailties and Effectiveness, regarding the school return to face-to-face activities in the first semester of 2021. In conducting the Discursive Textual Analysis (DTA) we comprehend those weaknesses and potentialities in the (re)reading of the curriculum mobilize, in teachers and students, new relationships with the normative documents, in compliance with emergencies from the time of synchronous remote classes. Furthermore, we highlight reflections on the curriculum of emergencies as movements for the reconstruction of school knowledge since they are transformed in view of the new demands and social realities that occur in the pedagogical processes.
References
APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
CANDAU, V. M. Ressignificando a didática na perspectiva intercultural. Rio de Janeiro: Gecec. Departamento de Educação, PUC-Rio; CNPq, 2007.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.
CLARO, A. L. de; SILVA, L. B. B. da.; PORTILHO, E. M. L. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 116, p. 76-89, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12670
FLICK, U. A pesquisa qualitativa online: a utilização da Internet. In: FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 238-253.
LAJONQUIÈRE, L. Por que ir à escola? De respostas adultas e ensinamentos em tempos de Covid. In: CENPEC. A educação pública no Brasil: contexto atual e perspectivas para os próximos anos. 2022. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/wp-content/uploads/2022/08/CENPEC_-_Artigos_Debate_2_1307.pdf
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007.
MORGADO, J. C. O professor como decisor curricular: de ortodoxo a cosmopolita. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 18, p. 55-64, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/46863
MORGADO, J. C. Para um outro arquétipo de escola: a necessidade de mudar as políticas e as práticas curriculares. Belo Horizonte: Educação em Revista, v. 26, n. 2, p. 15-42, ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Jn344vQtxcfWHqcZSnJP8NC/?lang=pt
MORGADO, J. C.; MARTINS, F. B. Projecto curricular: mudança de práticas ou oportunidade perdida? Revista de Estudos Curriculares, v. 6, n. 1, p. 003-019, 2008. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt
RASCO, J. F. Â.; RECIO, R. M. V. O currículo e os novos espaços de aprendizagem. In: SACRISTÁN, J. Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre, RS: Penso, 2013. p. 420-442.
RODRIGUES, C. B. C.; MENEZES, K. M.; CÂNDIDO, V. Formação continuada: percepções docentes sobre as contribuições de processos formativos contínuos. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 118, p. 1-15, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12396
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.