Dialogues between biology and physical education for understanding the integrated human body
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13716Keywords:
teaching, human body, teaching practice of biology, Physical EducationAbstract
Our motivation emerged from how human body is approached in formal school education by Biology and Physical Education subjects, which historically restricted it to the anatomical and physiological areas. This text explored the elaboration and application of a didactic sequence from a qualitative methodological approach in a class from the second year of the Integrated Technical High School in Chemistry, from Cefet/RJ, Valença, RJ, Brazil. The objective we presented a didactic sequence for the construction of an integrated and dynamic perception of the body. The didactic sequence is divided into three pedagogical moments: initial problematization, organization of knowledge, and application of knowledge. Data were recorded from activities developed on the Microsoft Teams®. The results and discussions were presented in three topics: students' previous knowledge; practical activities on internal and external bodily sensations through variations in respiratory and heart rhythms; and analysis of the students in their surroundings and their intervening propositions for an integrated and collective human body. The data showed that the students initially tended to move away from the integrated perception of the body, and that, as they developed the activities, they added other perceptions beyond the biological dimension, such as self-knowledge activities, psychological well-being, environmental care and collective health.
References
ARCÀ, Maria; GUIDONI, Pablo; MAZZOLI, Paolo. Enseñar Ciencia – como empezar: reflexiones para una educación de base. Barcelona; Buenos Aires: Paidos, 1990.
BARROS, Bruna Cury de; MARINI, Carolina; REALI; Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Práticas de ensino na pandemia: uma visão a partir do desenvolvimento bioecológico. Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, ano 37, n. 119, p. 1-20, 2022.
CARVALHO, Yara Maria. Educação Física e Filosofia. In: CARVALHO, Y. M.; RUBIO, K. (org.). Educação Física e Ciências Humanas. Campinas: Hucitec, 2001. p. 89-101.
DA MATTA, Roberto. O ofício de etnólogo, ou como ter "Anthropological Blues". In: NUNES, Edson de Oliveira (org.). A aventura sociológica: objetividade, paixão, improviso e método na pesquisa social. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978. p. 23-35.
DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 13. ed. Campinas: Papirus, 2009.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
ENGLE, Randi; CONANT, Faith. Guiding Principles for Fostering Productive Disciplinary Engagement: explaining an emergent argument in a community of learners’ classroom. Cognition and Instruction, Lawrence Erlbaum Associates Inc., v. 20, n. 4, 2002, p. 399-483.
FOOTE-WHYTE, William. Treinando a observação participante. In: ZALUAR, Alba. (org.). Desvendando máscaras sociais. São Paulo: Francisco Alves, 1980. p. 77-86.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, G. L.; NECKEL, J. F.; GOELLNER, S. V. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 30-42.
GROLLMUS, Nicolás Schöngut; TARRÉS, Joan Pujol. Stories about Methodology: Diffracting Narrative Research Experiences. Forum Qualitative Sozialforschung; Forum: Qualitative Social Research, v. 16, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.17169/fqs-16.2.2207
KRASILCHIK, Míriam. Prática de ensino de biologia. 4. ed. revisada e ampliada, 5ª reimpressão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Sousa. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Sousa (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-29.
MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
MUENCHEN, Cristian; DELIZOICOV, Demétrio. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência e Educação. v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014.
RODRIGUES, José Carlos. Tabu do corpo. 7. ed., rev. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006.
SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. É possível realizar uma história do corpo? In: SOARES, C. L. (org.). Corpo e história. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 3-23.
ROSA, Suiane da Ewerling da; COSTA, Itana da Purificação; GOMES, Lucélia Avelino. Caminhos para repensar o currículo escolar: olhares a partir das articulações ciência, cultura e arte. Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, ano 36, n. 113, p. 163-182, 2021.
SOARES, Carmen Lúcia. Corpo, conhecimento e educação – notas esparsas. In: SOARES, Carmen Lúcia (org.). Corpo e história. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 109-130.
SOARES, Carmen Lúcia; FRAGA, Alex Branco. Pedagogia dos corpos retos: das morfologias disformes às carnes humanas alinhadas. In: Pro-Posição, v. 14, n. 2 (41), p. 77-90, maio/ago. 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643887/11357. Acesso em: 17 set. 2021.
SOARES, Carmen Lúcia; TERRA, Vinicius. Lições de anatomia: geografias do olhar. In: SOARES, C. (org.). Pesquisas sobre o corpo: ciências humanas e educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. p. 101-116.
VARGAS, Eliane Portes. A favor da diversidade: ensaio sobre saberes nas pesquisas em saúde focalizando o corpo. In: PRADO, Shirley Donizete et al. Estudos socioculturais em alimentação e saúde: saberes em rede. Rio de Janeiro: Eduerj, 2016. p. 17-32.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: VELHO, G. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. p. 121-132.
VÍCTORA, Ceres Gomes; KNAUTH, Daniela Riva; HASSEN, Maria de Nazareth Agra. Pesquisa qualitativa em saúde: uma introdução ao tema. Porto Alegre: Tomo editorial, 2000.
ZABALA, Antoni. Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.