Reflections on consumption habits formation processes in the context of vocational and technological education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13425Keywords:
Financial Math, Consumption Habits, Vocational and Technological EducationAbstract
With the aim of provoking reflections on consumption behaviors, the educational product was a proposal for curse of Initial and Continuing Formation (FIC) of Consumer Habits, applied in the context of Integrated High School (EMI) to Professional and Technological Education (EPT). The course proposal was applied at the IFRN Campus Ipanguaçu from conversation circles with generating themes, with data collection for the research through the application of questionnaires, direct observation and the reviews of the discussions in the conversation circles that the students produced at the end of each meeting, after the application of the product, an evaluation was carried out by the participants. Therefore, the result was positive, as the students realized that knowing how the decision-making process takes place in the human mind will contribute to their financial education, as well as the aforementioned Consumption Habits Training course contains elements that enable the replication of the action. in educational contexts in general.
References
ALVES, Sandra Maria Campos; OLIVEIRA, Gisélia Batista; BEZERRA, Diogo Pereira. Female empowerment in the countryside: The trajectory of peasant women in agrovila Paulo Freire in the municipality of Mossoró - RN. Research, Society and Development, v. 10, n. 17, p. e135101723533, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/23533. Acesso em: 31 maio 2022.
ANTUNES, Ricardo; ALVES, Giovanni. As mutações do mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 25, n. 87, p. 335-351, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v25n87/21460.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956. Acesso em: 15 nov. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: edições 70, 2011.
CAMERER, Colin; LOEWENSTEIN, George; PRELEC, Drazen. Neuroeconomics: How Neuroscience Can Inform Economics. Journal of Economic Literature, Pittsburgh, v. 43, p. 9–64, mar. 2005. Disponível em: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/0022051053737843. Acesso em: 01 maio 2022.
CNDL/SPC BRASIL. Inadimplência de Pessoas Físicas de janeiro: dados referentes a janeiro de 2019. Brasil, 2019. Disponível em: www.spcbrasil.org.br › wp-content › uploads › 2019/02 › Análise-1. Acesso em: 02 abr. 2022.
CNDL/SPC BRASIL. Perfil de comportamento frente às dívidas de 2018. Brasil, 2018. Disponível em: https:// www.spcbrasil.org.br › 2018/08 › analise_perfil_inadimplente_2018. Acesso em: 02 abr. 2022.
DUHIGG, Charles. O poder do hábito: por que fazemos o que fazemos na vida e nos negócios. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
FERREIRA, Fabrício Gurkewicz; FELZKE, Lediane Fani. Currículo integrado na Educação Profissional: concepções de alunos e professores sobre projeto integrador. Revista Contexto e Educação. n. 113, p. 413-432, jan/abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10421. Acesso em: 30 maio 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
GARCIA, Rafaela. Consumismo: um estilo de vida ultrapassado. Barra da Tijuca: IBMR, 2019. Vídeo (7 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WEeZhGuc59Q. Acesso em: 28 mar. 2022.
KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
KEIM, Ernesto Jacob. Complexidade e prática educacional: o pensamento sistêmico, o conhecimento e a vida. Revista Contexto e Educação, n. 64, p. 37-59, out./dez. 2001. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1189. Acesso em: 30 maio 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAehikAH/libaneo. Acesso em: 01 abr. 2022.
LOPES, Ana Raquel; SILVA, Francisca Rayane; ARAÚJO, Antônio Francinaldo Fonseca; BEZERRA, Diogo Pereira. Videoaulas no processo de ensino-aprendizagem de química no ensino médio. Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v. 10, n. 3, p. 238–249, 2021. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/7759. Acesso em: 30 abr. 2022.
MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educ., João Pessoa, v.5, n.15, p.24-35, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338/0. Acesso em: 20 abr. 2022.
OLIVEIRA, Gilberto Gonçalves de. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Uberaba, 2011.
OLIVEIRA, R. de C. A. Estéticas juvenis: intervenções nos corpos e na metrópole. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 4, p.63-86, mar. 2007. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/89/90. Acesso em: 29 abr. 2022
PASQUALLI, Roberta; VIEIRA, Josimar de Aparecido; CASTAMAN, Ana Sara. Produtos educacionais na formação do mestre em educação profissional e tecnológica. Educitec, Manaus, v. 4, n. 07, p. 106-120, jun. 2018. Disponível em: http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/302. Acesso em: 05 mar. 2022.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. Natal: s.n., 2007. Disponível em: http://www.iiep.org.br/curriculo_integrado.pdf. Acesso em: 07 abr. 2022.
REBOUÇAS, Marcos Sérgio Carvalho; BEZERRA, Diogo Pereira. Active methodologies as interdisciplinary praxis in vocational and technological education. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, p. e500101622962, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/22962. Acesso em: 28 abr. 2022.
SAVIANI, Dermeval. Choque Teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1 n. 1 p. 131-152, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462003000100010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 16 Abr. 2022.
SILVA, Thiago de Lima; BEZERRA, Diogo Pereira. Awakening of scientific communication in High School integrated with Professional Education. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, p. e507101622968, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/22968. Acesso em: 31 maio 2022.
TEXEIRA, Madalena Telles; REIS, Maria Filomena. A organização do espaço em sala de aula e as suas implicações na aprendizagem cooperativa. Meta: avaliação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 11, p. 162-187, 2012. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/138. Acesso em: 25 abr. 2022.
THALER, Richard H; SUNSTEIN, Cass R. Nudge: como tomar melhores decisões sobre saúde, dinheiro e felicidade. Rio de Janeiro, 2019.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Revista Educar, Curitiba, n. 27, p. 93-110, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/6467. Acesso em: 05 abr. 2022.
VARELA, Lavinia Kelly de Sa Leitao; OLIVEIRA, Janety Brunna Souza; AZEVEDO, Francisca Francilene Candido; LEMOS, Paulo Henrique Macedo; ALMEIDA, Diogo Yuri; BEZERRA, Diogo Pereira. Mostra Científica como prática diferenciada na formação inicial de professores. Revista Thema, v. 17, n. 2, p. 524–531, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1370. Acesso em: 31 maio 2022.
WASUM, Tatiana Vanesca. A Sociedade de consumo e os adolescentes: uma visão sobre as relações escolares frente à sociedade de consumo. Revista Thema, Pelotas, v. 9, n. 2, 2012. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/issue/view/6. Acesso em: 20 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.