Ableism and accessibility in higher education: A case study regarding a wheelchair user in a psychology course
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13401Keywords:
Accessibility, Ableism, Inclusion in Higher Education, Persons with disabilitiesAbstract
The purpose of this article is to discuss accessibility and ableism in Higher Education from the academic trajectory of a psychologist with physical disabilities/a wheelchair user. To this end, concepts such as disability, inclusion, accessibility and ableism are discussed. For the production of data, a semi-structured interview was carried out with a wheelchair user, who was invited to speak, among other aspects, about his inclusion in Higher Education in a Psychology undergraduate course. In addition to this interview, the data was complemented by informal conversations to resolve any questions about what had been discussed during the interview. Data analysis followed the principles of Textual Discourse Analysis, with the steps of unitarization, categorization and construction of a metatext. Among the results, the following stand out: ableist manifestations in different situations that influenced the participant’s professional training; aspects related to (in)accessibility to services offered by the university; and a lack of knowledge about the characteristics of academics with disabilities as a disadvantage to their inclusion. As possibilities for advances in improving the quality of inclusion in Higher Education, there should be more dialogue with persons with disabilities, including organizing discussion groups within the university environment as one step towards reducing barriers against inclusion.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 fev. 2021.
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC; SEESP, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 23 set. 2021.
BRASIL. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 5 abr. 2022.
BRASIL. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL- ato2004. Acesso em: 5 fev. 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC; SEESP, 2008a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 23 set. 2021
BRASIL. Decreto Legislativo nº 186, de 9 de agosto de 2008. 2008b. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decleg/2008/decretolegislativo-186-9-julho-2008-577811-norma-pl.html. Acesso em: 5 fev. 2015.
BRASIL. Lei no 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 9 maio 2022.
BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Palácio do Planalto, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 23 set. 2021.
BUENO, J. G. S. As políticas de inclusão escolar: uma prerrogativa da Educação Especial? In: BUENO, J. G. S.; MENDES, G. M. L.; SANTOS, R. A. (org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira e Marin; Brasília, DF: Capes, 2008. p. 43-63.
CIANTELLI, A. P. C.; LEITE, L. P. Ações exercidas pelos núcleos de acessibilidade nas universidades federais brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 3, p. 413-428, 2016.
DINIZ, D. O que é deficiência. 2a reimpressão. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.
DINIZ, D.; BARBOSA, L.; SANTOS, W. R. Deficiência, direitos humanos e justiça. SUR: Revista Internacional de Direitos Humanos, v. 6, n. 11, p. 65-77, dez. 2009.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GESSER, M.; NUERNBERG, A. H. A participação dos estudantes com deficiência física e visual no Ensino Superior: apontamentos e contribuições das teorias feministas da deficiência. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. especial 3, p. 151-166, dez. 2017. DOI: 10.1590/0104-4060.52925
GUIMARÃES, O. M.; NAGATOMY, G. F. M. Representações sociais sobre a Educação Especial/Educação Inclusiva: revisão da literatura (2008-2018). Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 114, p. 366-385, 2021. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10705. Acesso em: 10 maio 2022.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior. 2018. MEC; Inep. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 23 set. 2021.
MAIOR, I. M. M. de L. Movimento político das pessoas com deficiência: reflexões sobre a conquista de direitos. Inclusão Social, v. 10, n. 2, 2017. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4029. Acesso em: 12 fev. 2022.
MELLO, A. G. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 10, p. 3.265-3.276, 2016.
MINAYO, M. C. de S. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F. GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2011.
MOTTA, M. B. da. Clinica Lacaniana: casos clínicos do campo freudiano. Textos da revista Ornicar. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1989. Disponível em: https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Clinica_Lacaniana%20_Casos_Clinicos_Do_Campo_Freudiano.pdf. Acesso em: 12 mar. 2022.
PEREIRA, R. R.; FACIOLA, R. A.; PONTES, F. A. R.; RAMOS, M. F. H.; SILVA, S. S. C. Alunos com deficiência na Universidade Federal do Pará: dificuldades e sugestões de melhoramento. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 3, p. 387-402, 2020.
PIMENTEL, S. C. (org.). Estudantes com deficiência no Ensino Superior: construindo caminhos para desconstrução de barreiras na UFRB. 2013. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/nupi/images/documentos/Estudantes%20com%20deficincia%20no%20Ensino%20Superior%20construindo%20caminhos%20para%20in.pdf. Acesso em: 13 jan. 2022.
POKER, R. B.; VALENTIN, F. O. D.; GARLA, I. A. Inclusão no ensino superior: a percepção de docentes de uma instituição pública do interior do estado de São Paulo. Revista Psicologia Escolar e Educação, v. 22, p. 127-134, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/179750?show=full. Acesso em: 28 set. 2021.
RIGO, N. M. Desdobramentos da Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva em políticas locais. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 100, p. 187-213, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6007. Acesso em: 10 maio. 2022.
RODRIGUES, D. Desenvolver a educação inclusiva: dimensões do desenvolvimento profissional. Inclusão: Revista de Educação Especial, v. 4, n. 2, p. 7-16, jul./out. 2008.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, ano XII, p. 10-16, mar./abr. 2009.
SANTANA, A. P. Surdez e linguagem: aspectos e implicações neolinguísticas. São Paulo: Plexus, 2007.
SILVEIRA, F. Design & Educação: novas abordagens. In: MEGIDO, V. F. (org.). A revolução do design: conexões para o século XXI. São Paulo: Editora Gente, 2016. p. 116-131.
VENDRAMIN, C. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. SIMPÓSIO INTERNACIONAL REPENSANDO MITOS CONTEMPORÂNEOS, 2019. Anais [...]. 2019. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/simpac/article/view/4389/4393. Acesso em: 6 de maio de 2022.
YIN, R. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.