A decade towards divestment in higher public education: A study on UFPel financing between 2010 and 2020
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13274Keywords:
Universidade Pública; Financiamento; Ensino SuperiorAbstract
This study aims to present the scenarios of public higher education financing policies in the years 2010 and 2020 and establish a comparative relationship with the investments of the public power in the Federal University of Pelotas (UFPEL) in the years 2010 and 2020. Analyzes scientific articles produced by researchers in the field on this period and compares them with the Management Reports of UFPEL. It starts from the concept of structural crisis to understand the way out of the crisis through neoliberalism, which also affects educational institutions, especially public ones, which have their resources sequestered due to the financial reorganization that governments practice to contain spending on public services. In the end, the article concludes that there is a gap in financial resources for public universities, at the same time that there is promotion of the private network of higher education, which grows more in relation to IFES. It also concludes that despite the growth in the number of IFES in 10 years, it is not linear, as the student, faculty and technical-administrative body has decreased at UFPEL.
References
AMARAL, Nelson. A educação superior brasileira: Dilemas, desafios e comparações com os países da OCDE e do BRICS. Revista Brasileira de Educação. v. 21 n. 66 jul.-set. 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988, atualizada até a Emenda Constitucional nº 116 de fevereiro de 2022, Brasília. Disponível em https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/legislacao/constituicao1988. Acesso em: 24 mar. 2022.
BRASIL. Emenda Constitucional n.95, de 15 de dezembro de 2016. Presidência da República, Brasília-DF, 2016.
GHIDINI, Rafael; MORMUL, Najla Mehanna. Neoliberalismo e educação: aproximações entre Brasil e Chile. Revista Contexto & Educação. v. 37, n. 116, 2022.
HENNING, Adriana Clarice; BRITTES, Letícia Ramalho. Emenda constitucional nº 95/2016: Ameaças e Desafios aos Institutos Federais. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 113, p. 373-391, 2021.
KROTON: perfil corporativo. Kroton.com.br, 2022. Disponível em: https://www.mzweb.com.br/kroton2010/web/conteudo_pti.asp?idioma=0&conta=45&tipo=34092#1. Acesso em: 11, abril de 2022.
LEHER, Roberto. Autoritarismo contra a universidade: o desafio de polarizar a defesa da educação pública – 1.ed. – São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, Expressão Popular, 2019.
LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos; MALANGE, Fernando Cezar Vieira; BARBOSA, Valci Aparecida. Políticas de expansão da educação superior implantadas pelo Estado brasileiro: Reflexões sobre democratização. In: CHAVES, Vera Lúcia Jacob; MAUÉS, Olgaíses Cabral; HAGE, Salomão Mufarrej. Expansão privado-mercantil da educação superior no Brasil. Campinas, SP: Mercado de letras, 2016.
MACÁRIO, Epitácio. Padrão neoliberal de acumulação, ideologia e mercantilização da educação superior. Revista Linhas. Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 14-49, maio/ago. 2021.
MÉSZÁROS, Instiván. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. 1.ed. revista. São Paulo: Boitempo, 2011.
OLIVEIRA, José Claudio Karam de. Estudo preditivo do impacto orçamentário da emenda constitucional nº 95/2016 nas universidades federais brasileiras. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, 2018.
REIS, Luiz Fernando; MACÁRIO, Epitácio. Dívida pública e financiamento das universidades federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020). Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista –Bahia –Brasil, v.16, n. 41, p. 20-46, Edição Especial, 2020.
SANTOS, Maria Rosimary Soares dos. Dinâmicas de crescimento do setor privado de educação superior na atualidade. In: CHAVES, Vera Lúcia Jacob; MAUÉS, Olgaíses Cabral; HAGE, Salomão Mafarrej. Expansão privado-mercantil da educação superior no Brasil. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2016.
SGUISSARDI, Valdemar. Educação superior no Brasil: refém do mercado ou quando a face privado-mercantil se sobrepõe à face pública do Estado. In: CHAVES, Vera Lúcia Jacob; MAUÉS, Olgaíses Cabral; HAGE, Salomão Mufarrej. Expansão privado-mercantil da educação superior no Brasil. – Campinas, SP: Mercado de letras, 2016.
SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-446, 2005.
SILVA, Elizandra Garcia da. A expansão da Universidade Federal do Amazonas: implicações a partir do financiamento em tempos de crise. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 24, n. 01, p. 26-44, mar. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Relatório de Gestão 2010. Disponível em: https://portal.ufpel.edu.br/wp-content/uploads/Relat%c3%b3rio-de-Gest%c3%a3o-2010-UFPel.pdf. Acesso em: 10 de agosto de 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Relatório de Gestão 2020. Disponível em: https://portal.ufpel.edu.br/wp-content/uploads/Relatorio-de-Gestao-2020-UFPel.pdf. Acesso em: 20 de agosto de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.