Analysis different contexts implicated in the emergence of ways of thinking about chemical reactions from the application of problematizing situations
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13233Keywords:
Contexts. Chemical reactions. Zones.Abstract
This article aims to analyze different contexts and their approximations with different ways of thinking on chemical reactions emerging in the preservice chemistry teachers’ speeches as they study problematizing situations based on the theory of conceptual profiles. Thus, we seek to discuss domains and context models aligned with the assumptions of the theory of conceptual profiles, from structured different ways of thinking and ways of speaking on chemical reactions, considering a historical genesis, social issues, activities, and previous conceptions of individuals that can be associated with specific contexts. We had as participants 21 undergraduate students in a chemistry course for teachers formation, and the data were collected by applying two problematizing situations linked to the concept of chemical reactions. Our results indicate the emergence of different models and domains of contexts, and distinct zones of the conceptual profile of chemical reactions. Thus, we can consider that the chemical reactions are not discussed only from conceptual dimension, but also by articulation among scientific, social and technological views, associated with different ways of thinking the concept in question.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12992-diretrizes-para-a-educacao-basica. Acesso em: 9 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares nacionais para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf]. Acesso em: 9 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 10 set. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 1999. 360 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
CAAMAÑO, Aureli; MARCHÁN, Iván. La progresión em el aprendizaje de los conceptos de sustância y reacción química em secundaria. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, n. 103, p. 7-15, 2021.
COUTINHO, Francisco Ângelo. A construção de um perfil conceitual de vida. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte/MG, 2005.
DEWEY, John. Experien and nature. New York: W. W. Norton et Company, 1929.
DEWEY, J. Lógica: teoría de la investigación. México: Fundo de Cultura, 1950.
DINIZ JÚNIOR, A. I.; SILVA, J. R. R. T.; AMARAL, E. M. R. Zonas do Perfil Conceitual de Calor que Emergem na Fala de Professores de Química. Química nova Escola, v. 37, p. 55-67, 2015.
DINIZ JÚNIOR, A. I.; AMARAL, E. M. R. Heterogeneidade do Discurso Docente: falando sobre substâncias a partir de diferentes situações. Revista Debates em Ensino de Química, v. 5, p. 42-54, 2019.
DINIZ JÚNIOR, A. I. Uma proposta de perfil conceitual para reações químicas. 2022. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2022.EL-HANI, Charbel Ninõ; SILVA-FILHO, Waldomiro José; MORTIMER, Eduardo Fleury. The epistemological grounds of the conceptual profile theory. In: MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel Ninõ. Conceptual profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts. New York: Springer, 2014.
FERNANDES, Carolina dos Santos; MARQUES, Carlos Alberto; DELIZOICOV, Demétrio. Contextualização na formação inicial de professores de ciências e a perspectiva educacional de Paulo Freire. Revista Ensaio, v. 18, n. 2, 2016.
GILBERT, John Kenward. On the nature of “Context” in chemical education. International Journal of Science Education, v. 28, n. 9, p. 957-976, 2006.
GONZÁLEZ, Carlos Vázquez. Reflexiones y ejemplos de situaciones didácticas para una adecuada contextualización de los contenidos científicos en el proceso de enseñanza. Revista Eureka sobre Ensenanza y Divulgación de las Ciencias, v.1, n. 3, 2004.
HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
IZQUIERDO, Mercè; MERINO, Cristian; MARZÁBAL, Ainoa. La reacción química emociona: la importância del linguaje em la modelizaciín del cambio químico. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, n.103, p. 16-22, 2021.
JONG, Onno de. Context-based chemical education: How to improve it?. Chemical Education International, v. 8, p. 1-7, 2008.
JONG, Onno de. New Chemistry: context-based modules and pathways in a bottom-up project of curriculum reform. Educación Química, n. 20, p. 25-31, 2015.
KATO, Danilo Seithi. O significado pedagógico da contextualização para o ensino de ciências: análise dos documentos curriculares oficiais e de professores. 2007. Dissertação 119 f. (Mestrado em Educação – Ensino de Ciências e Matemática) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2007.
LEITE, Maycon Batista; SOARES, Márlon Hebert Flora Barbosa. Contextualização: para além das narrativas sistêmicas a favor da interdisciplinaridade. Revista Investigações no Ensino de Ciências, v. 26, n. 2, p. 56-75, 2021.
LEITE, Fabiane Andrade; WENZEL, Judite Sherer; RADETZKE, Franciele Siqueira. Contextualização nos currículos da área de ciências da natureza e suas tecnologias. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 110, p. 226-240, 2020.
LOPES, Alice Casimiro. Os parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, set. 2002.
LOPES, Alice Casimiro; GOMES, Maria Margarida; LIMA, Inilcéa de Santos. Diferentes contextos na área de ciências nos PCNS para o Ensino Médio: limites para a integração. Revista Contexto & Educação, v. 18, n. 69, p. 45-67, 2013.
MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel Ninõ. Conceptual profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts. New York: Springer, 2014.
MORTIMER, Eduardo Fleury; SCOTT, Phil; EL-HANI, Charbel Ninõ. Bases teóricas e epistemológicas da abordagem dos perfis conceituais. Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, n. 2, p. 111-125, 2011.
RODRIGUES, André Machado. Redimensionando a noção de aprendizagem nas relações entre perfil conceitual e contexto: uma abordagem sócio-cultural-histórica. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo. Instituto de Física, Faculdade de Educação, Instituto de Química e Instituto de Biociências, - São Paulo, 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia de trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, J. R. R. T. Um perfil conceitual para o conceito de substância. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2011.
VOS. Roel. The use of context in science education. Writing assignment. Países Baixos: Utrecht University, 2014.
WARTHA, Edson José; SILVA, Erivanildo Lopes; BEJARANO, Nelson Rui Ribas. Cotidiano e contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.