Ensino híbrido com metodologias ativas: Um mapeamento sistemático sobre o impacto na educação básica e superior
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12767Keywords:
Aprendizagem ativa, Ensino colaborativo, Ensino remoto, Ensino-aprendizagemAbstract
The pandemic caused by Covid-19, and the consequent Emergency Remote Teaching implemented, accelerated the process of discussion about the potential of Blended Learning and Active Methodologies, with a view to transforming the teaching-learning methods hitherto established and the search for answers for the following questions: "How to rescue students' interest in learning?" and “How to guarantee learning that actually provides the formation of reflective citizens and protagonists of their learning?”. It is in this context that we propose to carry out this Systematic Mapping (MS), with the aim of identifying primary studies, developed nationally and internationally, which investigate how Blended Learning and Active Methodologies are being made viable in the educational context, both in the basic and higher education, investigating the impact on the teaching-learning process. The analysis allowed us to identify that Blended Learning and Active Methodologies impact on different dimensions in the teaching-learning process, related to intrinsic and extrinsic aspects, presenting themselves as a possibility to answer the questions initially listed. This work provides the academic and scientific community with a comprehensive survey of research and experience reports, pointing out the existing gaps and directing new efforts in studies and educational practices.
References
AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BACICH, Lilian; MORAN, José; FLORENTINO, Elisangela. Educação Híbrida: Reflexões para a educação pós-pandemia. Políticas Educacionais em Ação, n. 14, p. 1-13, abr. 2021.
BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, on-line, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
BERK, Amanda; ROCHA, Marcelo. O uso de recursos audiovisuais no ensino de ciências: uma análise em periódicos da área. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 107, p. 72-87, 2019.
BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Editora Penso, 2014.
CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. [S.l.]: Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, 2013.
DEWEY, John. Democracy and education. New York: The Free Press, 1944.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GONÇALVES, Fábio Peres; MARQUES, Carlos Alberto. Contribuições pedagógicas e epistemológicas em textos de experimentação no ensino de química. Investigações no Ensino de Ciências, v. 2, p. 219-238, 2006.
GUIMARÃES, Débora Sudatti; JUNQUEIRA, Sônia Maria da Silva. Rotação por estações no trabalho com equações do 2° grau: uma experiência na perspectiva do ensino híbrido. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 708-730, 2020.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE 2007-001. Keele University and Durham University Joint Report, 2007.
KRASILCHIK, Myriam. Práticas de ensino de biologia. 4. ed. rev. e amp. 1ª reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
LEITE, Laurinda; ESTEVES, Esmeralda. Ensino orientado para a aprendizagem baseada na resolução de problemas na Licenciatura em ensino da física e química. In: SILVA, Bento; ALMEIDA, Leandro (ed.). CONGRESSO GALAICO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 8., 2005. Braga: Cied; Universidade do Minho, 2005. p. 1.751-1.768.
MORAN, José. Ensino híbrido: “É importante não engessar o que ainda está em construção”. (Entrevista concedida a Semesp). São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/noticias/ensino-hibrido-e-importante-nao-engessar-o-que-ainda-esta-em-construcao/. Acesso em: 23 mar. 2022.
OLIVEIRA, Tobias Espinosa de; ARAUJO, Ives Solano; VEIT, Eliane Angela. Aprendizagem baseada em equipes (Team-Based Learning): um método ativo para o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 962-986, 2016.
PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2012.
RAMOS, Daniela Karine. A formação de professores para o uso das tecnologias: um mosaico de concepções e emoções. Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009.
ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1976.
SILVA, Édila Rosane Alves da Silva; GOI, Mara Elisângela Jappe. Articulação entre resolução de problemas e a temática drogas como proposta metodológica para o ensino de química. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 107, p. 104-125, 2019.
SILVA, João Batista da; SILVA, Diego de Oliveira; SALES, Gilvandenys Leite. Modelo de ensino híbrido: a percepção dos alunos em relação à metodologia progressista x metodologia tradicional. Revista Conhecimento Online, v. 2, p.102–118, 2018.
VALENTE, José Armando. A comunicação e a educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Unifeso – Humanas e Sociais, v. 1, n. 1, p. 141-166, 2014.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; GERALDINI, Alexandra Flogi Serpa. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.
VENTURA COSTA, Leoni; VENTURI, Tiago. Metodologias ativas no ensino de ciências e biologia: compreendendo as produções da última década. Revista Insignare Scientia – RIS, v. 4, n. 6, p. 417-436, 2021.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson L. Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.