Challenges of teacher education in a context of educational reform: an analysis from the scottish reform paradigm “Curriculum for Excellence”
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.12759Keywords:
teacher education, educational reform, curriculum for excellence, BNCCAbstract
This article aims to investigate the challenges involved in the initial and continuing training of teachers for Basic Education in Brazil in the context of the educational reform recently implemented in the country through the BNCC, using as paradigm the process of educational reform occurred in Scotland, which culminated in the implementation of the “Curriculum for Excellence” in that country. The research is qualitative in nature, and the investigation consisted of an in-depth analysis of the documents on which the Scottish and Brazilian proposals were based. The data presented are 12 articles that were written from a research project, related to the “challenges of teacher education in a context of educational reform” and that will be analysed here from the paradigm of the successful process of educational reform that occurred in Scotland. Based on the parallels we identified between the Scottish and Brazilian curriculum reform processes, our results allow us to contribute to the deepening of the ongoing discussions in Brazil about the BNCC and the reform of secondary education, as well as with the eventual reflections on needs for course corrections in the reform process in Brazil.
References
ARAUJO B. L.; PEREIRA, A. L. Afinal, currículo no curso de letras representa apenas o conteúdo? Revista del Ciffyh Área Letras – RECIAL., Argentina: Córdoba., vol. 9, n. 14., p. 244-261., 2018.
BARANHUKE, M. C.; PEREIRA, A. L.; GOULART M. B. O uso das tecnologias digitais da informação e comunicação: uma análise a partir das alterações curriculares dos Cursos de Licenciatura em Matemática do Paraná. Revista Valore., Rio de Janeiro: Volta Redonda, vol. 6, Edição Especial, p. 1264-1277, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Governo Federal. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 6 maio. 2018.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://legis.senado.leg.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=102480&tipoDocumento=LEI&tipoTexto=PUB” http://legis.senado.leg.br/legislacao/ListaPublicacoes.actionid=102480&tipoDocumento=LEI&tipoTexto=PUB. Acesso em: 20 fev. 2019.
BRASIL b. Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 25 abr. 2017.
BRASIL a. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Publicado em 20 de dezembro de 2017. Acesso em: 18 jan. 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. p. 126.
CNTE. Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação. A reforma do ensino médio suprime direitos, privatiza a educação e terceiriza os/as trabalhadores/as escolares. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 337-343, jan./jun. 2017.
DONALDSON, G. Teacher Education and Curriculum Change in Scotland. European Journal of Education, [s. l.], v. 49, n. 2, 2014.
DONALDSON, G. Teaching Scotland’s future. Report of a review of teacher education in Scotland. Scottish Government, Edinburgh, 2011. Disponível em: www.gov.scot/Publications/2011/01/13092132/15. Acesso em 18/01/2018.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os Impactos nas Políticas de Regulação e Avaliação da Educação Superior. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.
EDUCATION SCOTLANDa. What is Curriculum for Excellence? Disponível em: https://education.gov.scot/scottish-education-system/policy-for-scottish-education/policy-drivers/cfe-(building-from-the-statement-appendix-incl-btc1-5)/What%20is%20Curriculum%20for%20Excellence? Acesso em: 21 set. 2021.
EDUCATION SCOTLANDb. Scotland’s Curriculum for Excellence – Putting learners at the heart of education. Disponível em: https://scotlandscurriculum.scot/. Acesso em: 21 set. 2021.
GATTI, B. O que se percebe é que a questão da docência é sempre relegada como se fosse algo menor. Cadernos Cenpec, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 248-275, dez. 2014.
GOULART, M.; COSTA, P. K. A. da; PEREIRA, A. L.; A integração das TDIC na formação inicial de professores de matemática no Brasil: uma análise a partir dos projetos pedagógicos. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 21, n. 2, p. 351-367, 2018.
JAHNKE, T. S.; MORAES, J. C. P. de; PEREIRA, A. L. Pensamento e raciocínio estocástico na BNCC de educação infantil: inferências para o letramento. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 10, n. 1, 2021.
JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; MENDES, L. O. R. Avaliação em larga escala e currículo: relações entre o PISA e a BNCC. Com a Palavra, o Professor, [s. l.], v. 4, n. 10, p. 245-268, 2019.
JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; MENDES, L. O. R. Desafios e impactos da implementação da Base Nacional Comum Curricular: o que dizem professores de matemática. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 7, n. 21, 2021.
JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; MENDES, L. O. R. Letramento matemático e suas vertentes. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6 (Edição Especial):, p. 563-573, 2021.
JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; MENDES, L. O. R. Vertentes sobre avaliação em larga escala e política educacional: possíveis lacunas à a se preencher. Revista Valore, Volta Redonda, v. 3 (Edição Especial) p. 390-402, 2018.
MACEDO, E. Base Nacional Comum Curricular: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista., Belo Horizonte, v. 32 n. 2, abr./jun. 2016.
MENDONÇA, E. F. PNE e Base Nacional Comum Curricular (BNCC): impactos na gestão da educação e da escola. In: AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.
MORAES, J. C. P. de.; PEREIRA, A. L. Análise de competências específicas na BNCC de matemática, indícios para abordagem metodológica e afastamentos dos PCN. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6 (Edição Especial) p. 955-967, 2021.
OLIVEIRA, I. B. de. Políticas curriculares no contexto do golpe de 2016: debates atuais, embates e resistências. In: AGUIAR, M. A. da S; DOURADO, L. F. ( org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.
OCDE – Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). 2013. Education at a Glance 2013 OECD indicators. OECD Publishing.
PIMENTEL, A. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cad. Pesq., [s. l.], n. 114:, p. 179-95, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
