Pedagogical residence and teaching training in childhood education: a laboratory of reflective thinking
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12666Keywords:
Formação docente, Residência Pedagógica, Educação Infantil, Metodologia de ensinoAbstract
This article presents an experience of initial teacher training in Early Childhood Education which resulted in discussing training strategies, highlighting the reflective dimensions, based on the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Pedagogy course at Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Based on the pedagogical residency as a reflective thinking laboratory, the article discusses the documentation strategies, based on the online field diary and highlights its potential for the construction of knowledge in the community. It brings subsidies that favor the reflection on the teaching internship in Early Childhood Education, that is on the child, childhood and the way of working pedagogically, transforming experiences into teaching knowledge.
References
ANDRÉ, Marli. (org.) Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.
BUFALO, Joseane Maria P. O imprevisto previsto. Pro-Posições. v. 10, n. 1, p. 119-131, março 1999.
BUNZEN, Clecio; FINCO, Daniela; MARTINS Edna; GARRUTTI, Erica. Estrategias de registros y de aprendizajes del Programa de Residencia Pedagógica en Educación Infantil (PRP/EI) de UNIFESP GUARULHOS (BRASIL). Anais 3ras. Jornadas Regionales de Práctica y Residencia Docente “Formação inicial y comienzos en la docencia en diversos contextos educativos”, Bahia Blanca, 2012.
BRUNER, Jerome. Uma Nova Teoria da Aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch, 1976.
DAHLBERG, Gunilla.; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2003.
GIGLIO, Célia Maria Benedicto; LUGLI, Rosario Silvana Genta. Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares: a concepção do programa de residência pedagógica na Unifesp. Cadernos de Educação, n. 46, p. 62-82, 2013.
GODOI, Elisandra. G. Educação infantil: diretrizes para uma educação de qualidade na primeira infância. Revista Educação, v. 1; p. 35-62, jun./dez. 2009.
LA BARACCA TESTONI RAGAZZI, Carta dei diritti dei bambini all’ arte e alla cultura. Carta dos Direitos das crianças à arte e à cultura. Bologna: Pendragron, 2011.
MANTOVANI, Susanna. A pesquisa psicológica sobre a primeira infância e a pesquisa na creche. In: MANTOVANI, Susanna; BONDIOLI, Anna. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos uma abordagem reflexiva. Tradução de Rosana Severino Di Leone e Alba Olmi. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MERCADO, Elisangela Leal de Oliveira; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Blog como elemento redimensionador do estágio curricular em licenciatura de pedagogia. Textos FCC, Fundação Carlos Chagas, n. 35, São Paulo, p. 43-61, nov. 2012.
MORTARI, Luigina. Apprendere dall'esperienza: il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci Editore, 2007.
MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, v. 20, n.3, p. 417-436, 2009.
NIGITO, Gabriella. Tempos institucionais, tempos de crescimento: a gestão do cotidiano dos pequenos, dos médios e dos grandes na creche. In: BONDIOLI, Anna (Org.). O tempo no cotidiano infantil: perspectivas de pesquisa e estudo de casos. São Paulo: Cortez, 2004. p. 43-95.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (org.) Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2017. p. 19-54.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nídia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente:(re)aprender a olhar. Olhar de Professor , v. 22, p. 1-14, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PIRES, Ana Paula Reis Felix. Desenvolvimento profissional de docentes participantes do Programa de Residência Pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação), Campus Guarulhos, Unifesp. 2017.
PRADO, Patrícia D. Educação Infantil: contrariando as idades. São Paulo: Képos (Selo Editora Laços), 2015.
UNIFESP. Projeto Pedagógico do Curso De Pedagogia, 2020.
RODRIGUES, Alessandra; GONÇALVES, Lina. Maria. Narrativas digitais na formação de professores: da memória, do registro e do discurso emergem posturas e experiências. Revista Contexto & Educação, ano 29, n. 94, p. 212-237, 2014.
SILVESTRE, Magali Aparecida. Práticas de estágios no programa de residência pedagógica da Unifesp de Guarulhos. In: ANDRÉ, Marli (org) Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016. p. 147-164.
TRASEL, Bruna Barboza; SANTOS, Débora Dorneles dos; KARLINSKI, Leila Marlise Cavinato; MARTINAZZO, Celso José. Tempo e espaço para ser criança: a construção de uma Proposta Curricular Para a Educação Infantil do Município de Ijuí. Revista Contexto & Educação, Unijuí, v. 34, n. 108, p. 217-229, 2019.
VANDENBROECK, Michel. Let us disagree (Tradução). Revista Eletrônica de Educação - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, v. 3, n. 2, p. 13-22, 2009.
ZECCA, Luisa. Didattica laboratoriale e formazione: bambini e insegnanti in ricerca. Milano: Franco Angeli, 2016.
ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.