The good biology teacher and its practice in the voice of training teachers
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12592Keywords:
Biologia, Formação de Professores, ´Prática docente, Professor reflexivoAbstract
The teacher plays a fundamental role in the teaching-learning process; in which, multiple elements constitute the teaching practice. The objective of this research was to analyze the profile of a good teacher and the characteristics of a good Biology class, considering the conception of four teachers in pedagogical training. It is considered here the relevance of incorporating the knowledge made possible by the pedagogical training course to the knowledge of the bachelor’s in Biology. The methodological approach was based on a qualitative approach. The data were collected through open interviews, carried out with four teachers in the field of Biology and undergoing training in the course of Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados, from the Instituto Federal Sul-rio-grandense, Campus Pelotas. Considering the dialogue with the teachers in training, it is concluded that a good teaching practice in Biology involves characteristics related to affectivity, mastery of content and methodological strategies. In addition, in this research, it was found that reflective practice is assumed as the pedagogical concept of teachers in training.
References
ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015. p. 15-44.
ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de Ensinagem na universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015. p. 67-100.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. 4. ed. Campinas: Papirus, 2016. p. 17-34.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 18 out. 2023.
CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. 24. ed. Campinas: Papirus, 2012.
FARIAS, Isabel Maria Sabino; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e terra, 2011.
GUIDOTTI, Charles dos Santos; HECKLER, Valmir. Investigação dialógica na sala de aula de ciências: etnopesquisa-formação com professores de ciências da natureza. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 113, p. 143-162, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.143-162.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA SUL-RIO-GRANDENSE. PPC: Projeto Pedagógico de Curso de Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados. Pelotas: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, 2019. Disponível em: http://www2.pelotas.ifsul.edu.br/fpg/ppc.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LIBÂNEO, José Carlos. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (org.). Temas de pedagogia: diálogo entre currículo e didática. São Paulo: Cortez, 2012. p. 35-60.
LOPES, Rita de Cássia Soares. A relação professor aluno e o processo ensino aprendizagem. Dia a dia e educação, v. 9, 2017. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf. Acesso em: 24 ago. 2020.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: GEN, 2013.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Rafael Ribeiro dos; CUNHA, Wânia Chagas Faria; MORAES, Loçandra Borges de. De aluno a professor – a realização de sonhos um encontro com a realidade: o estágio supervisionado e sua relevância na formação docente. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 330-345, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.330-345.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVEIRA, Marcelle Moura; LEON, Adriana Duarte. O bom professor de química na voz dos estudantes. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 28, p. 246-266, 2018.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.