Programming in basic education: Discussions from a workshop with teachers in beginning and continuing training
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.12407Keywords:
teacher training, visual programming, unplugged computing, digital technologies, computational thinkingAbstract
Contemporary discussions on the use of digital technologies at school point to the development of computational thinking, based on programming activities. In order to provide contact between the teacher and the future teacher with these activities and enable reflections on their insertion in schools, a training workshop was held with 27 participants. The data produced with the workshop were used to carry out a qualitative investigation that aimed to analyze whether the participants would begin to identify programming as a viable possibility in Basic Education. Through an exploratory research, the data referring to the registration of the course participants' reports during the workshop, a virtual wall with a programming activity and a questionnaire carried out on Google Forms were analyzed. The analysis showed that the workshop provided an increase in the knowledge of course participants about their own programming, the choice of resources for children and the skills that can be developed. The workshop also created the opportunity for collective discussions that raise reflections on teaching practice. All students reported that they started to understand that it is possible to carry out programming activities, already in the initial grades of Elementary School.
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. reimp. da 1. ed. de 2016. São Paulo: Edições, 2016. V. 70.
BEZERRA, G. et al. Ensino de computação no Ensino Médio utilizando técnicas da Computação Desplugada: um relato de experiência. CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2., 2017, Paraíba. Anais [...]. Paraíba: UFP, 2017. Disponível em: https://docplayer.com.br/71729387-Ensino-de-computacao-no-ensino-medio-utilizando-tecnicas-da-computacao-desplugada-um-relato-de-experiencia.html. Acesso em: 14 set. 2020.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRACKMANN, C. P. et al. Computação na escola: abordagem desplugada na educação básica. In: MARTIN, E. R. A abrangência da ciência da computação na atualidade. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. p. 112-127.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2018.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
DINIZ, C. S. A. Lousa digital na visão de professores de matemática. In: KALINKE, M. A.; MOCROSKY, L. F. (org.). A lousa digital e outras tecnologias na educação matemática. Curitiba: CRV, 2016. p. 103-124.
ELIAS, A. P. A. J.; MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Construção de objetos de aprendizagem para a educação básica por meio de um curso sobre o Scratch para estudantes de licenciaturas. Renote – Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 2, p. 423-433, 2018.
ELIAS, A. P. A. J.; VOSGERAU, D. S. R. Reflexões sobre a prática docente no contexto da educação básica: o que nos dizem as pesquisas brasileiras. Ensaios Pedagógicos, v. 3, n. 3, p. 46-58, 2019.
ELIAS, A. P. A. J.; ZOPPO, B. M.; GILZ, C. O uso das tecnologias digitais por professores da educação básica em período de isolamento social. In: ZAIONS, Rozane. Tecnologias digitais: implicações na formação docente e discente frente aos novos desafios da sociedade. 1. ed. Curitiba: Bagai, 2020a. p. 116-130.
ELIAS, A. P. A. J. E.; ZOPPO, B. M.; GILZ, C. Concepções docentes quanto aos processos de formação de professores: um estudo exploratório. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, p. 29-44, 2020b.
GPINTEDUC. Grupo de Pesquisa em Inovação e Tecnologias na Educação. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Disponível em: https://gpinteduc.wixsite.com/utfpr. Acesso em: 13 nov. 2020.
IMBERMAN, S. P.; STURM, D.; AZHAR, M. Q. Computational thinking: expanding the toolkit. Consortium for Computing Sciences in Colleges. Jun. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/261959249_Computational_thinking_expanding_the_toolkit
JUNIOR, W. E. F.; OLIVEIRA, A. C. G. Oficinas Pedagógicas: uma proposta para a reflexão e a formação de professores. Química Nova Escola, Oficinas Pedagógicas, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 125-133, maio 2015.
KALINKE, M. A. Tecnologias no ensino: a linguagem matemática na web. Curitiba, PR: CRV, 2014.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2012.
LENZ, R. K.; CAMBRAIA, A. C. Ensino de programação no Ensino Fundamental. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO POPULAR, 15., 2015, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria, RS: IF Farroupilha, 2015.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2010.
NÓVOA, A. Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de Educación, v. 350, sept./dic., p. 203-218, 2009.
PAPERT, S. A informática das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
PAPERT, S. Logo: computadores e educação. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.
PASQUAL JÚNIOR, P. A. Pensamento computacional e tecnologias: reflexões sobre a educação no século XXI. Caxias do Sul: Educs, 2020.
PENTEADO, M. G. Redes de trabalho: expansão das possibilidades da informática na Educação Matemática da Escola Básica. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (org.). Educação matemática: pesquisa em movimento. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 308-320.
PINTO, S. C. C. S.; NASCIMENTO, G. S. R. O pensamento computacional e a nova sociedade. In: VALENTE, J. A.; FREIRE, F. M. P.; ARANTES, F. L. (org.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, SP: Nied; Unicamp, 2018. p. 302-322.
RESNICK, M. et al. Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, v. 52, n. 11, p. 60-67, nov. 2009. Disponível em: http://cacm.acm.org/magazines/2009/11/48421-Scratch-programming-for-all/fulltext. Acesso em: 14 jun. 2020.
RIBEIRO, L.; FOSS, L.; CAVALHEIRO, S. A. C. Entendendo o pensamento computacional. In: RAABE, A.; ZORZO, A. F.; BLIKSTEIN, P. (org.). Computação na Educação Básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 16-30.
ROCHA, F. S. M. et al. A apropriação do uso de tecnologias digitais para o ensino de matemática por acadêmicos de um curso de pedagogia. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 6., 2018, Ponta Grossa, PR. Anais [...]. Ponta Grossa: UTFPR, 2018.
SELBY, C.; WOOLLARD, J. Computational thinking: the developing definition, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299450690_Computational_thinking_the_developing_definition. Acesso em: 12 jul. 2020.
VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. São Paulo: Unicamp; Nied, 1999.
WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.
ZANETTI, H.; BORGES, M.; RICARTE, I. Pensamento computacional no ensino de programação: uma revisão sistemática da literatura brasileira. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 2016, [S. l.]. Anais [...]. [S. l.], 2016, p. 21-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.