The university teaching in the context of initial training: Academic-pedagogical challenges in evidence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12111

Keywords:

Docência universitária., Formação inicial, Desafios acadêmico-pedagógicos

Abstract

The research aimed to analyze the academic-pedagogical challenges in the teaching and learning process in the context of university teaching by professors of the Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Amazonas State Federal University, Brazil). The study, with a qualitative approach, had a semi-structured interview as a technique for collecting data that was transmitted in the light of the content analysis method. The data showed that the academic-pedagogical challenges include the lack of adequate resources and spaces for the interconnection of theory and practice with the dormant interest of students towards teaching training courses. However, the incentive and awareness attitudes made the difference in favor of the students' success, added to the strategies of the pedagogical practices seen as possibilities to overcome the challenges, as well as the work in partnership with the peers as well as the socialization of experiences, which was relevant in this context.

References

AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 35-60.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www. portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb/pdf. Acesso em: 12 maio 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016

BOLZAN, Doris. Pires. Vargas.; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pedagogia universitária e aprendizagem docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, jan./abr. 2010.

CORREIA, Laura Correia.; GÓES, Natália Moraes. Docência Universitária: desafios e possibilidades. II Jornada de didática e I Seminário de Pesquisa do CEMAD. 2013. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica.pdf. Acesso em: 26 jan. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da.; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Professores da educação superior. In: MOROSINI, M. C. (org.). Enciclopédia da pedagogia universitária: glossário. Brasília: INEP/RIES, 2006.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Revista Educação. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan-abr. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29725. Acesso em: 15 jun. 2020.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisas qualitativas em ciências humanas e sociais. Petrópolis, R.J: Vozes, 2006.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FERNANDES, Preciosa. LEITE, Carlinda.; MOURAZ, Ana.; SAMPAIO, Marta. O lugar da dimensão pedagógica na formação de professores da universidade do Porto. In: PRYJMA, Marielda. (org.). Desafios e trajetórias para o desenvolvimento profissional docente. Curitiba: Ed. UTFPR, 2013. p. 219-238.

FERNANDES, Cleoni.; GRILLO, Marlene. Prática pedagógica universitária. In: MOROSINI, Marília Costa (org). Enciclopédia de pedagogia universitária. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2003.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2008.

GEORGEN, P. Universidade e compromisso social. In: RISTOFF, Dilvo.; SAVEGNANI, Palmira. Universidade e compromisso social. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar.; BOLZAN, Doris Pires de Vargas. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires de Vargas (org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 121-143.

LIBÂNEO, José Carlos. Questões de metodologia do ensino superior – a teoria histórico-cultural da atividade de aprendizagem. Palestra realizada na Pontifícia Universidade Católica de Goiás. 2003. Disponível em: http://www.ucg.br/site_docente/edu/libaneo/pdf/questoes.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

MINAYO, Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 61-77.

RAMOS, Katia Maria da Cruz. Docência universitária: uma reflexão sobre esta profissionalidade docente. In: PRYJMA, Marielda. Desafios e trajetórias para o desenvolvimento profissional docente. Curitiba: Ed. UTFP, 2013. p. 167-180.

SILVA, Marilda da. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

SILVA, Vera Lúcia Reis da. Docentes universitários em início da profissão: movimentos e experiências no cotidiano da docência universitária. Curitiba: CRV, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1992.

ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-11-14

How to Cite

Vera Lúcia Reis da, Menezes, C. C. de O., & Alves, J. A. (2023). The university teaching in the context of initial training: Academic-pedagogical challenges in evidence. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e12111. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12111

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes