The university teaching in the context of initial training: Academic-pedagogical challenges in evidence
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12111Keywords:
Docência universitária., Formação inicial, Desafios acadêmico-pedagógicosAbstract
The research aimed to analyze the academic-pedagogical challenges in the teaching and learning process in the context of university teaching by professors of the Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Amazonas State Federal University, Brazil). The study, with a qualitative approach, had a semi-structured interview as a technique for collecting data that was transmitted in the light of the content analysis method. The data showed that the academic-pedagogical challenges include the lack of adequate resources and spaces for the interconnection of theory and practice with the dormant interest of students towards teaching training courses. However, the incentive and awareness attitudes made the difference in favor of the students' success, added to the strategies of the pedagogical practices seen as possibilities to overcome the challenges, as well as the work in partnership with the peers as well as the socialization of experiences, which was relevant in this context.
References
AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 35-60.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www. portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb/pdf. Acesso em: 12 maio 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016
BOLZAN, Doris. Pires. Vargas.; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pedagogia universitária e aprendizagem docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, jan./abr. 2010.
CORREIA, Laura Correia.; GÓES, Natália Moraes. Docência Universitária: desafios e possibilidades. II Jornada de didática e I Seminário de Pesquisa do CEMAD. 2013. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica.pdf. Acesso em: 26 jan. 2020.
CUNHA, Maria Isabel da.; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Professores da educação superior. In: MOROSINI, M. C. (org.). Enciclopédia da pedagogia universitária: glossário. Brasília: INEP/RIES, 2006.
CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Revista Educação. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan-abr. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29725. Acesso em: 15 jun. 2020.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisas qualitativas em ciências humanas e sociais. Petrópolis, R.J: Vozes, 2006.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
FERNANDES, Preciosa. LEITE, Carlinda.; MOURAZ, Ana.; SAMPAIO, Marta. O lugar da dimensão pedagógica na formação de professores da universidade do Porto. In: PRYJMA, Marielda. (org.). Desafios e trajetórias para o desenvolvimento profissional docente. Curitiba: Ed. UTFPR, 2013. p. 219-238.
FERNANDES, Cleoni.; GRILLO, Marlene. Prática pedagógica universitária. In: MOROSINI, Marília Costa (org). Enciclopédia de pedagogia universitária. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2003.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2008.
GEORGEN, P. Universidade e compromisso social. In: RISTOFF, Dilvo.; SAVEGNANI, Palmira. Universidade e compromisso social. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.
GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
ISAIA, Silvia Maria de Aguiar.; BOLZAN, Doris Pires de Vargas. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre os processos formativos e a aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires de Vargas (org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 121-143.
LIBÂNEO, José Carlos. Questões de metodologia do ensino superior – a teoria histórico-cultural da atividade de aprendizagem. Palestra realizada na Pontifícia Universidade Católica de Goiás. 2003. Disponível em: http://www.ucg.br/site_docente/edu/libaneo/pdf/questoes.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
MINAYO, Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 61-77.
RAMOS, Katia Maria da Cruz. Docência universitária: uma reflexão sobre esta profissionalidade docente. In: PRYJMA, Marielda. Desafios e trajetórias para o desenvolvimento profissional docente. Curitiba: Ed. UTFP, 2013. p. 167-180.
SILVA, Marilda da. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
SILVA, Vera Lúcia Reis da. Docentes universitários em início da profissão: movimentos e experiências no cotidiano da docência universitária. Curitiba: CRV, 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1992.
ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.