Planning, teaching methodologies and experimentation in sciences in the context of online classes in the licensing in biological sciences
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11756Keywords:
Ensino de Ciências; Constituição docente; Formação inicial de professores.Abstract
Abstract: The study reported in this article aims to understand the transformations of Science and Biology undergraduates' conceptions about Science teaching methodologies and the possibilities for reinventing online class planning in the process of Research-Formation-Action in Science in the initial formation of teachers. This research presents a qualitative and documentary approach, having as instruments of data collection written narratives of formation diaries of 14 undergraduate students in Biological Sciences, atending the subject Practical as Curricular Component III. The analysis of the research was carried out from the Textual Discursive Analysis and followed the steps of unification, categorization and communication. Two reflective spirals emerged from the ATD: a) Interweaving the threads of reflections on Science teaching plans and methodologies; and b) Reflections on the challenges of the Covid-19 Pandemic: necessary (trans) formation. Through the constitution of this mosaic, we realized that, as the undergraduates plan the classes and think about the methodologies in PeCC III, their understandings emerge in another landscape, revealing the experience of knowledge in teaching.
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BERVIAN, P. V.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. A investigação-formação-ação na constituição dos conhecimentos tecnológicos pedagógicos de conteúdo de professores de Ciências. Bio-grafía, Edição extraordinária, p. 1.623-1.636, 2019.
BOSZKO, C.; ROSA, C. T. W. Diários reflexivos: definições e referenciais norteadores. Revista Insignare Scientia, v. 3, p. 18, 2020.
BROLEZZI, A. C. Empatia em Vigotski. Dialogia, São Paulo, n. 20, p. 153-166, jul./dez. 2014.
BUENO, K. C.; FRANZOLIN, F. A utilização de recursos didáticos nas aulas de Ciências Naturais nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Enpec, 2017. p. 1-10.
CAMPOS, M. C. C.; NIGRO, R. G. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.
CARNIATTO, I. A formação do sujeito professor: investigação narrativa em ciências/biologia. Cascavel: Edunioeste, 2002.
CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza – la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Rocca. 1988.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PEREZ, D. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CONTRERAS, J. D. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogía, Madrid: Morata, n. 224, p. 7-31, abr. 1994.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
ELLIOTT, J. La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata, 1990.
EMMEL, R. O currículo e o livro didático da Educação Básica: contribuições para a formação do licenciando em Ciências Biológicas. 2015. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. A dialética na categorização da análise textual discursiva: o movimento recursivo entre palavra e conceito. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, SP, v. 7, n. 13, p. 1-22, abr. 2019.
GASTAL, M. L. A.; AVANZI, M. R. Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciência e Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 149-158, 2015.
GASTAL, M. L.; AVANZI, M. R.; ZANCUL, M. S.; GUIMARÃES, Z. F. S. Da montanha à planície: narrativas e formação de professores de Ciências e Biologia. Revista da SBEnBIO, n. 3, p. 1.252-1.260, out. 2010.
GÜLLICH, R. I. C. O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação. 2012. 263 f. Tese (Doutorado) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências, Ijuí, 2012.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MEIRIEU, P. O cotidiano da escola e da sala de aula: o que fazer e o compreender. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MISHRA, P. E.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1.017-1.054, 2006.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Bauru: Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
MORAES, R.; RAMOS, M. G. Construindo o conhecimento: uma abordagem para o ensino de Ciências. Porto Alegre: Sagra, 1988.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 2020.
PESSOA, G. P.; COSTA, F. J. Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) no ensino de ciências: Qual é a possibilidade? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindoia. Anais [...]. Águas de Lindoia: Enpec, 2015. p. 1-8.
PIMENTEL, M.; ARAÚJO, R. #FiqueEmCasa, mas se mantenha ensinando-aprendendo: algumas questões educacionais em tempos de pandemia. SBC Horizontes, mar. 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/03/fiqueemcasa/. Acesso em: 7 jul. 2020.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da educação On-line: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online. Acesso em: 31 jul. 2020
PORLÁN, R.; MARTÍN, J. El diário del professor: un recurso para investigación en el aula. Sevilla: Díada, 1997.
RADETZKE, F. S. A docência no Ensino Superior e a formação continuada dos professores formadores da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. 2020. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, 2020.
RIBEIRO, M. R.; CARVALHO, F. S. P.; SANTOS, R. Ambiências híbridas-formativas na educação on-line: desafios e potencialidades em tempos de cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2018.
ROSITO, B. A. O ensino de ciências e a experimentação. In: MORAES, R. Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: Edufpi, 2019.
SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 4, p. 4-14, 1986
SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. O jogo da compreensão na análise textual discursiva em pesquisas na educação em ciências: revisitando quebra-cabeças e mosaicos. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 3, p. 799-814, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.