Science education in early childhood education: A teaching look at the formation of children
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11525Keywords:
ENSINO DE CIÊNCIAS, EDUCAÇÃO INFANTIL, PERCEPÇÃO DOCENTEAbstract
This work is the result of a research, a case study, carried out in an early childhood school in the municipal network of Uruguaiana/RS. The researched group was composed of 16 teachers. The research aimed to verify the perceptions, knowledge and approaches of teachers about science teaching; investigate how the process of continuing education of these teachers in the municipal education system occurs and diagnose difficulties and facilities of teachers to approach science teaching. The data were obtained through the application of a semi-structured questionnaire and the qualitative assessment was developed according to the content analysis. The results showed that the teachers' perceptions about science teaching are varied and wide. Regarding the pedagogical practices developed, it was found that they are consistent with the stage of development of the children, however there is a lack of activities that instigate the children to formulate hypotheses and experiment with playful activities focusing on the sciences. However, it is pointed out as an alternative for the improvement of didactic-pedagogical practice, the continuous training of teachers and the development of educational strategies contextualized with the other areas of knowledge, in order to make classes more interesting and promote the full development of children.
References
ARCE, A.; SILVA, D. A. S. M.; VAROTTO, M. Ensinando ciências na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2011. 133p.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 22 out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GOMES, C.; GOMES, S. P. Didática para o Ensino de Ciências. Curso Normal. Curitiba: IESDE BRASIL S.A., 2003.
HARLAN, J. D.; RIVKIN, M. S. Ciências em Educação Infantil: uma abordagem integrada. 7. ed. Tradução: Regina Garcez. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.
LIMA, M. E. C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 184-198, dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v8n2/1983-2117-epec-8-02-00184.pdf. Acesso em: 08 mar. 2019.
MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. P. Ciências: ensinar e aprender. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.
PESSANO, E. F. C. et al. Percepções socioambientais de estudantes concluintes do ensino fundamental sobre o rio Uruguai. Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 61-68, 2013. Disponível em: http://revistascientificas.ifrj.edu.br:8080/revista/index.php/reci/article/view/323. Acesso em: 18 jul. 2019.
SELLES, S. E. Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 167-181, jul/dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v2n2/1983-2117-epec-2-02-00167.pdf. Acesso em: 25 fev. 2019.
TASSONI, E. C. M.; LEITE, S. A. S. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 262-271, mai./ago. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/9584/9457. Acesso em: 08 mar. 2019.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
WALLON, H. Henri Wallon: Evolução psicológica da criança. Tradução: Claudia Ber¬liner. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção Psicologia e Pedagogia)
ZABALZA, M. Los nuevos horizontes de la formación en la sociedade de aprendizage (uma lectura dialéctica de la relación entre formación, trabajo y desarrollo personal a lo largo de la vida). In: MONCLÚS ESTELLA, A. (Ed.). Formación y Enpleo: enseñanza y competencias. Granada: Comares, 2000. p. 165-198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.