Physical activity and health in school physical education: perspectives of training teachers
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11484Keywords:
Atividade Física. Saúde. Educação Física Escolar. Professores Formadores.Abstract
This study aimed to analyze the understanding of Higher Education Professors about the theoretical-methodological relation between physical activity and health in the school Physical Education classes. The research was developed with seven Professors from a Physical Education degree course at a private institution who answered a questionnaire consisting of six questions. The result showed a wide diversity in the understanding of the concept of health, including both those who associated it exclusively with the absence of diseases and those who understood it as a social right from a collective perspective. When relating health to school Physical Education, it was noticed that there is still the idea that this discipline is the main responsible for addressing the theme, disregarding a collective and collaborative proposal between the different actors of the school. Regarding physical activity in the context of school Physical Education, five participants positioned themselves establishing a causal relationship with health, and only two relativized it to other factors. There is still a significant gap between the understanding of some teachers and the proposal brought by the current paradigm of Health Promotion regarding the theoretical-methodological relation between physical activity and health in the context of school Physical Education classes.
Keywords: Physical activity. Health. School Physical Education. Training Teachers.
References
ALBERTO, Alvaro Adolfo Duarte; FIGUEIRA JUNIOR, Aylton. Percepções de determinantes bioculturais da atividade física e associação com características pessoais e profissionais de professores de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 38, n. 8, p. 275-282, 2015.
ARAÚJO, Denise Sardinha Mendes Soares de; ARAÚJO, Claudio Gil Soares de. Aptidão física, saúde e qualidade de vida relacionada à saúde em adultos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 6, n. 5, set./out. 2000.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 218, de 6 de março de 1997a. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, v. 83, 1997a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/1997/res0218_06_03_1997.html. Acesso em 01 de jun. de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente e saúde. vol. 9. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997b.
BATISTELLA, Carlos. Abordagens Contemporâneas do Conceito de Saúde. In: FONSECA, Angélica Ferreira; CORBO, Ana Maria D’Andrea (org.). O território e o processo saúde-doença. Rio de Janeiro: EPSVJ; Fiocruz, 2007.
CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 6. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
CAPONI, Sandra. A saúde como objeto de reflexão filosófica. In: BAGRICHEVSKY, Marcos; PALMA, Alexandre; ESTEVÃO, Adriana. A saúde em debate na educação física. Blumenau: EDIBES, 2003.
CARVALHO; Yara Maria; FREITAS, Fabiana Fernandes de. O “mito” da atividade física e saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2016.
COELHO, Christianne de Faria; BURINI, Roberto Carlos. Atividade física para prevenção e tratamento das doenças crônicas não transmissíveis e da incapacidade funcional. Revista de Nutrição. v. 22, n. 6, p. 937-946, nov./dez. 2009.
CZERESNIA, Dina Freitas C. M. O conceito de saúde e a diferença entre prevenção e promoção. In: CZERESNIA, Dina Freitas C. M. (org.). Promoção da saúde: conceitos, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p. 39-53.
DALMOLIN, Bárbara Brezolin; BACKES, Dirce Stein; ZAMBERLAN, Cláudia; SCHAURICH, Diego; COLOMÉ, Juliana Silveira; GEHLEN, Maria Helena. Significados do conceito de saúde na perspectiva de docentes da área da saúde. Esc. Anna Nery, v. 15, n. 2, p. 389-39, abr./jun. 2011.
DEVIDE, Fabiano Pries. Educação física, qualidade de vida e saúde: campos de intersecção e reflexões sobre a intervenção. Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 77-84, 2002.
DEVÍS, L. La salud em el currículum de la Educación Física: fundamentación teórica y materiales curriculares. 2003. Disponível em: https://alojamientos.uva.es/guia_docente/uploads/2013/406/40658/1/Documento39.pdf. Acesso em: 5 ago. 2015.
DEVÍS, J. D.; CARRILLO, V. J. B. La educación física escolar y la promoción de la actividad física y la salud. 2007. Disponível em: http://estudiantes.iems.edu.mx/cired/docs/ae/pp/ef/aeppefpt03pdf02.pdf. Acesso em: 5 ago. 2015.
DEVÍS, J. D.; PEIRÓ, C. La actividad física y la promoción de la salud em niños/as y jóvenes: la escuela y la educación física. Revista de psicologia del deporte, v. 4, p. 71-86, 1993.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; SALES, José Albio Moreira de. Trilhas do labirinto na pesquisa educacional qualitativa: procedimentos de coleta de dados ao trabalho de campo. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NUNES, João Batista Carvalho; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria (org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010.
FATENE. Faculdade Terra Nordeste. Projeto Pedagógico do Curso de Educação Física. 2014, p. 21. Disponível em: https://fatene.edu.br. Acesso em: 10 jun. 2017.
FERREIRA, Heraldo Simões. Educação física e saúde em escolas públicas de Fortaleza: uma proposta de ensino. Fortaleza: EdUECE, 2012.
FERREIRA, Heraldo Simões; OLIVEIRA, Braulio Nogueira de; SAMPAIO, José Jackson Coelho. Análise da percepção dos professores de educação física acerca da interface entre a saúde e a educação Física escolar: conceitos e metodologias. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 673-685, jul./set. 2013.
FERREIRA, Marcos Santos; NAJAR, Alberto Lopes. Programas e campanhas de promoção da atividade física. Ciência e Saúde Coletiva, v. 10, p. 207-219, 2005.
GUEDES, Dartagnan Pinto. Educação para a saúde mediante programas de educação física escolar. Motriz, v. 5, n. 1, jun. 1999.
GUEDES, Joana Elisabete Ribeiro Pinto; GUEDES, Dartagnan Pinto. Características dos programas de educação física escolar. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 49-62, jan./jun. 1997.
HALLAL, Pedro Curl; KNUTH, Alan Goulart; CRUZ, Danielle Keylla Alencar; MALTA, Deborah Carvalho. Prática de atividade física em adolescentes brasileiros. Ciência e Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 3.035-3.042, 2010.
KREMER, Marina Marques; REICHERT, Felipe Fossati; HALLAL, Pedro Curi. Intensidade e duração dos esforços físicos em aulas de Educação Física. Revista de Saúde Pública, v. 46, n. 2, p. 320-326, 2012.
MALTA, Deborah Carvalho; MORAIS NETO, Otaliba Libanio; SILVA, Marta Maria Alves da; ROCHA, Dais; CASTRO, Adriana Miranda de; REIS, Ademar Arthur Chioro dos; AKERMAN, Marco. Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS): capítulos de uma caminhada ainda em construção. Revista Ciência e Saúde, v. 21, n. 6, p. 1.683-1.694, 2016.
MEZZAROBA, Cristiano. Ampliando o olhar sobre a saúde na educação física escolar: críticas e possibilidades do diálogo com o tema do meio ambiente a partir da saúde coletiva. Motrivivência, Ano 24, n. 38, p. 231-246, jun. 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Saúde como responsabilidade cidadã. In: BAGRICHEVSKY, Marcos; PALMA, Alexandre; ESTEVÃO, Adriana. A saúde em debate na educação física. Blumenau: EDIBES, 2006.
MIRANDA, Made Júnior. Educação física e saúde na escola. Estudos, Goiânia, v. 33, n. 7/8, p. 643-653, jul./ago. 2006.
MONTEIRO, Paulo Henrique Nico; BIZZO, Nelio. A saúde no currículo dos anos iniciais do Ensino Fundamental: análise dos documentos de referência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA, 8., 2011. [S.l.]. Anais [...]. [S.l.:s.n], 2011.
NAHAS, Markus Vinicius; PIRES, Mário César; WALTRICK, Ana Cristina de; BEM, Maria Fermínia L. de. Educação para atividade física e saúde. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v. 1, n. 1, p. 57-65, 1995.
OLIVEIRA, Arli Ramos de; MARANI, Fernando; OMORI, Marcos Kazuyoshi; ONO, Melina Yumi. A promoção de saúde e qualidade de vida na educação básica: um olhar na educação física que temos para a educação física que queremos. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 2., 2005. [S.l.]. Anais [...]. [S.l.:s.n], p. 103-116, jul. 2005.
OLIVEIRA, Victor José Machado de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Educação para a saúde na educação física escolar: uma questão pedagógica!. Cadernos de Formação RBCE, v. 5, n. 2, p. 68-79, set. 2014.
OLIVEIRA, Vitor José Machado de; MARTINS, Izabella Rodrigues; BRACHT, Valter. Projetos e práticas em educação para a saúde em educação física escolar: possibilidades!. Revista da Educação Física, Maringá, v. 26, n. 2, p. 243-255, 2015.
PALMA, Alexandre. Educação Física, corpo e saúde: uma reflexão sobre outros “modos de olhar”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p. 23-39, jan. 2001.
SCLIAR, Moacyr. História do conceito de saúde. Revista Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, p. 29-41, 2007.
SÍCOLI; Juliana Lordello; NASCIMENTO, Paulo Roberto do. Promoção de saúde: concepções, princípios e operacionalização. Interface, Botucatu, v. 7, n. 12, p. 101-122, 2003. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832003000100008. Acesso em: 20 set. 2017.
SILVEIRA, Eder Fontoura; SILVA, Marcelo Cozzensa da. Conhecimento sobre atividade física dos estudantes de uma cidade do sul do Brasil. Motriz, Rio Claro, v. 17, n. 3, p. 456-467, jul./set. 2011.
SOLOMON, Henry A. O mito do exercício. São Paulo: Summus, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
							