Pedagogical planning: reality/present as a starting point
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11480Keywords:
Planejamento pedagógico; Realidade/atualidade como ponto de partida; Perspectiva marxista; MST.Abstract
It analyzes the pedagogical planning from the reality/present as a starting point in different theories/trends and deepens the proposal in the Marxist perspective. It assumes planning as a central element in the organization of pedagogical work. It explains two planning experiences in the Marxist perspective, historic critical pedagogy and complexes of study. Performs bibliographic and field research based on university extension programs and projects carried out by the authors in the context of the countryside and indigenous people in Parana. It highlights that the critical perspective of education, based on Marxism, assumes reality/present as the basis for school planning, there is the challenge of apprehending it dialectically as education of the working class. It evidences advances in the Landless Rural Workers Movement (MST) proposal and the planning in camp and settlement schools from the Complexes of Study. It emphasizes that in this experience, the actions of planning involve the intention of apprehending knowledge and training students to act in reality/present to overcome the oppression, exploitation and expropriation present in capitalist society. It concludes that the MST's planning experience gives an ontological leap in its praxis when it incorporates the current category and gives a new meaning to the reality category, surpassing it by incorporation.
References
ARANHA, M. L. A. História da Educação. 2. ed. Revista e atualizada. São Paulo: Moderna, 1996.
CALDART, R. S. Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. CALDART, R. S. (org.). Caminhos para a transformação da escola - v. 4. Trabalho, agroecologia e estudo nas escolas do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
FERRER I GUÀRDIA, F. A escola moderna. São Paulo: Ateneu Diego Geménez, 2010.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação - uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Ação cultural para liberdade e outros escritos. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FREITAS, L. C. A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: HARNECKER, M. Estratégia e tática. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução: Célia Neves e Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública. A pedagogia crítico-social dos conteúdos. 19. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MARIÁTEGUI, J. C. Revolução russa: história, política e literatura. PERICÁS, L. B. (org.). Tradução: Luiz Bernardo Pericás. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
MELO, A. Fundamentos sociológicos da educação. Curitiba: IBPEX, 2011.
PISTRAK, M. M.(org.). A Escola-comuna. Tradução: Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Tradução: Daniel Aarão Reis Filho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2003.
SAPELLI, M. L. S.; LEITE, V. J.; BAHNIUK, C. Ensaios da Escola do Trabalho na luta pela terra: 15 anos da Escola itinerante no Paraná. São Paulo: Expressão Popular, 2019.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico - Crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Escola e Democracia: polêmicas do nosso tempo. 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
SILVA, A. F. G. A busca do tema gerador na práxis da educação popular: metodologia e sistematização de experiências coletivas populares. Curitiba: Editora Gráfica Popular: CEFURIA, 2005.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.