Telling stories: a collaborative teaching experience in basic education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11368Keywords:
Basic Education. Inclusive School. Collaborative Teaching.Abstract
This study presents a section of the activities developed by Special Education in a Basic Education School from a municipal teaching network from an inland city of the state of Rio Grande do Sul, Brazil, in which one of the authors works as a Special Education teacher. The study aims to identify the extent to which Collaborative Teaching enhances inclusive school education in Basic Education. For such, it was opted for a qualitative research, of the participant type, with descriptive analysis. It was argued that the pedagogical practices carried out from the perspective of the Collaborative Teaching imply the relationship between the Special Education teacher and the regular classroom, positively collaborating in the teaching-learning process of all students, improving learning and contributing to the effectiveness of the school inclusion process.
Among the conclusions, it is observed that the Collaborative Teaching can contribute and enhance inclusive school Education, as long as it finds an open and accessible context for the realization of this teaching practice. Among the observed contexts throughout the research, the possibility of the exchanges between professors and students and the democratization of the teaching-learning process stands out.
References
BRASIL. Declaração dos Direitos da Pessoas Deficientes. Resolução aprovada pela Assembleia Geral da Organização das Nações Unidas em 09/12/75. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/dec_def.pdf Acesso em: 22 jul. 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf Acesso em: 23 jul. 2019.
BRASIL. Decreto nº 3.956, de 08 de outubro 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/guatemala.pdf Acesso em: 22 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Resolução nº 4/2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/Downloads/ccs/concurso_2013/PDFs/resol_federal_04_14.pdf Acesso em: 24 jul. 2020.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação/Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf Acesso em: 03 jul. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.146/2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 22 jul. 2020.
BRIDI FILHO, César Augusto; BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Sobre o aprender e suas relações: interfaces entre neurologia, psicologia e psicopedagogia. In: ROTTA, Newra Tellechea; BRIDI FILHO, César Augusto; BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Neurologia e aprendizagem: abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2016.
CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho; ZERBATO, Ana Paula. O que é Ensino Colaborativo? São Paulo: Edicon, 2019.
CARDOSO, Marilene. POZZI, Marcele. História temáticas. Recurso didático. Sem data.
CARNEIRO, Relma Uriel Carbone. Formação de professores: da educação especial à inclusiva – alguns apontamentos. In: ZANIOLO, Leandro Osli; DALL’ACQUA, Maria Júlia. Inclusão escolar: pesquisando políticas públicas, formação de professores e práticas pedagógicas. Jundiaí, Paco Editorial, 2012.
FERNANDEZ, Alícia. A Inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. Porto Alegre: Artmed, 1991.
FERNANDEZ, Alícia. Os idiomas do aprendente. Porto Alegre: Artmed, 2001.
GIL, Abtônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LUNARDI, Marcia Lise. A produção da anormalidade surda nos discursos da Educação Especial. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/3444/000388228.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 23 jul. 2020.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf Acesso em: 8 jul. 2020.
MEDEIROS, Ronise Venturini; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira.; PICADA, Ângela Balbina Neves. Consequências da ação entreposta da Educação Especial com as práticas do ensino colaborativo e articulado. In: Compartilhando Saberes [recurso eletrônico] / Universidade Federal de Santa Maria, Pró-Reitoria de Graduação. – Vol. 1, n. 1, 2019. Santa Maria, 2019. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/342/2019/07/Eixo_Interculturalidade-e-Diversidade-nas-A%C3%A7%C3%B5es-Educacionais.pdf Acesso em: 05 mar. 2021.
MEDEIROS, Ronise Venturini; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. Intervenções da Educação Especial na Educação Básica. In: Colóquio Internacional de Educação Especial e inclusão escolar, 2019, Florianópolis. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2019. Disponível em: https://proceedings.science/cintedes-2019/papers/intervencoes-da-educacao-especial-na-educacao-basica. Acesso em: 05 mar. 2021.
MENDES, Enicéia Gonçalves; VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula Ensino Colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. São Carlos: EdUFSCar, 2018.
MEIRIEUR, Phillipe. Aprender...sim, mas como? 7.ed. São Paulo: Artmed, 1998.
OLIVEIRA, A.A.S. de.; OLIVEIRA, J.P. de. Os desafios para a constituição de uma escola inclusiva: em cena a formação de professores. In: OLIVEIRA, A.A.S. de.; FONSECA, K. de A.; REIS, M.R. dos. Formação de professores e práticas educacionais inclusivas. Curitiba: CRV, 2018.
OLIVEIRA, Ana Paula; RAMOS, Fabiane dos Santos; VIEIRA, Roberta Früh. Um olhar sobre os alunos que a política nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação inclusiva e a legislação vigente não nos permitem ver… In: PAVÃO, Ana Claúdia Oliveira; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. Os casos excluídos da política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Santa Maria: UFSM, PRE, 2017.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Normas sobre Equiparação de Oportunidades. Resolução nº 48/96, de 20/12/1003. Disponível em: http://www.ampid.org.br/ampid/Docs_PD/Convencoes_ONU_PD.php#normas1 Acesso em: 21 jun. 2020.
YIN, Robert.K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
ZIESMANN, Cleusa Inês; GUILHERME, Alexandre Anselmo. (2020). Inclusão no atendimento educacional especializado na educação básica: um estudo de caso. Revista Contexto & Educação, 35(110), 86-104. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9090 Acesso em: 27 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.