Manoel Bomfim: The hygienist educational thought and the (de)colonial perspective
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11162Keywords:
Manoel Bomfim. Hygienist Education. (De)Coloniality. Latin American Thought.Abstract
The article presents a critical study of Manoel Bomfim's educational thought conditioned by the hygienist thinking in force at the time, to identify the extent to which the author reproduced characteristics that we now recognize as coloniality or decoloniality. From a contextualization of his thinking through a bibliographic study, it is concluded that the production of a pedagogical thought, from his experience as a teacher, expanded the vision of hygienist education of the time to an understanding of preventive health. As one of the precursors of the struggle for the universalization of the right to education, he rejected determinisms that related racial inferiorities and environmental conditions to the impossibility of autonomous development in our country, denouncing that the causes of the harms of origin are due to the exploitation of colonies by the metropolis.
References
BOMFIM, Manoel. A América Latina: males de origem [on-line]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. 291 p. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/zg8vf/pdf/bomfim-9788599662786.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020. (Biblioteca virtual de ciências humanas).
BOMFIM, Manoel. Lições de Pedagogia. Theoria e prática da educação. 3. ed. São Paulo: Livraria Francisco Alves, 1926.
BOMFIM, Manoel. O Brasil Nação: realidade da soberania brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1996.
BOMFIM, Manoel. Cultura e educação do povo brasileiro: pela difusão da instrução primária. Rio de Janeiro: Pongetti, 1932. p. 55-62. (Originalmente publicado no periódico República, n. 291, 2/9/1897).
BORGES, Roselania Francisconi. A pedagogia de Manoel Bomfim: uma proposta higienista na educação. 2006. Dissertação. 122 f. (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.
BOTELHO, André Pereira. Na contracorrente do naturalismo: relações sociais na interpretação do Brasil de Manoel Bomfim. Temáticas, IFCH/Unicamp, Campinas, ano 11, n. 21/22, p. 75-100, 2003. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/publicacoes/pf-publicacoes/tematicas_ano_11_n_21-22_-_checado_-_junho2017.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.
BOTELHO, André Pereira. O batismo da instrução: atraso, educação e modernidade em Manoel Bomfim. 1997. 197 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280425. Acesso em: 15 jun. 2020
FERREIRA, Tiago. O que foi o movimento de eugenia no Brasil: tão absurdo que é difícil acreditar. In: PORTAL GELEDÉS. Artigos e Reflexões, 16.07.2017. Disponível em: https://www.geledes.org.br/o-que-foi-o-movimento-de-eugenia-no-brasil-tao-absurdo-que-e-dificil-acreditar/. Acesso em: 14 abr. 2020.
FILGUEIRA, André Luiz de Souza. A utopia nacionalista de Manoel Bomfim. Em Tempo de Histórias, PPGHIS/UnB, Brasília, n. 20, jan./jul. 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19864/18311. Acesso em: 9 jun. 2020.
GONTIJO, Rebeca. O dever de educar. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, terça-feira, 27/9/1921, p. 2. In: GONTIJO, Rebeca (org.). Manoel Bomfim. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010a. (Coleção Educadores). p. 73-90.
GONTIJO, Rebeca (org.). Manoel Bomfim. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010b. (Coleção Educadores).
GONTIJO, Rebeca. Manoel Bomfim, educador e cientista da educação? In: GONTIJO, Rebeca (org.). Manoel Bomfim. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010c. (Coleção Educadores). p. 11-37.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://brasil500anos.ibge.gov.br/estatisticas-do-povoamento/evolucao-da-populacao-cor.html. Acesso em: 23 jun. 2020.
IOKOI, Zilda Márcia Grícoli. O Brasil na América: caracterização da formação brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1997.
JANZ JR., Dones Cláudio. O valor da eugenia: eugenia e higienismo no discurso médico curitibano no início do século XX. Cordis. História, Corpo e Saúde, n. 7, p. 87-120, jul./dez., 2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/viewFile/10380/7727. Acesso em: 2 jun. 2020.
OLIVEIRA, Lucia Lippi. Manuel Bonfim: autor esquecido ou fora do tempo? Sociologia & Antropologia, Rio de janeiro, v. 05.03, p. 771–797, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sant/v5n3/2236-7527-sant-05-03-0771.pdf. Acesso em: 20 maio 2010.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, v. 13, n. 29, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 25 set. 2019.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. Contextualizaciones Latinoamericanas [En línea], Ano n. 5, jul-dic. 2011. Disponível em: http://revistascientificas.udg.mx/index.php/CL/article/view/2836/2574. Acesso em: 16 maio 2020.
SANTOS, Ricardo Augusto dos. Pau que nasce torto nunca se endireita! E quem é bom já nasce feito?: esterilização, saneamento e educação: uma leitura do eugenismo em Renato Kehl (1917-37). 2008. 256 f. Tese (Doutorado em História Social) – Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2008. Disponível em: https://www.historia.uff.br/stricto/teses/Tese-2008_SANTOS_Ricardo_Augusto_dos-S.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.
SILVEIRA, Cristiane da. (Re)leituras de Manoel Bonfim: a escrita da história do Brasil e o ser negro na passagem do século XIX para o XX. 2011. 176 f. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12697. Acesso em: 22 jun. 2020.
STEPAN, Nancy. A hora da eugenia: raça, gênero e nação da América Latina. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/livro/hora-da-eugenia-raca-genero-e-nacao-na-america-latina. Acesso em: 15 jun. 2020.
TAMANO, Luana Tieko Omena. O movimento sanitarista no Brasil: a visão da doença como mal nacional e a saúde como redentora. Khronos, Revista de História da Ciência, n. 4, p. 102-115, ago. 2017. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/khronos/article/view/131909. Acesso em: 2 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.