Formação Inicial de Professores: uma experiência com educadores em meios populares
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.75.69-86Abstract
O objetivo deste estudo centra-se no resgate de alguns aspectos do processo de instituição e vivência do curso de licenciatura para a formação de educadores em meios populares pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) em convênio com a Secretaria Municipal de Educação (Smed/POA) do município de Porto Alegre. Apresenta-se inicialmente a origem do curso e discute-se a sua estruturacurricular. A apresentação do perfil dos alunos e a relação construída entre educadores e educandos são outros elementos que entram em cena na reflexão. Os impasses, limites e alternativas construídas são relatadas e refletidas à luz da contradição clássica entre teoria e prática. A analogia com um quebra-cabeça possibilita jogar com as peças, buscando na aparente desordem (caos) a ordem para a
compreensão reflexiva do processo vivenciado. Finalmente, apontam-se alguns possíveis aprendizados com o objetivo de “encaixar” as peças do quebra-cabeça, explicitando não o todo do processo, mas parte dele.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
