Modelagem Matemática: um Caminho para o Pensamento Reflexivo dos Futuros Professores de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.115-126Abstract
Este trabalho procura articular a tríade Modelagem Matemática, pensamento reflexivo e formação inicial de professores. O texto sinaliza que são concordantes o caminho da Modelagem Matemática, concebida como alternativa pedagógica na qual fazemos uma abordagem por meio da Matemática de um problema não essencialmente matemático e o caminho do pensamente reflexivo como impulsionador de investigação, caracterizado por John Dewey. Como é amplo o conjunto de pesquisas relativas à formação inicial de professores que defendem uma perspectiva que estimule as práticas reflexivas nas ações didáticas, este texto se propõe a caracterizar uma forma de viabilizar uma prática reflexiva nos cursos de formação. A partir das argumentações apresentadas, respeitadas as características da Modelagem Matemática e do pensamento reflexivo, parece configurar-se uma situação pautada na interação, na criatividade, na possibilidade de alçar patamares cognitivos mais elevados e que pode se contrapor ao paradigma da racionalidade técnica para a formação de professores.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
