Experiences, strategies and practices of literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10347Keywords:
Literacy; search; literacy teachersAbstract
This is a research on the literacy process of children in the first three years of elementary school (Initial Literacy Cycle). The main objective of the research was to understand and analyze how this process is carried out, taking into account the narratives of literacy teachers about their experiences in school life. As a methodological procedure, we used the qualitative approach, with the technique of participant observation and semi-structured interview. For the research, a state school located in the municipality of Carangola / MG was selected, with the participation of three literacy teachers. As a result, we point out that the teaching experiences define the way teachers develop the teaching-learning process, the influence of pedagogical trends, literacy methods, the literacy environment and other elements relevant to the development and learning of children.
Keywords: Literacy; search; literacy teachers.
References
ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; MORAIS, Artur Gomes de; FERREIRA, Andrea Tereza Brito. As práticas cotidianas de alfabetização: o que fazem as professoras? Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, maio/ago. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n38/05.pdf. Acesso em: 7 maio 2019.
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, p. 15-38.
BOCCHI, Ketney Cristine Bonfogo. Indisciplina em sala de aula: posicionamento dos professores e avaliação de uma proposta de formação. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP, 2007. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16326. Acesso em: 20 fev. 2020.
BORDIGNON, Lorita Helena Campanholo; PAIM, Marilane Maria Wolff. Alfabetização no Brasil: um pouco de história. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 74, jul./dez. 2017. Disponível em: http://www.periodicosfaced.ufc.br/index.php/educacaoemdebate/article/download/372/230. Acesso em: 4 maio 2019.
BUENO, Silveira. Minidicionário da língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: FTD, 2007.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano – artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
COSTA, Fernanda Bevilaqua. Os deveres de casa: uma análise das estratégias educativas familiares. In: CONGRESSO INTERNACIONAL COTIDIANO DIÁLOGOS SOBRE DIÁLOGOS, 4., 2012, Niterói. Anais [...]. Niterói, 2012.
EDITORA DO BRASIL.Portal de educação Infantil. Letramento e alfabetização na educação infantil. Disponível em: http://www.editoradobrasil.com.br/educacaoinfantil/letramento_e_alfabetizacão/educacao_infantil.aspx. Acesso em: 3 mar. 2020.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Trad. Diana Myriam Lichtenstein; Liana Di Marco; Mario Corso. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FRANCO, Elisângela de Carvalho. Tendências e implicações no processo de alfabetização. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 7, n. 14, p. 542-555, jul.-dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/download/502/pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. 72 p. (Coleção Alfabetização e Letramento). Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/Col.%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20e%20Letramento/Col%20Alf.Let.%2008%20Metodos_didaticas_alfabetizacao.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública – a pedagogia critico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. Cap. 1. Disponível em: http://www.ebah.com.br/cntent/ABAAAehikAH/Libanio. Acesso em: 15 abr. 2019.
MESQUITA, Larissa Bárbara da Silva; SANTANA, Michele Carolline Mesquita de; OLIVEIRA, Abigail do Carmo Levino de. A indisciplina nos anos iniciais do ensino fundamental. Periódico Científico Outras Palavras, v. 12, n. 2, p. 140, 2016. Disponível em: http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao5/article/download/724/610. Acesso em: 7 ago. 2019.
PICCOLI, Luciana; CAMINI, Patrícia. Práticas pedagógicas em alfabetização: espaço, tempo e corporeidade. 1. ed. 2. Reimp. Erechim; Edelbra, 2012.
PILETTI, Claudino. Didática geral. 10. ed. São Paulo: Ática S.A, 1989.
SANTOS, Humberto Corrêa dos. A indisciplina na escola: causas, prevenções e enfrentamento. Estação Científica, Juiz de Fora, n. 15, jan.-jun. 2016. Disponível em: http://portal.estacio.br/media/6078/3-a-indisciplina-na-escola-causas-preven%C3%A7%C3%B5es-e-enfrentamento.pdf. Acesso em: 7 fev. 2020.
SOARES, Magda. Letramento: Um tema em três gêneros. 2. ed. 5. reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. 128p.
TEBEROSKY, Ana. Aprendendo a escrever. Perspectivas psicológicas e implicações educacionais. São Paulo: Ática S.A., 1994.
TEBEROSKY, Ana. Leitura e escrita nas escolas. Edição 187, nov./2005. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/251/ana-teberosky-debater-e-opinar-estimulam-a-leitura-e-a-escrita. Acesso em: 22 jan. 2020.
VASCONCELOS, Celso dos S. Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. 4. ed. São Paulo: Libertad, 1995. (Cadernos pedagógicos do Libertad, v. 4 – Disciplina escolar I. Titulo. II Série).
WENZEI, Renato Luiz. Professor: agente da educação. Campinas, SP: Papirus, 1994. (Coleção Magistério, Formação e Trabalho Pedagógico).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.