Educação, Democracia e Justiça no Neopragmatismo de Rorty
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2009.82.171-187Abstract
Os temas estritos da educação, ainda que não abordados de modo direto por Rorty, estão contemplados em suas obras. Isso porque, engajado na conversação filosófica e política – ambas compreendidas como atividades da esfera pública, do jogo de dar e solicitar razões –, o autor prefere um gênero de argumentação que não autoriza uma disciplina que ofereça ou permita fundamentos para a educação. Não obstante, reconhece que a atividade filosófica e a atividade política possuem potencial educacional: mediante as vozes polifônicas da filosofia pós-moderna e dos encontros e desencontros da política democrática liberal, almeja um tipo de educação que designa por edificação. Assinala, oportunamente, que não é uma proposta para a educação básica, mas para a educação superior não profissional. Dirigese a intelectuais humanistas que buscam oferecer elementos para a esperança social e para o progresso moral das pessoas, particularmente dos estudantes. A função desses intelectuais, afirma Rorty, é instilar dúvidas nas pessoas a respeito de suas próprias autoimagens e sobre a sociedade à qual pertencem. Tal propósito demanda compreender o que Rorty entende por democracia e por justiça.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
