APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS NO CURRÍCULO INTEGRADO PARA GRADUAÇÃO EM MEDICINA: CONSTRUÇÃO DA AUTONOMIA ACADÊMICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.52-67Abstract
RESUMO: Este artigo tem como objetivo analisar a visão inicial do estudante, entender como ocorre sua adaptação, elencar os fatores de sucesso na adaptação e suas dificuldades ao método em um currículo integrado. Foi realizada uma pesquisa exploratória descritiva, de cunho quantitativo, transversal com alunos do curso de Medicina de uma IES no município de Curitiba. Para a coleta das informações foi aplicado um questionário com trinta e cinco (35) afirmações em uma escala Likert dividida em "concordo totalmente", "concordo", "indiferente", "discordo" e “discordo totalmente”. Nesta análise o perfil dos estudantes avaliados mostrou que a média de idade nas turmas avaliadas foi entre 19 e 21 anos, houve predominância do gênero feminino, grande parte dos estudantes mora com familiares, a grande maioria não trabalha e não tem outra formação. A maior parte dos estudantes é solteira, e ingressou no curso através do vestibular. A maioria dos egressos nunca teve contato com PBL. Observamos à medida que passam os semestres ocorre uma mudança da percepção dos estudantes em relação ao método e que os estudantes deste método no currículo integrado percebem resultados significativos na construção da sua autonomia.
Palavras chave: PBL (Problem Based Learning), autonomia, Medicina, currículo integrado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.