O AQUECIMENTO GLOBAL E A DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NAS REVISTAS SUPERINTERESSANTE E QUERO SABER
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.315-334Abstract
O Aquecimento Global possui a capacidade de participar de discussões a nível local e global, tem potencial de ultrapassar fronteiras e entrar em discussão em diversos contextos, faz parte da agenda dos meios de comunicação, revelando seu potencial e sua importância nas diversas esferas. Esta pesquisa teve por objetivo investigar como o Aquecimento Global (AG) é abordado nas revistas Superinteressante e Quero Saber, observando o enfoque dado ao tema pelas revistas e inferindo sobre a capacidade de contextualização de cada uma delas. Todas as edições no período de 2012 a 2017 foram verificadas, no intuito de mapear os artigos que, de alguma maneira tratam da temática. Apoiado na Análise de Conteúdo, foi investigado qual o enfoque dados ao tema, e de que maneira o fato noticiado (texto) está inserido nas diversas possibilidades de contexto. Os resultados revelam uma abordagem diversificada por ambas as revistas. O tema recebe diversos enfoques e possibilita a discussão em diversos contextos, entre eles: político, histórico e socioeconômico. A diversidade de enfoque demonstra que o tema possui uma boa amplitude temática e um caráter interdisciplinar e transversal. Conseguir relacionar os conhecimentos científicos ao cotidiano do público não especialista também faz parte do papel social da DC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
