AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: CONCEPÇÕES E ASPECTOS DE LICENCIANDOS DE UM CURSO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
CONCEPTIONS AND ASPECTS ON EVALUATION OF THE LEARNING OF THE UNDERGRADUATES STUDENTS IN BIOLOGY COURSE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.9666Abstract
A avaliação da aprendizagem é um dos temas que está presente nas discussões atuais sobre ensino longe de estar esgotado, pois ainda há muito para explorar sobre a temática. Esta pesquisa teve como objetivo principal compreender quais as concepções sobre avaliação da aprendizagem dos licenciandos do curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) – Campus Realeza, PR. Na pesquisa foi proposto um questionário para dez licenciandos de cada uma das cinco fases do curso, com o intuito de identificar e analisar quais concepções sobre avaliação da aprendizagem são apresentadas pelos mesmos, posto que estes serão professores e deverão estar preparados para abordar a temática. Com os dados transcritos e analisados por meio da Análise Textual Discursiva, foram identificadas três categorias: I) O que é avaliação? Por que somos avaliados? II) Aspectos positivos e negativos em relação à avaliação e III) Sentimentos envolvidos nos processos avaliativos. Os resultados da pesquisa indicam que existem diferentes concepções da avaliação da aprendizagem dentro do curso, e que os licenciandos não possuem uma concepção fechada sobre o que é avaliação, pois, para muitos, essas questões ainda estão em construção.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.