GAMIFICAÇÃO E INTERPRETAÇÃO AMBIENTAL: UMA EXPERIÊNCIA EM TRILHA ECOLÓGICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.217-238Keywords:
Educação Ambiental, Análise do Comportamento, Análise de Conteúdo, Análise Textual DiscursivaAbstract
Este é o relato de uma pesquisa sobre as influências da gamificação na Interpretação Ambiental. Questionamos qual seria a influência da gamificação nas trilhas interpretativas tradicionalmente realizadas em um parque ecológico. O objetivo foi investigar tal influência e, para isso, buscamos desenvolver uma prática de intervenção que mantivesse o conteúdo dos discursos tradicionalmente proferidos pelos guias do local, mas que inovasse os métodos didático-pedagógicos a partir da gamificação. Os resultados mostraram que a atividade gamificada promoveu maior engajamento e participação, além de ter estimulado comportamentos objetivados pela atividade em uma maior proporção que na atividade tradicional. Concluímos que a gamificação pode trazer benefícios para a motivação do público participante de atividades de Interpretação Ambiental.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.