UM ESTUDO QUANTITATIVO DAS CONEXÕES ENTRE A AÇÃO DOCENTE E A AÇÃO DISCENTE EM AULAS DE MATEMÁTICA, FÍSICA E QUÍMICA EM UM INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.456-477Keywords:
Learning. Student actions. Harnessing the time. Effectiveness index.Abstract
Este artigo apresenta resultados de uma comparação quantitativa entre as ações docentes e as ações discentes em aulas de Matemática, Física e Química de um curso de Ensino Médio e Técnico Integrado proposto por um Instituto Federal do Paraná. Foram analisadas uma aula de cada disciplina e as ações de um aluno (A15). Mediu-se o tempo das ações de cada professor e do aluno A15 nas três aulas consideradas. Os dados foram analisados por meio do Indicador de Eficiência Pedagógica (IEP), o qual permitiu determinar o grau de conexão entre as ações docentes e as ações discentes. Tais proposições permitiram-nos responder às seguintes questões de pesquisa: (i) Quais categorias descrevem as ações realizadas pelo aluno A15 nas aulas de Matemática, Física e Química? (ii) Quais valores de IEP foram encontrados para cada uma dessas disciplinas? As respostas a que chegamos evidenciam sete categorias para a ação discente – Organiza, Interage com a Professora, Interage com os Colegas, Pratica, Espera, Dispersa e Outras Ações. No que diz respeito à Eficiência Pedagógica, concluímos que o IEP foi maior para a aula de Química (0,888), seguido da aula de Física (0,858) e, por último, para a aula de Matemática (0,673).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.